To search this blog

Wednesday, January 27, 2021

Sri Embar Sarrumurai 2021 : தை புனர்வசு நக்ஷத்திரம் - ஸ்ரீ எம்பார் சாற்றுமுறை

Members of the England Cricket team landed at Chennai airport – Meenambakkam, was once a village under Pallava rule.  The Chennai airport’s new integrated terminal, which would be constructed after demolishing existing terminals 2 and 3, would be commissioned by Dec 2022, the Airports Authority of India (AAI) said. The new terminal will have a total area of 2,18,000 sq m and function as one large integrated terminal for international and domestic operations, the AAI said.  Often we hear about Chennai getting a second airport.  Earlier 6 places reportedly had been shortlisted :  reportedly,  Thiruporur, Vallathur, Thodur, Cheyyar, Maduramangalam and Mappedu !  Know these places ??? 

இன்று தை மாதத்தில் புனர்வசு நக்ஷத்திரம் - ஸ்ரீ எம்பார் சாற்றுமுறை

 

ஸ்ரீ ஆளவந்தாரின் சிஷ்யர்களில் ஒருவரான பெரிய திருமலை நம்பிக்கு இரு ஸஹோதரிகள் இருந்தனர். பூமிப் பிராட்டி, பெரிய பிராட்டி என்று அவர்களுக்குப் பெயர். மூத்தவளான பூமிப்பிராட்டி ஸ்ரீபெரும்பூதூரில் ஆஸுரி குலதிலகரான கேசவசோமயாஜியாருக்கு மனைவியானாள்.   இவளுடைய குமாரர் நம் சுவாமி  ராமானுஜர் - எம்பெருமானார். இளையவளான பெரிய பிராட்டி மதுரமங்கலம் கமலநாராயண பட்டரை மணந்தாள்.  இவர்களது குமாரர்  கோவிந்தப்பெருமாள். இவர் கோவிந்த  தாஸர், கோவிந்த  பட்டர்  எனவும் பின்னாளில் "ஸ்வாமி   எம்பார்" எனவும்  ராமானுஜ பதச்சாயை  என்றும் பிரசித்தி பெற்றார்.  

எம்பெருமானிடத்திலே பக்தி செய்தல் இளைய பெருமானான இலக்குவணன் 'அடிமை சேவகம் செய்தார் போலே' என அவனிடத்தில்  “உனக்கே  நாம் ஆட்செய்யவேணும்” என்னும்படி வேணும் என்றும் சொல்லப்பட்டுள்ளது. அதாவது கைங்கர்யம் என்னும் லட்சியத்தை இராமாயணத்தில் இளைய பெருமாள் கடைப் பிடித்துக் காட்டினார். இராமனை உடன் பிறந்த வகைக் கருதாமல் தெய்வமாக எண்ணிப் பணிவிடைகள் செய்தான்.   பெரியாழ்வார் திருமொழியில் இதோ ஒரு அற்புத பாசுர வரிகள்  :  

காதம் பலவும் திரிந்துழன்றேற்கு அங்கோர் நிழலில்லை நீருமில்லை* உன்

பாத நிழலல்லால் மற்றோர்   உயிர்ப்பிடம் நானெங்கும் காண்கின்றிலேன்*

இப்படி நம் எம்பெருமானாராகிய உடையவரிடத்திலே - அவரது பாத நீழல் (இராமானுஜ பதச்சாயா) என கைங்கர்யம் பண்ணின 'எம்பார்' சாற்றுமுறை இன்று.

 


For Srivaishnavaites – divyadesams assume great significance as these are the places where our Great Azhwars visited and sung about the Lord…. Equally important are the places associated with Azhwagal and Acharyargal…..  Sri Ramanujar has the pride of place in the list of our Acharyars;  hailed as Udayavar, Emperumanar, Bashyakarar, Ilayazhwaar, Yathirajar, Thiruppavai Jeeyar, Num Kovil annan,  amongst other names.   Our darsana Sthapakar, Sri Ramanujar rightly reverred as ‘Yathi Rajar’ ~ the king among yathis [hermits and sages, the greatest reformer he was, Ramanuja gave us many vedantic treatises - toured the entire Country, making the Srivaishnavatie tradition flourish in all his path.  Of those who remained closest to Sri Ramanuja – Sri  Mudaliandan, Sri Koorathazhwan, Sri Embar,  Sri Ananthazhwan, Arulalaperumal Emperumanar, Kidambi Achaan, Thirukurugai Piraan Pillan, Thiruvarangathu Amuthanar and more.  

