To search this blog

Tuesday, July 30, 2024

Thiruvadipuram 2 - 2024 ~ அங்காதுஞ் சோராமேயாள்கின்ற வெம்பெருமான்

For Srivaishnavaites, the month of Aadi is of special significance – as Thiruvadipuram [Puram Nakshathiram in the month of Aadi] –  is the  most blessed day for all Srivaishnavaites –  marking  the birth of Kothai Piratti [Andal].  Andal’s birth occurred in the 98th year of Kali Yuga – Nala Varudam – in the month of Aadi – shukla paksham – chathurthasi day.   She was found in a thulsi garden at  Sri Villiputhur by Vishnu Chithar [Periyazhwaar].





ஆண்டாள் அபரிமிதமான பக்திக்கு உன்னத உதாரணம்.  கோதைப்பிராட்டி தான் கொண்ட பக்தியினாலே , எம்பெருமான் வாக்கு மாறமாட்டான், நம்மை ரக்ஷிப்பான், தம்மைக் கைக்கொள்வான் என்று உறுதியாக இருந்தாள்.  அவரது பாசுரங்களில் நாரணன் தன்னை ஏற்க தாமதாவதில் வருத்தமும் அதே சமயத்தில், ஸ்ரீமன் நாராயணனையே கை பிடிப்பேன் என்ற மனதிண்ணமும் விளங்கும்.   இதோ இங்கே ஆண்டாள் நாச்சியார் திருமொழியில் இருந்து ஒரு பாசுரம் : -

பொங்கோதம் சூழ்ந்த புவனியும் விண்ணுலகும்

அங்காதுஞ் சோராமே யாள்கின்ற வெம்பெருமான்

செங்கோலுடைய திருவரங்கச் செல்வனார்

எங்கோல் வளையால்  இடர்  தீர்வராகாதே !!

பொங்கும் அலைகள் சூழ்ந்த நிலமும்,விண் உலகமும், எந்தக் குறையுமின்றி,தளர்வின்றி ஆள்கின்ற எம்பெருமான், செங்கோல் உடைய திருவரங்கச் செல்வனார், என் வளையாலா துன்பம் தீரப் பெறுவார்? அது முடியாதே என நினைந்து ஆண்டாள் உடல் மெலிந்ததாம்.வளையல்கள் கழண்டதாம் !   எம்பெருமானையே நினைத்து பாடி மகிழ்ந்து, பரிதவித்து, மாலை சூடி கொடுத்து, எம்பெருமானையே கைப்பிடித்த கோதை பிராட்டியின் திருவவதார உத்சவ சமயத்தில், ஆண்டாளின் தாள் பணிந்து தொழுவோம்.

Here are some photos of day 2  purappadu.

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
30.7.2024  









Thiruvadipura Uthsavam 1 - 2024

 For Srivaishnavaites, the month of Aadi is of special significance – as Thiruvadipuram [Puram Nakshathiram in the month of Aadi]    marking  the birth of Kothai Piratti [Andal] falls in this month. 

 


              This year Thiruvadipuram falls on Aadi 22 – Wednesday Aug 7th  – and from today (29.7.2024)  commenced the  Thiruvadipura uthsavam.  Andal  was found in a thulsi garden at  Sri Villiputhur by Vishnu Chithar [Periyazhwaar], grew up idolizing Emperuman Himself.    

 தமது திருப்பாவையில் - "வையத்து வாழ்வீர்காள்' என்ற பாசுரத்தில் - இந்த பூவுலகில் வாழும் எல்லோரும் பேறுபெற உஜ்ஜீவிக்கும் வழியை ஆராய்ந்து, திருப்பாற்கடலில் துயிலும் பரந்தாமனையே நினைத்து அவரடியே சேருமாறு பாடின ஆண்டாள் திருவாடிப்பூர உத்சவத்தில்  இன்று 29.7.2024 முதல் நாள்.   

