To search this blog

Saturday, February 13, 2016

Kolangal : Sri Parthasarathi Thai Brahmothsavam 2016 : கோலங்கள்

Uthsavams are festivities ~ at Thiruvallikkeni divyadesam, there are so many Uthsavams and purappadus.  Primordial among them is the 10 day long annual  Brahmothsavam, initiated by Brahma himself at Thirukachi.  At Thiruvallikkeni it is Chithirai Brahmothsavam for Sri Parthasarathi and Aani brahmothsavam for Sri Thelliya Singar.  In Feb 2016, we had another occasion – a special Brahmothsavam in Thai.

It was indeed  grand  ~ happy time for all Bakthas.  Uthsavam started with Angurarpanam.  The flag  was hoisted (Dwajarohanam) – daily there was  purappadu in various vahanams.   Perumal is most beautifully bedecked with jewels and choicest flowers by Battacharyars; Sri Padham thangis do a great job in taking Emperuman vahanams on their powerful shoulders; there is Divyaprabandha goshti and Veda adhyayanam.  .. then there are thousands of bakthas..

The streets are clean and tidy – before every purappadu – beautiful kolams are drawn.  Kolam (கோலம்) is a form drawn by using rice flour.  Theoretically, it is a geometrical line drawing composed of curved loops, drawn around a grid pattern of dots – in effect, they are passionately put on the street as offering to Lord.  Kolams are thought to bring prosperity to homes. Every morning devout  women draw kolams on the ground with white rice flour.  The floor is readied by cleaning with water and in earlier days cow dung was used.    The rice powder also invites birds and other small creatures to eat it, thus welcoming other beings into one's home and everyday life: a daily tribute to harmonious co-existence.

For those involved, it is a  matter of pride to be able to draw large complicated patterns without lifting the hand off the floor or standing up in between. The month of Margazhi is special as in most households, kolams would be drawn early morning.   During this brahmothsvam, there were many kolams for Perumal purappadu – here are ones,  specially one drawn by a devout bagavatha in front of Ramanuja koodam in Singarachari Street. 

இந்தியக் கலாச்சார அடையாளங்களில் கோலங்கள் முக்கியமானவை. இந்தியாவின் அனைத்து மாநிலங்களிலும் இந்த கோலங்கள் வெவ்வேறு பெயர்களில் இருக்கின்றன. கண்ணைக் கவரும் அலங்காரம், தெய்வ நம்பிக்கைகள், வரவேற்பு என  இடப்படும் இந்த கோலங்கள், பெண்களின் படைப்பாற்றல் திறனை வெளிக்காட்டும் ஒரு உன்னதமான கலையும் ஆகும்.  

தமிழர்களின் வீட்டு வாசலை அலங்கரித்துக் கொண்டிருக்கும் ஒற்றை இழையில் இழைந்தோடும் கம்பிக் கோலங்கள்வெறும் அழகின் வெளிப்பாடு மட்டும் அல்ல.  புள்ளிகளும், வரைகோடுகளும், வண்ண இழைகளும் - திறமையையும் பக்தி பரவசத்தையும் சேர்ந்து வெளிப்படுத்தவல்லன.  மார்கழி மாதம் கோலத்திற்கு உகந்த மாதம்.  பல ஊர்களில், குறிப்பாக கிராமங்களில் அதிகாலை நேரம் வீடு வாசலை துப்புரவு செய்து,   நீர்  தெளித்து, சாணமிட்டு மெழுகி - சீராக்கப்பட்ட இடத்தில் இறைவனை வணங்கி அழகு கோலங்கள் இடுவது மரபு.  மாக்கோலம் கொண்டு வணங்கி, ஸ்ரீமன் நாராயணனை  வாயினால் பாடி மனதினால் சிந்தித்தால் நாம் முன்பு செய்த பிழைகளும்,இனி மேல் வருவதும் நெருப்பில் இட்ட தூசு போல அழிந்து விடும் - எனவே  அவன் புகழை எப்போதும் பேசுவோம் என்கிறாள் ஆண்டாள் திருப்பாவையில்.

பிரம்மோத்சவம் ஒரு கொண்டாட்டம் - பெருமாள் எழுந்தருளும் வீதிகளில் அழகு கோலங்கள் மிளிரும். இவ்வருடம் - சிங்கராச்சாரி  தெருவில் இராமானுஜ கூடம் முன்பு இடப்பட்ட கோலங்கள் அனைவரையும் கவர்ந்தன. 


Adiyen Srinivasa dhasan








No comments:

Post a Comment