To search this blog

Saturday, May 17, 2025

Thiruvallikkeni Sri Varadharajar Yanai Vahanam 2025

A beautiful attractive sculpture at Mahabalipuram – every visitor would like to take a photo and have a photo taken at this site !  

 


Happy,  a female Asian elephant, was born in the wild in 1971. “Captured as a baby, probably from Thailand, in the early 1970s, along with six other calves, possibly from the same herd,”   she was imported to the US and sold for $800 to the now defunct Lion Country Safari in California, which named the calves after the dwarves in Snow White and the Seven Dwarves. That same year, Sleepy died, and the corporation relocated Happy, Grumpy, Sneezy, Doc, Dopey, and Bashful to the still-operational Lion Country Safari in Florida. In 1977, the proprietors relocated all six alive elephants to circuses and zoos across the US. Happy and Grumpy were sent to the Bronx Zoo to be part of the newly created Wild Asia Monorail exhibit (then called the Bengali Express Monorail). 

Happy lone and away from its natural habitat, perhaps was never happy !  In 2005, Happy became the first elephant to “pass” the mirror self-recognition test, considered to be an indicator of self-awareness.  Later it became subject matter of a law suit – and  New York’s top court  ruled that Happy,   residing at the Bronx Zoo since the 1970s, cannot legally be considered a person in a closely watched case that tested the boundaries of applying human rights to animals. The case brought by an animal rights group argued Happy should be released from the zoo. The Nonhuman Rights Project argued that Happy is an autonomous, cognitively complex elephant worthy of the right reserved in law for “a person”.  The state court of appeals ruled   5-2, with a decision written by Chief Judge Janet DiFiore echoing that point. “While no one disputes that elephants are intelligent beings deserving of proper care and compassion”, a writ of habeas corpus was intended to protect the liberty of human beings and did not apply to a nonhuman animal like Happy. 

 


Years have rolled by, Happy is continues to reside  at the Bronx Zoo in New York City. Despite living in a 1-acre enclosure, she is one of the most famous elephants in America and has been the subject of ongoing legal battles and activism regarding her well-being. 

Moving away from Happy but to real Happiness – back home in India, at Mamallapuram (on the backside of Thiruvidanthai divyadesam) – are these most attractive Pallava sculptures.  Arjuna’s Penance, a bas-relief of Mamallapuram, is one of the most celebrated sculptures in town. The best known though, is that it depicts Arjuna doing penance to win the pasupatastra (the most powerful weapon) from Lord Shiva.  .. .. and here one finds the interesting Elephant herd.  The father and the mother elephant look majestic, while their offspring are caught in a playful mood; one fellow even tries to do a somersault. The elephants could have additional significance—they may symbolize the protective capacity of the Pallava rulers over their people, since in the real world elephants almost always have just a single calf, and here we see at least seven. The emblem of power and imperial status elephants are given a significant place in the Pallava royal regalia and occupy the sacred precinct of temple architecture. The elephant imagery dominates in the royal as well as divine processions in the artistic compositions, and as the symbol of majesty carved monolith elephants take a prominent place in the schema of architectural edifices. The portrayal of elephants in the natural settings also find place in Pallava environmental representations.     

இங்கே திருக்கச்சி மூதூரின் சிறப்பும் சில சங்க இலக்கிய சரித்திரமும்.: - 

காழோர்  இகழ்பதம் நோக்கிக் கீழ

நெடுங்கை யானை நெய்ம்மிதி கவளங்

கடுஞ்சூன் மந்தி கவருங் விற்

களிறு கதனடக்கிய வெளிறில் கந்திற்  .. .. .. 

இளந்திரையன் எனும் மன்னன் ஆண்ட  ஊர் கச்சி. அம்மாநகரத் தெருக்களில் யானைகள் கட்டப்பட்டிருக்கும். காடுகளில் யானைகளைக் குழியில் விழச்செய்து பழக்கிக் கொண்டிருப்பர். காழோர் என்போர் யானைப் பாகர். அவர்கள் சோற்றில் நெய் ஊற்றிப் பிணைந்து கவளமாக்கிப் பழக்கி வைத்திருக்கும் யானைக்கு ஊட்டுவர். இவர்கள் சோர்ந்திருக்கும் காலம் பார்த்து கருவுற்றிருக்கும் மந்தி நெய்ம்மிதி கவளத்தைக் கவர்ந்து சென்று உண்ணும். வெளிறு என்பது யானை கட்டிவைக்கும் இடம். கந்து என்பது பற்றுக்கோடு இங்கு யானையைக் கட்டி வைக்கும் தூண். வெளிறு இல்லாத கந்து என்பது, வைரம் பாயாத இளங் குச்சிகளால் மூடி, யானையை விழச் செய்யாத பற்றுக்கோடு உள்ள இடம்.  

இவை 500 அடிகளைக் கொண்டு அமைந்த பெரும்பாணாற்றுப்படை இலக்கிய நூலின் வரிகள்.  பேரியாழ் வாசிக்கும் பாணனொருவன் வறுமையால் வாடும் இன்னொரு பாணனைத் தொண்டைமான் இளந்திரையன் என்னும் மன்னனிடம் ஆற்றுப்படுத்துவதாக அமைந்தது   கடியலூர் உருத்திரங் கண்ணனார் என்னும் புலவர் இயற்றிய நூல்.   இந்நூல் புலவர், காஞ்சியை ஆண்ட தொண்டைமான் இளந்திரையனைப் புகழ்ந்து பாடிய 500 அடிகள் கொண்ட அகவற்பாட்டாகும்.  269 அடிகள் கொண்ட சிறுபாணாற்றுப் படையை நோக்க இது பெரியது என்பது பற்றி இப்பெயர் பெற்றதாகவும் கொள்வர்.   இந்நூல்  சொற்சுவையும், பொருட்சுவையும் நிறைந்தது. இளந்திரையன் நாட்டின் ஐந்திணை வளமும், அவ்வத்திணையில் வாழ்ந்த வேடர், எயினர், மறவர், உழவர், பரதவர், ஆயர், அந்தணர் ஆகிய இனத்தவர் வாழ்க்கையும், அவர்களின் விருந்தோம்பற் பண்பும் பிறவும் பற்றி விரிவாகப் பேசுகிறது.  






I love elephants .. .. .. and  this pristine Silver elephant attracted me naturally  .. today 16.5.2025 – is day 6 of Sri Varadha Raja Perumal uthsavam and at Thiruvallikkeni, it is Yanai vahanam.  Sri Devathirajar on a silver elephant.   The annual Uthsavam at Thirukachi was initiated by Brahma himself. Indira’s white elephant Iravatham took the form of a hill called Hastigiri on which shrine of Varadharajar is located ~ and perhaps it was the same Iravatham which had the fortune of carrying Perumal today. 

Seated on the  elephant, Sri Varadhar was sublime –  it was indeed a great pleasure to behold and sharing such darshan with you all in the form of photos taken by me during the purappadu.  

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
16.5.2025.











  

No comments:

Post a Comment