பெரியாழ்வார் ஸ்ரீவில்லிபுத்தூர் வடபத்ரசாயீ திருக்கோவிலில் நந்தவன பணி ஆற்றும் போது ஆண்டாள் கிடைக்கப் பெற்றார். கோதை என்றால் தமிழில் மாலை; வடமொழியில் வாக்கை கொடுப்பவள் என்று பொருள். ஆழ்வார்கள் பாடல்கள் - பைந்தமிழுக்கும் பக்திஇலக்கணத்துக்கும் உயர்ந்த சான்றாய் திகழ்வன !  அவரது திருப்பாவையின் யாப்பு  மிக கடினமான இலக்கண கோப்பு வாய்ந்தது.  திருப்பாவை முப்பது பாடல்கள் - சங்க தமிழ்மாலை என போற்றப்படுகின்றன.  ஆண்டாளின் திருப்பாவையும் நாச்சியார் திருமொழி பாசுரங்களும் சொல்லழகும் பொருள் அழகும் சிறப்புற மிளிர்பவை.  "நம்மையுடைவன் நாராயணன்" என மானுடவரான  நாம் 'பரம்பொருளின் உடமை' என்பதை அழகாக வெளிப்படுத்துகிறார்.  

திருவல்லிக்கேணியில்  திருவாடிப்பூர உத்சவத்தின் எல்லா நாட்களிலும் ஆண்டாள் புறப்பாடு உண்டு.  இன்று ஆண்டாள் சிறிய மாட வீதி புறப்பாடு கண்டருளினார்.  வீதியில் முதல் திருவந்தாதியும், ஊஞ்சல், மாலை மாற்றல் முடிந்து திருவாய்மொழி முதல் பத்து  பாசுரங்களும் சேவிக்கப்பெற்றன.     Here are some photos of that grand purappadu.

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
29.7.2024 








Monday, July 29, 2024

*Acharya Abhimaname Utharakam* - Sri Doddachar Swami Anugraha bashanam

*Acharya Abhimaname Utharakam*

 


Sri U. Ve. Kovil Kanthadai Chandamarutham Yoga Nrusimhan  Swamy (Sholinghar Doddachar Swami)  :  https://youtu.be/qTPP3dWyXnc


Sunday, July 28, 2024

Gajendra Moksham 2024 - introduction of a new elephant !!

Imp Pre-script : no authentic Srivaishnavism concept post – more about Temple tank and invasive species – remember recently posted about turtle found in Triplicane temple tank !!  



The tank of Sri Parthasarathi Swami is famous ~ it is  ‘Kairavini Pushkarini’… the pond of Lily – ‘allikkeni’ from which the place itself derives its name (~ and my blog is titled Kairavini Karaiyinile  literally meaning on the banks of holy Kairavini, the temple  tank).  The tank has added significance attributed to the birth of “Yathi Rajar” – Swami Ramanujar due to the penance undertaken by Kesava Somayaji and Kanthimathi ammal.

 




On  21st July 2024    occurred grand purappadu at Thiruvallikkeni ……  even a child would know having heard so many times the puranic legend of ‘Gajendra moksham [salvation of elephant Gajendra]’ ~ whence   Lord Sriman Narayana  Himself  came down to earth to protect Gajendra (elephant) from the death clutches of Makara (Crocodile).   In our Sreevaishnava sampradhayam – Gajendra moksham is a concept of salvation.  Sriman Narayana  appeared on Garuda vahanam and saved the elephant by killing the crocodile with his ‘Chakram’.   It also explains that one who falls under the divine feet of Lord seeking salvation will surely be taken care of.  

ஸ்ரீ வைஷ்ணவ ஸம்ப்ரதாயத்தில் அடிப்படை நாதம் -  சரணாகதி - எம்பெருமானே, நீயே சரண் என அவன் கழலிணை பற்றுதல்.  இவற்றில் அதிகம்  கொண்டாடப்படும் விருத்தாந்தங்கள் -  கஜேந்திரன் சரணாகதி, விபீஷ்ண சரணாகதி, திரௌபதி சரணாகதி போன்றவை.    கஜேந்திர மோக்ஷ வரலாற்றை கேட்டாலே மிகவும் புண்ணியம் என்று பெரியோர்கள் கூறுவர்.  

சாபமும் சாபவிமோசனமும் புராணங்களில் வரும் நிகழ்வுகள். சாபம் என்பது எப்போதுமே பிரக்ஞையின் மேல்நிலையிலிருந்து கீழ்நிலைக்குத் தள்ளப்படுவது.  எம்பெருமானின் கருணையால்   விமோசனம் பெற்றதும்  மீண்டும் சுயநிலையை அடைவது நடக்கிறது.  

