The son of Vayu [Pavana puthra] – Hanumar is the epitome of great virtues ~ a great character – a warrior, mightily powerful, whose body was as hard as a diamond, whose speed equalled those of fastest flying eagles, who possessed great wisdom, who could organize a group of roaming ones, who can jump hundreds of miles, yet who remained at the feet of his Master, totally committed thinking of their welfare alone – unassuming, yet capable of telling the right things at the right moment – that is Pavana Puthra Hanuman – Aanjaneya, who is called ‘thiruvadi’ – bearer of Lord Rama – who carried Rama on his shoulders during the war in which the demon was killed. The very thought of Sri Hanuman brings to mind ~ his unparalleled devotion for Lord Ram and unrivalled physical strength.
இராமாயணத்தில்
- ஹனுமன் கிஷ்கிந்தா காண்டத்தில், ஸ்ரீ ராமபிரானை சந்திக்கின்றார். கம்ப நாட்டாழ்வார் வரிகளில் -
'மஞ்சு எனத் திரண்ட கோல மேனிய!
மகளிர்க்கு எல்லாம்
நஞ்சு எனத் தகைய ஆகி, நளிர்
இரும் பனிக்குத் தேம்பாக்
கஞ்சம் ஒத்து அலர்ந்த செய்ய
கண்ண! யான் காற்றின் வேந்தற்கு
அஞ்சனை வயிற்றில் வந்தேன்; நாமமும் அனுமன் என்பேன்;
நீலமேகம் நிறத்தாலும், குளிர்ச்சியாலும், அழகாலும் இராமன் திருமேனிக்கு உவமையாயிற்று. தன்னைக் காணும் மகளிர்க்கு இன்பம் அளிக்காமல் காமநோயை உண்டாக்கி வருத்துவதால் 'நஞ்சு எனத் தகைய ஆகி' எனப்பட்டது. ''ஏழையர் ஆவியுண்ணும் இணைக்கூற்றம் கொல்லோ அறியேன். அழியங் கண்ணபிரான் திருக்கண்கள் கொலோ அறியேன்'' (திருவாய்மொழி 7.7) என்பது ஒப்புநோக்கத்தக்கது. பனிக்குத் தேம்பாக் கஞ்சம் இராமன் கண்களுக்கு இல்பொருள் உவமை. இராமனின் அழகிய மேனியிலும், சிவந்த கண்களிலும் அனுமன் ஈடுபாடு கொண்டதைக் 'கோலமேனிய,' செய்யகண்ண' என்னும் தொடர்கள்உணர்த்தும்.
திண்டுக்கல்
மாவட்டம் தாடிக்கொம்புவில் வரலாற்று சிறப்பு மிக்க ஸ்ரீ சவுந்தரராஜ பெருமாள் கோவில்
அமைந்துள்ளது. விஜயநகர பேரரசர்களான அச்சுத தேவராயர் மற்றும் ராமதேவராயர் ஆகிய மன்னர்களால்
கலைச்சிற்ப நுணுக்கத்துடன் இந்த கோவில் அமைக்கப்பட்டது. இக்கோவிலில் உள்ள பெருமாள்
பக்தர்களால் அழகர் என்று அன்போடு அழைக்கப்பட்டு, வணங்கப்பட்டு வருகிறார்.
Thadicombu
is a panchayat town in Dindigul district of Tamil Nadu. It has a famous temple
for Sriman Narayana - Sri Soundarraja perumal in sleeping posture in this temple and it is said
this place was previously known as Thaalamaapuri. Though it is a Vaishnava
temple, the sthala vriksha is the vilva tree. The special features of the
temple are a separate shrine for Manmatha and Rathi. It is also has a shrine
for Svarna Akarshana Bhairavar. Constructed in Dravidian style of
architecture, the temple is believed to have been built by Achyuta Deva Raya
during the 16th century CE.
The
temple is known for the Ranga Mandapam, which features rare life size
sculptures. The temple has two inscriptions dating from the Nayak period. Here is a beautiful depiction of Aanjaneya
carrying Sri Rama on his broad shoulders.
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
17.11.2025
.jpg)

No comments:
Post a Comment