Around 56 kilometers from Chennai lies this place – which perhaps you would have passed by hundreds of times………… As we travel on the Chennai Bangalore highway, Sriperumpudur, the birthplace of Sri Ramanujar is around 48 kms ~ Thirukachi is around 78 kms… after Sriperumpudur comes Sunkuvar Chathiram  - here you need to branch off right and travel a few more kilo meters to reach  Madhuramangalam… The moolavar here is Sri Vaikunda Perumal and Thayar is Kamalavalli thayar. There is a separate  sannathi for Swami Embar  right infront of the Perumal sannathi.  This temple not being located on the mainstream has lesser number of people visiting.  All the Uthsavams are being conducted well….    


Madhuramangalam is the birth place of Swami Embar ~  cousin of Swami Ramanujar, Embar was born as Sri Govindar  here  (then known as Mazhalai mangalam) in Krothana Samvatsaram (1026 AD). Embaar was  born to Periya Piraati and Kamala Nayana Bhattar. Swami Ramanujar is known as the incarnation of ThiruAnanthazhvan and Swami Embaar as the incarnation of Periya Thiruvadi. Arising out of his connection to Periyathiruvadi, the Theertham of this temple is known as Garuda Pushkarini and it is believed that at this place any snake or poisonous insects will not harm anyone. The Avathara Mandapam of Swami Embaar is located around ½ km from the temple.  

Govindar studied under Yadava prakasar and rescued Ramanujar from the plot- the Guru Yadavaprakasa hatched. Legend has it that while taking bath in a river, a shivalinga landed in his palm and he became an orthodox Saivaite for a while. He stayed in Sri Kaalahasthi praying and offering pooja to the lingam. During this period he was known as ‘ullangai konarntha nayanar’.   A great Acharya and uncle of Ramanuja - Thirumalai Nambi along with his disciples went to Kaalahasthi and started delivering upanyasams  next to where Govindha was offering floral prayers to the linga.  

While he was rendering discourse on Maran Sadagopan’s tamizh vedam – Thiruvaimozhi ~ in the decad titled “Thinnan veedu” – there is a pasuram - dhevum epporulum padaikkap poovil naanmukhanaip padiaatha - devan Emperumaanukkallal Poovum poosanaiyum thagume ? which would mean “ Sriman Narayana  is the One who created everything – including all demi gods and all beings, sentient, non-sentient- is Chathurmukha Brahma (he is the one who created Siva); and it is the Lord Sriya Pathi Sriman Narayanan – the Primordial Chief who enabled Brahma to do so… Essentially it is Sriman Narana  who  makes everything happen.  

                          Chathur mukhan the creator was created on the lotus flower from the navel of Emperuman and Azhwar asks whether any flower could be meant for some one else but HIM – the only one unparalleled !!   Govindar jumped down crying ‘thagathu ! thagathu ! (cannot cannot). He fell down at the feet of Thirumalai Nambhi… with tears rolling down his cheeks and cried for saving him and to change him to a Vaishnavaite again.  Embaar’s attachment to Ramanuja can be understood by the excellent description of the divinely beautiful thirumeni azhagu  in his verse.  

Embar's enjoyment of seeing Sri Ramanujacharya's lotus feet , tender fingers reminding one of the creepers, sacred saffron robe, most auspicious poonool, thridandam , His enchanting smile laden with Daya , large dark eyes reminiscent of wish yielding karpaka maram (tree), the kudumi (sikha) formed by abundant tresses is simply beautiful . Embar declares that there is no one equal to him; since Yathirajan's Divine Beauty lingers in his heart.  ஸ்வாமி இராமானுஜரின் திருமேனி அழகை நம் எம்பார் உரைத்த  பாசுரம் . . . 

பற்பம் எனத் திகழ் பைங்கழல் உந்தன் பல்லவமே விரலும்

பாவனம் ஆகிய பைந்துவராடை பதிந்த மருங்கழகும்,

முப்புரி நூலொடு முன் கையில் ஏந்திய முக்கோல் தன்னழகும்,

முன்னவர் தந்திடு மொழிகள் நிறைந்திடு முறுவல் நிலா அழகும்,

கற்பகமே விழி கருணை பொழிந்திடு கமலக்கண்ணழகும்,

காரிசுதன் கழல் சூடியமுடியும்,கனக நற்சிகைமுடியும்,

எப்பொழுதும் எதிராசன் வடிவழகு  .. .. என் இதயத்துளதால்

இல்லை எனக்கெதிர் !  இல்லை எனக்கெதிர்  !! இல்லை எனக்கெதிரே ! ! !