Crocodiles are large aquatic tetrapods that live throughout the tropics in Africa, Asia, the Americas and Australia.  Though there could be many biological varieties, broadly there are – the mugger, alligator and gharials. The  obvious trait of crocodiles is their long upper and lower jaws being  the same width, and teeth in the lower jaw fall along the edge or outside the upper jaw when the mouth is closed.  Crocodiles are ambush predators, waiting for fish or land animals to come close, then rushing out to attack.  They can attack and harm humans too.    

Located about a thousand miles east of India’s mainland in the Bay of Bengal, the Andaman archipelago consists of several hundred lush islands known for breathtaking white beaches and unique biodiversity. Part of the Indo-Burma biodiversity hotspot, the Andaman Islands harbour a total of around 9,130 animal species straddling both terrestrial habitats and marine waters. Of these, 1,032 species are endemic to these islands.   Historically, the forests of the Andaman Islands have also been home to several tree species coveted by loggers: the highly valued padauk (Pterocarpus dalbergioides); gurjan (Dipterocarpus turbinatus), a straight and tall tree known for good quality timber; gangaw (Mesua ferrea) suitable for sleepers; and didu (Bombax insigne) for tea boxes. 

In the late 19th century, the British colonial authorities started a bustling timber industry in these remote islands. In 1883, the first sawmill was established with an annual log intake capacity of 20,000 cubic meters. Soon, with the loggers, these islands also saw the arrival of a new species: the Asian elephant (Elephas maximus). Elephants from the Indian mainland and Burma were brought to Andaman to work in the logging industry. They would drag timber from logging sites to the docks on the seashore.  Large-scale logging continued in the Andaman Islands for over half a century after India’s Independence until it was banned in 2001. While the logging industry has become a thing of the past, the elephants brought to Andaman to work in timber extraction remain here. By 2009, there were about 99 captive elephants in the Andaman Islands. The figure declined to about 63 by 2019. Most of these elephants are now privately owned and maintained and used for timber-related work or tourism purposes.  

There is also a small population of feral elephants in the Andamans. Since the early days of timber exploration, working elephants occasionally escaped or were released into the jungle. Over time, these elephants formed feral – a term for domestic and primarily non-native animals that turned wild – breeding herds. Today, the largest population of Andaman’s feral elephants is found on Interview Island. Very small groups of feral elephants are occasionally reported from North Andaman.   The island ecosystems of Andaman are reeling under threats from various quarters.   In the early 1960s, a bankrupt logging company released an estimated 50 elephants on the island. These animals have since formed a breeding population. In 1985, the government declared Interview Island a wildlife sanctuary devoted to protecting these feral elephants.  Forest rangers in Andaman concur that Interview Island’s vegetation has declined significantly over the past few decades. Plants such as bamboo, rattans, and pandanus have become scarcer.  However, not everyone agrees that feral elephants have seriously impacted Andaman’s ecology.   

Moving on to the legend of Gajendra ever wondered how an elephant could have shouted surrender to Sriman Narayana.  Over the years, researchers who study elephants have noticed an intriguing phenomenon. Sometimes when an elephant makes a vocalization to a group of other elephants, all of them respond. But sometimes when that same elephant makes a similar call to the group, only a single individual responds.  Could it be that elephants address each other by the equivalent of a name?    

A new study involving wild African savannah elephants in Kenya lends support to this idea. The researchers analyzed vocalizations - mostly rumbles generated by elephants using their vocal cords, similar to how people speak - made by more than 100 elephants in Amboseli National Park and Samburu National Reserve.   Using a machine-learning model, the researchers identified what appeared to be a name-like component in these calls identifying a specific elephant as the intended addressee. The researchers then played audio for 17 elephants to test how they would respond to a call apparently addressed to them as well as to a call apparently addressed to some other elephant.  The study's findings indicate that elephants "address one another with something like a name," according to a behavioral ecologist of Cornell University and formerly of Colorado State University, lead author of the study published on Monday in the journal Nature Ecology & Evolution. Interesting ! 



Thousands had darshan of Sri Parthasarathi Emperuman Garuda Sevai and the enactment of Gajendra moksham at Kairavini pushkarini – likely that you could have missed out too – in earlier years it was a depiction of painted elephant and a crocodile on a wooden board in the neerazhi mantapam in the middle – this time a small beautiful attractive wooden elephant and a mugger crocodile catching his feet had been introduced into the temple pond, rather neerazhi mandapam. 






