To search this blog

Saturday, June 22, 2019

Sri Azhagiya Singar ananda vimanam 2019


Sri Azhagiya Singar ananda vimanam 2019

                               At Thiruvallikkeni divyadesam – there are grand Brahmothsavams for Sri Parthasarathi in Chithirai and for Sri Azhagiya Singar in Aani, which is presently on – and today  21st June 2019   is day 9 day of the Uthsavam.  On  8th   day morning it is ‘VEnnak thazhi kannan’ for Sri Parthasarathi, while it is ‘Lakshmi Narasimhar’ for Azhagiya Singar.  On day 9 evening it is Kannadi pallakku for Sri Parthasarathi and Ananda vimanam for Thelliya Singar.




எங்கள் எம்மிறை எம்பிரான் இமையோர்க்கு   நாயகன்,*
ஏத்து அடியவர் தங்கள் தம்மனத்துப்*  பிரியாது அருள்புரிவான்,*
                                                                                                 ~ கலியன் வாய்மொழி !

திவ்யதேசத்தில் வாழும் ஸ்ரீவைணவர்கள் 'எங்கள் ஊர் - எங்கள் எம்பெருமான் 'எங்கள் திருகோவில் - என உரிமையுடன் உரைப்பர்.  ஆழ்வாரும் இங்கே  'எங்கள் எம்மிறை எம்பிரான்' என்கிறார்.  ‘எங்களிறை’ என்றோ ‘எம்மிறை’ என்றோ அருளிச் செய்தால் போதுமாயிருக்க ‘எங்களெம்மிறை’ என்பது  புநருக்தி ! .. .. ‘எங்களுக்கே இறை’ என்று திடமான அவயாரணந் தோற்றச் சொல்லப்பட்டதாதலால்   இரட்டித்துச் சொல்லப்பட்டதாம்.  இவன் நமக்கு உரியவன்“ எனும்படி சேஷத்வத்திலே நிறுத்திவைப்பது மாத்திரமான ஸ்வாமித்வம் முதல் விசேஷணத்தின் பொருள்.   ஆழ்வார் நம் எம்பெருமானை “இமையோர்க்கு நாயகன்“ என்கிறார். [இந்த பாசுரம் திருக்கோட்டியூர் பாசுரம்] .. ..

இன்று 21.6.2019 திரு அழகியசிங்கர் ஆனி ப்ரஹ்மோத்சவத்திலே 9ம் நாள்.  ஸ்ரீபார்த்தசாரதி எம்பெருமானுக்கு 9ம் உத்சவம் இரவு கண்ணாடி பல்லக்கு; தெள்ளியசிங்கனுக்கு அற்புதமான ஆனந்த விமானம்.  ஸ்ரீஅழகியசிங்கர் பேயாழ்வார் கோவில் தெரு வழியாக எழுந்து அருளி, திருமொழி செவி மடுத்து, விமானத்தில் எழுந்து அருளி, குளக்கரை, பெரிய மாடவீதி புறப்பாடு கண்டு அருளினார்.  புறப்பாட்டின் சில படங்கள் இங்கே.


Dravidian architecture  has been in prominence for over thousand years now.  It consists of  pyramid shaped temples which are dependent on intricate carved stone in order to create a step design consisting of many statues of deities, warriors, kings, and dancers. These type of temples are abundant in the Southern states and flourished during the various kingdoms of Pallavas, Cholas, Cheras, Pandyas, Chalukyas, Vijayanagara empire and Hoysalas.   Some are also found in parts of Srilanka, Maldives and Southeast Asia.  In this style of Temples -     the principal part is the Vimanam, the porches or Mantapams which precede the door to the garbagriha,  Gate-pyramids, Pillared halls or choultries. Besides these, a temple always contains tanks or wells for water—to be used either for sacred purposes .




On  Ninth day evening it is  – Kannadi Pallakku – the palanquin embedded with beautiful mirror work for Sri Parthasarathi, - for Sri Thelliya Singar, there is no ‘kannadi pallakku’ but, the imposing  – ‘Punniyakodi vimanam’ also called Sadasarsha vimanam.   The most beautiful Azhagiya Singar true to His name, has purappadu from the Western gopuram, comes through Peyalwar Kovil street, ascends the Vimanam -  there was rendition of Periya Thirumozhi with goshti occupying every possible space between the vimanam and Nammazhwar sannathi.  Then there was  kulakkarai purappadu and periya mada veethi.   Here are some photos taken during the purappadu.

In recent times, this vahanam gets referred to as ‘Sada darsha vimanam’ in all official communiqué – in the panchangam and in the posters.  A good friend of mine clarifies that is not appropriate to term it ‘sathadarsha vimanam’ .. ..  in Sanskrit,   it is saha dadarsha, which means the glorious Emperuman as seen under the vimana. In our sannidhi it is Anandha vimaanam only. Sa dadarsha vimanashca madhye bhaskara rochishaha  ~  meaning, He was seen under the vimaana blazing brilliantly like sun.  So the Vimanam is Ananda vimanam – and the radiance is of His.

adiyen Srinivasa dhasan.

PS: My special thanks to my friend Kuvalai Raghavan & www.tamilvedham.org












No comments:

Post a Comment