Around
2 decades or so ago, this choultry was famous – remember attending marriage of
my cousin here – now this kalyana mantap lying in somewhat obscure bylane
between Car Street and Venkatrangam Street is managed by Charities of 175 years
age !! ~ the Yadava Chathiram Kalyana mantapam.
On the endless
stretch of white that is the ocean of milk floats the golden serpent, Adi
Ananta Sesha. Under his many hoods, ensconced in his coils, slept the
dark-skinned Narayana. Bhagwan SriKrishna,
a Yadava, is not king, unlike Ram of the Ramayana. He was born in that glorious place called
Mathura, but in a prison cell. The Chinese pilgrim, Hwen Thsang, visited
India in the seventh century and describes the circumference of the kingdom of
Mathura as 5,000 li, i. e., 950 miles, taking the Chinese li as not quite
one-fifth of an English mile.
To read Puranic
history – Yayati, son of King Nahusha was a great King. He had
five brothers. Yayāti had conquered the
whole world and was the Chakravartin Smarat. He married Devayani and Sharmishtha also. Devayani
gives birth to two sons Yadu and Turvasu while Sharmishtha begets three sons
Druhyu, Anu and Puru. Sri Krishna is the descendant of Yadu from Vedic
tribe. The dynasty of Yadu were to be
known as Yadavas and the dynasty - Yaduvanshi. From Yadu came the descendants –
Vrishnis. Vrishni was son of Satvata, a
descendant of Yadu, the son of Yayati. Krishna came in Vrishnis clan who were residents of Dwaraka.
கண்ணனென்னும்
கருந்தெய்வம் என ஆண்டாளால் புகழ்ப்பெற்ற ஒப்புயர்வற்ற கண்ணபிரான் யாதவ குல திலகம். விருந்தாவனத்திலே மாடுகள் மேய்த்த நல்ல மேய்ப்பன். `இடை' (நடு) என்ற தமிழ்ச் சொல்லில் இருந்து `இடையர்'
என்ற பெயர் வந்ததாகக் கூறப்படுகிறது. ஐவகை நிலங்களில் `முல்லை' என்ற நடுக்காட்டில்
புல்வெளி நிலத்தில் அவர்கள் வாழ்ந்து வந்தனர்.
ஆண்டாள் தம் நாச்சியார் திருமொழியிலே கூறும் அற்புத வரிகள்.
பட்டி மேய்ந்தோர் காரேறு பலதேவற்கோர்
கீழ்க்கன்றாய்*
இட்டீறிட்டு விளையாடி இங்கே போதக்
கண்டீரே!*
இட்டமான பசுக்களை இனிது மறித்து நீரூட்டி*
விட்டுக் கொண்டு விளையாட விருந்தாவனத்தே
கண்டோமே !!
என்னுயிர்
கண்ணபிரானென்கிற "காரேறு" கறுத்த காளையொன்று விருந்தாவனத்திலே பலராமனுக்கு ஒப்பற்ற தம்பியாய் ஸந்தோஷத்துக்குப் போக்குவீடாகப் பலவகையான கோலாஹலங்களைப் பண்ணி விளையாடிக் கொண்டு இப்படி வருவதை கண்டீரோ ? ..
..சிறப்பான அழகான பசுக்களை தனது இஷ்டப்படி மடக்கிமேய்த்து,
அவற்றிற்கு உண்ண உணவிட்டு, தண்ணீர் குடிப்பித்து
அவற்றை மேயவிட்டுக்கொண்டு விளையாட செய்த அந்த உயர்ந்த பெருமானை ப்ருந்தாவனத்திலே
ஸேவித்தோம். கண்ணன் மாயோன் ! ~ மேய்ப்போன். நமக்கு உயிரினும் மேலானவன்.
மாயக்கண்ணன்
ஜனித்தது மதுராவில்; வளர்ந்தது கோகுலம், விருந்தாவனம், கோவர்தனம் போன்ற இடங்களில். திருவல்லிக்கேணி திவ்யதேசமும் இதில் அடக்கமே ! ~ இங்கே ப்ருந்தாரண்ய க்ஷேத்திரத்திலே மாடுகள் மேய்த்த மாயக்கண்ணன்
அம்பு பட்ட காயங்களுடன் ஸ்ரீபார்த்தசாரதியாய் சேவை சாதிக்கிறான். ஸ்ரீஜெயந்தி அன்று திருக்கோவிலில் கண்ணபிரானுக்கு
கைத்தல சேவையும் திருமஞ்சனமும் பின்னர் மறுநாள் காலை கண்ணன் ஆதிசேஷன் யமுனை கடக்க உதவியது
போல சேஷ வாகனத்தில் புறப்பாடு கண்டு அருள்கிறான். ஆயர் தம் குடியிருப்பாம் நாகோஜிராவ் தெருவுக்குள்ளும்
- யாதவ சத்திரம் அமைந்துள்ள வெங்கடாச்சல தெருவுக்கும் எழுந்து அருள்கிறான்.
On
Srijayanthi occasion [this year 24.8.2019] We celebrated the birth of Lord Sri
Krishna. At Thiruvallikkeni divyadesam
around 0930 pm, there was Kaithala sevai of Sri Krishna [who is in the sanctum
sanctorum of Sri Venkatakrishnar] and thirumanjanam. On next day morning [Sunday 25.8.2019] –
there is periya mada veethi purappadu – the special is – Krishna in Sesha
vahanam enters Nagoji rao street, home to scores of cows and place of cowherds
as also to Venkatachala theru sandwiched between Car Street and Venkatrangam
Street – a choultry known as “Yadava Chathiram’ managed by Sri Yadava
Charities, which is 175 years old – yes this charity was started in year 1844
! - every Sri Krishna comes to this
place. In this purappadu, devotees
submit ‘fresh butter’ ‘cows milk’ and fruits to Sri Krishna bhagwan.
This
chathiram now looked very neat and clean – a couple of decades back – this
choultry was one of the most sought after chathirams in Thiruvallikkeni with so
many marriages and other good events taking place.
Here
are some photos taken during the purappadu.
The chathiram bears inscription of year 1936 – Charities is of 1844 (not sure of the
history of another mantap that reportedly existed prior to this)
~adiyen
Srinivasadhasan [Mamandur Srinivasan Sampathkumar]
25.8.2019.
No comments:
Post a Comment