Here are some photos of the Kairavini pushkarini, Garuda sevai purappadu and the elephant (most of the photos credit my friend Sri Thirumalai Vinjamoor Venkatesh @ Jilla)  (las  close-up photos of Yanai and muthalai – Sri KV Rajappa Swami) 

adiyen Srinivasadhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
28.7.2024
  

  

Friday, July 26, 2024

Sri Gajendra moksha sthavam book release

Very fortunate to receive a copy of a book titled ‘Azhwargal anubavitha Gajendra moksham marrum Sri Gajendra mokshasthavam’.  Read and understood from the book that Sri Gajendra mokshasthavam forms part of  Sreemath Bagavatham.

 


Efforts to conserve elephants in Africa are the subject of a global debate.   Several countries in the continent are struggling to safeguard their elephant numbers. Still, many other countries are finding it hard to manage their vast population and reporting a rise in cases of human-wildlife conflict.  

On  21st July 2024    occurred grand purappadu at Thiruvallikkeni ……  even a child would know having heard so many times the puranic legend of ‘Gajendra moksham [salvation of elephant Gajendra]’ ~ whence   Lord Sriman Narayana  Himself  came down to earth to protect Gajendra (elephant) from the death clutches of Makara (Crocodile).   It also offers us great learning – the  otherwise mighty elephant too could get into difficulty and in its extreme distress the elephant after testing its power and understanding  its futility, still had the presence of mind to think of  bhatki (devotion) and gnana (spiritual knowledge) ….. the plea of elephant was immediately answered by Lord Sriman Narayanan, who came rushing in to protect  His devotee – making the earthly human beings realise that if God does so for an elephant, He sure would protect  all of us too.  

 


Dr Madabhusi Varadarajan Swami is a very learned person, and it is our fortune that he is living in Triplicane now.  He retired from Sri Venkateswara University, Tirupathi and has authored and published more than 90 samprathayic books in Tamil, Telugu, Sanskrit and English – the range of works from simplification of original commentaries of authentic texts, translations, lexicography and critical research papers reveal his versatility.  Among the many recognitions, he was awarded the prestigious Gopalopayanam Award conferred by HH Sri Sri Sri Tridandi Chinna Sriman Narayana Ramanuja Jeeyar Swami.

 


On the Gajendra moksham day, his book “ஆழ்வார்கள் அனுபவித்த கஜேந்திர மோக்ஷம் மற்றும் ஸ்ரீ கஜேந்திர மோக்ஷஸ்தவம்” was released.  It is my fortune that the cover page photo of Sri Parthasarathi Emperuman Garuda sevai is one taken by me.  Felt so happy in receiving copies of this book from the hands of the reverred author – Dr  Madabusi Varadharajan swami.  Many many thanks and pranams to him. 



adiyen Srinivasadhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
26.7.2024  

Kasi Bindu Madhavar Thirukkovil

Kashi, Varanasi, Benares – known by so many names is among the oldest living cities of the World.   Varanasi`s Prominence in Hindu religion  is virtually unparalleled !  Mark Twain, the English author and literature, who was enthralled by the legend and sanctity of Benaras, wrote : “Benaras is older than history, older than tradition, older even than legend and looks twice as old as all of them put together”. 

The land of Varanasi (Kashi) has been the ultimate pilgrimage destination  for Hindus for ages. It is firmly belived that  one who is graced to die on the land of Varanasi would attain salvation and freedom from the cycle of birth and re-birth. Abode of Lord Shiva and Parvati, the origins of Varanasi dates back to many centuries.  The holy Ganges in  Varanasi washes away  the sins of mortals. 





