ఎంత ముద్దో ఎంత సొగసో - enta muddO enta sogasO
ఎవరి వల్ల వర్ణింప తగునే - evari valla varNimpa
tagunE
எவ்வளவு கவர்ச்சியோ, எவ்வளவு ஒயிலோ!
எவரால் வருணிக்க இயலுமோ!
At Thiruvallikkeni Divyadesam
– the grand Chithirai Brahmothsavam is now on and on 15.4.2025 it was day
3. Morning it was Garuda Sevai, followed
by Ekantha sevai and in the evening it was Hamsa vahana purappadu.
Daily in the evening Emperuman
has a grand celebration known as Pathi Ula, in which He is carried to the
vahana mandapam in a unique celebrity fashion, has Unjal and enters vahana
mantap in Oyyali. During the pathi
ulavuthal, there are vidwans performing and today it was grand Nadaswaram
rendition.
Browsing is a type of
herbivory in which a herbivore feeds on
leaves, soft shoots, or fruits of high-growing, generally woody plants such as
shrubs. This is contrasted with grazing,
usually associated with animals feeding on grass or other lower vegetations.
Alternatively, grazers are animals eating mainly grass, and browsers are
animals eating mainly non-grasses, which include both woody and herbaceous
dicots. In either case, an example of this dichotomy are goats (which are
primarily browsers) and sheep (which are primarily grazers).
For intellectual humans,
browsing is a kind of orienting strategy. It is supposed to identify something
of relevance for the browsing organism. In context of humans, it is a metaphor
taken from the animal kingdom. It is used, for example, about people browsing
open shelves in libraries, window shopping, or browsing databases or the
Internet. In library and information
science, it is an important subject, both purely theoretically and as applied
science aiming at designing interfaces which support browsing activities for
the user.
Browsing is often
understood as a random activity. Dictionary.com, for example, has this
definition: "to glance at random through a book, magazine,
etc.". However Browsing would
include activity that is governed by our metatheories.
We may dynamically change our theories and conceptions but when we browse, the
activity is governed by the interests, conceptions, priorities and metatheories
that we have at that time. Therefore, browsing is not totally random.
Browsing - என்பதை
உலாவுதல் என கொள்ளலாம். "உலாவுதல்" என்பது தமிழில் ஒரு வினைச்சொல்
(verb). இது "சுற்றுதல்," "இயங்குதல்," "பவனி வருதல்"
போன்ற சொற்களால் குறிக்கப்படலாம். மேலும், "தேடுதல்", "வழிசெலுத்துதல்"
போன்ற பொருள்களையும் குறிக்கலாம்.
பத்தி உலா : பெருமாள் உலா வருதலே பத்தி
உலாவுதல். பத்தி என்பது வரிசையைக் குறிப்பதற்குப்
பயன்படும் சொல். வகுப்பைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும் சொல். செய்தித்தாள் முதலியவற்றின்
நீளவாட்டுப்பகுதியைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும் சொல். தமிழில் இச்சொல்லுக்கு பலவிதமான அர்த்தங்கள் உள்ளன
: தூண்களின் இடைவெளி; யானையின் நடை வகையைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும்
சொல்; கடவுளிடம் பற்றைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும்
சொல்; வழிபாட்டைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும்
சொல்; ஒழுக்கத்தைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும் சொல்; ஒரு தேரையும் ஒரு யானையையும் மூன்று
குதிரைகளையும் ஐந்து காலாட்களையும் கொண்ட சிறிய படைப் பிரிவைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும்
சொல்; நம்பிக்கையைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும் சொல்; அன்பைக் குறிப்பதற்குப் பயன்படும்
சொல் - என புதுப்புது அர்த்தங்கள் நீள்கின்றன.
For sure
Carnatic connoisseurs have heard "enta muddo’ , one of the famous Telugu keerthanais of Thiyagarajar. Saint Thiyagaraja (Thiyagayya) saw the reigns of four kings of
Maratha dynasty but served none of them. He was so fond of Sree Rama that
his keerthanas exude bakthi rasam of the highest order. Here is another rendition of the keerthanai
during Sri Parthasarathi Emperuman Pathi ula.:
https://youtu.be/rlY2MoDRFSs
In this kRti ‘enta muddo’
– rAga bindumAlini (tALa Adi), Thiyiagayya pities people who fall for lust without
knowing the beauty of the Lord. He
praises the Lord to be most charming and elegant and people are not capable of
describing his beauty. No matter who are
how great people are, would often become besieged by thoughts of lust and when
one is a slave to lust, they pretend to be devotees. He compares the jug knowing the taste of milk
… urges people to come out of such lust
and fall at the feet of Lord.
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
15.4.2025
அருமையான விளக்கம் - வான்மதி
ReplyDeleteநல்ல இன்னிசை நாதஸ்வரம் - மிருதுளா
ReplyDelete