மிக புனிதமான கங்கை நதி தீரத்தில் அமைந்துள்ள வாரணாசி நகரம்  வேதங்கள் மற்றும் வேதாந்தம் ஆகியவற்றுக்கு பல நூற்றாண்டுகளாக  இருப்பிடமாக அமைந்துள்ளது. மோட்சம் தரும் ஏழு தலங்களுள் ஒன்று காசி -  மற்றவை அயோத்தி, மதுரா, ஹரித்வார், காஞ்சி, அவந்தி, துவாரகா ஆகியவை.  நகரின் தெற்கே அஸி நதியும், வட கிழக்கே வருணை நதியும் கங்கையுடன் கலப்பதால் இந்தத் தலம் ‘வாரணாசி’ என்றும் அழைக்கப்படுகிறது.  காசிக்கு அருந்தனா, சுதர்சனா, பிரம்மாவதாரா, பூபவதி, ராமநகரா, மாளநி, காசிபுரா, கேதுமதி ஆகிய பெயர் களும் உண்டு. தவிர மச்ச புராணம் அவிமுக்தா க்ஷேத்திரம் என்றும், கூர்ம புராணம் மற்றும் காசி ரகசியம் ஆனந்தவனம் என்றும் குறிப்பிடுகின்றன.  சிவபெருமான்  ஈசன் இங்கு தங்கி அருளுவதால் ‘ருத்ர வாசம்’ என்றும் ஞானம் வளர்க்கும் பூமி என்பதால் ஞானபுரி என்கிற பிரம்மவர்த்தனா என்றும் ஸ்கந்த புராணம் கூறுகிறது. வெள்ளைக்காரர்களால் ‘பனராஸ்’ என்று குறிப்பிடப்பட்டது இந்த நகரமே.  ஞானம் பெற்ற பின் கௌதம புத்தர், தனது உபதேசத்தை துவக்கியது இங்குதான். எனவே, புத்த மதத்தினருக்கும், காசி புனிதத் தலமாகத் திகழ்கிறது. மகாவீரரின் முன்னோடியான பரஸ்வநாதர் என்ற தீர்த்தங்கரர் அவதரித்த இடமாதலால், ஜைனர்களும் காசியை புனிதத் தலமாகக் கருதுகின்றனர்.  

புனித காசியில் 84 காட் எனும் படித்துறைகள் உள்ளன. இவற்றுள் - அசிகாட், கேதார் காட், தஷ் அஸ்வமேத காட், மணிகர்ணிகா காட், பஞ்சகங்கா காட், ஹரிஷ்சந்திர காட், ஆதிகேசவ காட் பிரபலமானவை. மணிகர்ணிகாவிற்கும் ஆதிகேசவருக்கும் இடைப்பட்ட பகுதி விஷ்ணு காசி எனவும் மணிகர்ணிகாவிற்கும்  ஆசி காட்டிற்கும் இடைப்பட்ட பகுதி  சிவகாசி எனவும் வழங்கப்படுகின்றன.

இது காசி விஸ்வநாதர் ஆலயம் அமைந்துள்ள சிவஸ்தலம் - கங்கை கரையில் 'பிந்து மாதவர் திருக்கோவில்' உள்ளது. ராமேஸ்வரத்தில் சேது மாதவராகவும், திரிவேணி சங்கமத்தில் வேணி மாதவராகவும் எழுந்தருளியிருக்கும்  ஸ்ரீமன் நாராயணன் காசியில் பிந்து மாதவராக வீற்றிருந்து அருள்புரிகிறார்.




‘மாதவா’ என்பது நாரணனையும், ‘மாதவம்’ என்பது பிந்து மாதவரையம் குறிப்பன.   காசியில் பிந்து மாதவராக வீற்றிருந்து அருள்புரிகிறார்.  இந்த  ஆலயம் பஞ்ச கங்கா காட்டில் அமைந்திருக்கிறது. பிரம்மா வழிபட்ட சிறப்புக்குரியவர், இந்த பிந்து மாதவர். சங்கு, சக்கரத்துடன் கதாயுதம் ஏந்தி காட்சி தருகிறார். ஆலயத்திற்கு வெளியே விஷ்ணு பாதம் இருக்கிறது. அதற்கு கங்கை நீரால் அபிஷேகம் செய்து, மலர்களைத் தூவி பகதர்கள் வழிபடுகின்றனர்.  பிந்து மாதவர் திருக்கோவிலில் அதிகாலை 4 மணிக்கு மங்கள ஆரத்தி, 4.30 மணிக்கு வெண்ணை ஆரத்தி, 5 மணிக்கு ஸ்ரீகண்ட  ஆரத்தி, 6 மணிக்கு சிருங்கார ஆராதியுடன் பூஜைகள் துவங்கி சிறப்புற நடைபெறுகின்றன.   

Varanasi  (Holy Kasi) aka as Benares lies  on the banks of the river Ganges in Uttar Pradesh, 320 kilometres (200 mi) south-east of the state capital, Lucknow, and 121 kilometres (75 mi) east of Allahabad, served by Varanasi Junction railway station and Lal Bahadur Shastri International Airport.  

Varanasi grew as an important industrial centre famous for its muslin and silk fabrics, perfumes, ivory works, and sculpture. Buddha is believed to have founded Buddhism here around 528 BCE when he gave his first sermon, "The Setting in Motion of the Wheel of Dharma", at nearby Sarnath.  The city's religious importance continued to grow in the 8th century, when Adi Shankara established the worship of Shiva as an official sect of Varanasi.   Tulsidas wrote his epic poem on Rama's life called Ram Charit Manas in Varanasi. Several other major figures of the Bhakti movement were born in Varanasi, including Kabir and Ravidas.  

Standing on the western bank of India's holiest river Ganges, Varanasi is the oldest surviving city of the world and the cultural capital of India.  Kashi Vishwanath Temple in which is enshrined the Jyotirlinga of Shiva, Vishweshwara or Vishwanath is the temple of the land. Here gravitate the teeming millions of India to seek benediction and spiritual peace by the darshan of this Jyotirlinga which confers liberation from the bondages of maya and the inexorable entanglements of the world. A simple glimpse of the Jyotirlinga is a soul-cleansing experience that transforms life and puts it on the path of knowledge and bhakti.  

Shri Bindu Madhavar Temple is the oldest temple of Lord Shriman Narayana in Kashi. This temple is situated on the banks of Maa Ganga at Panchganga Ghat.   

When Sriman Narayanaa  reached Panchnad Tirtha, he was overwhelmed by the glory of Kashi.  There He  saw an emaciated sage Agnibindu by name,  doing penance at Panchanganga Tirtha. Emperuman presented Himself to the sage in his divine form.  The persistent sage through his penance asked for a divine boon that Emperuman should be present in that place -   Panchaganga Tirtha. Sriman Narayana in fulfillment of the boon appeared as  Bindu Madhav and by His divine presence,  shrine is considered extremely sacred and devotees who take the darshan of Shri Bindu Madhav are blessed with wealth, good health and all their sins are removed.  Those who worshipped will not be destroyed by holocaust even.   The tritha absolves  all sins and  is known as Bindu Tirtha.   Emperuman is worshipped as  Adi Madhav in Satya Yuga, Anand Madhav in Treta Yuga, Sri Madhav in Dwapar Yuga and Bindu Madhav in Kali Yuga. 

The original temple of Shri Bindu Madhav was very large and grand and was once located at the place where the Alamgiri Mosque is today. Sri Bindu Madhav temple was established even before the 5th century AD.    

The Alamgir Mosque or Aurangzeb's Mosque is   located at a prominent site above the Panchaganga Ghat. The ghat has broad steps that go down to the Ganges. The intolerant tyrant Aurangzeb conquered Varanasi in 1669 and destroyed many temples including the Bindu Madhava temple  in 1673 and built the Alamgir mosque on the ruins of the shiva temple of Krittivaseshwara situated in Daranagar, the heart of Varanasi naming  it Alamagir Mosque, in the name of his own honoury title "Alamgir", which he had adopted after becoming the emperor of the Mughal empire. 

However, over years, the  minarets could not withstand the test of time and in the 19th century, an English scholar James Prinsep had to restore them. In 1948 one of the minarets collapsed killing a few people around the time of the floods. Later the government pulled down the other minaret due to security reasons. 

The present day temple of Bindu Madhav is a small one – we have to ascend a few steps to reach the sanctum sanctorum.  A couple of years ago, citing  history books and Varanasi Gazetteer,  petition claiming that Bindu Madhav temple of Lord Vishnu existed at the top of the Panchaganga Ghat along river Ganga, was also destroyed by Aurangzeb and a mosque came up in its place,  was filed in Allahabad High Court.  "Despite the fact that it was a protected national monument looked after by the ASI, the place was misused by some members of the Muslim community," the petitioner said adding , "they also bar Hindus from entering the temple to perform rituals and worship the deity. The petitioners wish to restore the temple, which was destroyed by the Mughal emperor." 



Here are some photos of the Ghats, mosque, the temple and Lord Bindu Madhava – recently had the fortune of visiting Varanasi, have snan at Ganges and worshipping at various temples including Kashi Vishwanatha and Bindu Madhava.

 
adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
26.7.2024