 

Swami Embar  attended Ramanuja’s  lectures, discourse, debates expositions and dispositions and served his master as a shadow. With great resolve and commitment, he secured sanyasa from Udayavar and obtained robe of an ascetic. Udayavar named him Emperumanar but he could not accept this and pleaded that he did not deserve this honour, upon which Udayavar called him “Embar”. Swami Embar’s  work ‘Vijnaasthuthi”  is forever  remembered by posterity.

A great contribution to Vaishnavism is Embar being the acharya to the greatest Sri Parasara Bhattar (son of Koorathazhwan). Legend has it that when Udayavar asked Embar to bring baby Parasarar for naming, Embar by way of protection muttered Dvaya mantram in the infant’s ears and that placed on the baby unusual brilliance. Upon instruction of Udayavar, Embar became the Acharya of the baby and thus vaishnavaites are endowed with a great Acharyar – Sri Parasara Battar. 


In the year 1137 the greatest of Acharyas Ramanujar left for heavenly abode resting on the lap of Embar. His moving away left Embar sans any interest in life and four years later, he followed the Jagadhacharyar. His work ‘Vijnaasthuthi” will ever be remembered by posterity.
 

Concluding with the thaniyan of Sri Embar and photos of Embar and Sri Parthasarathi perumal taken during sarrumurai purappadu at Thiruvallikkeni today (27.1.2020) 

ராமானுஜ பதச் சாயா கோவிந்தாஹ்வ அநபாயிநீ

ததா யத்த ஸ்வரூபா ஸா ஜீயாந் மத் விஸ்ரமஸ்தலீ 

ராமானுஜரின் திருவடித் தாமரை நிழல்போல் பிரியாதவரும், அடியேன் துயர்களை நீக்கி இளைப்பாற்றும் நிழலுமான கோவிந்தப் பெருமாளின் புகழ் ஓங்குக. 

Azhwar Emperumanar Jeeyar Thiruvadigale saranam !!

 

adiyen Srinivasa dhasan.
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
27.1.2021.















  

Tuesday, January 26, 2021

Enga ooru Mamanduru !! .. .. Sri Sundaravalli Thayar samedha Lakshmi Narayana Perumal Thirukovil

Greetings to all of you on the eve of the 72nd Republic Day of the world's largest and most vibrant democracy. In this land of ours, enriched by diversity, with many festivals, our national festivals are celebrated by everyone with great patriotic fervour. We celebrate the national festival of the Republic Day with enthusiasm and express our respect for the national flag, and our faith in the Constitution.   Seventy-one years ago, on this very day, we the people of India adopted, enacted and gave to ourselves a unique Constitution. .. .. starting sentences from the speech of our Honble President.  

Though India became a free nation on August 15, 1947, it declared itself a Sovereign, Democratic and Republic state with the adoption of the Constitution on January 26, 1950. A salute of 21 guns and the unfurling of the Indian National Flag by Dr. Rajendra Prasad heralded the historic birth of the Indian Republic on that day. Thereafter 26th of January was decreed a national holiday and was recognised as the Republic Day of India. The Constitution gave the citizens of India the power to choose their own government and paved the way for democracy.    

Today provided  a blissful  opportunity to have darshan at my native village - .   though lengthy, this is a post on my native village Dusi Manandur situate at Vembakkam Taluk, Thiruvannamalai District (actually very close to Kanchipuram)  and the temple of Sri Sundaravalli sametha Sri Lakshmi Narayanar.


மாமல்லபுரம் பல்லவர் நமக்கு அளித்த சிறப்பு.  முக்கியமாக அதனது சிற்பங்கள், குடைவரை கோவில்கள், கடற்கரையோரத்தில் உள்ள  அழகிய கற்கோயில் - இவை எல்லாம் மகேந்திரன் – மாமல்லன்  காலத்தவை.   அதுவும் கடற்கரை கோவில் -  குன்றுகளிலிருந்து கற்களைப் பெயர்த்துக் கொண்டு வந்து கட்டப்பட்ட கோயில். சமுத்திர ராஜனுடைய தலையில் சூட்டப்பட்ட அழகிய மணிமகுடத்தைப் போல் விளங்குகிறது.  நகரத்தின் நடுவே மூவுலகும் அளந்த பெருமாள் சயனித்திருக்கும் விண்ணகரக் கோயில்.   பரமேசுவர பல்லவன் திருப்பணி செய்த விண்ணகரம் அது. திருமங்கையாழ்வார் இந்தக் கோயிலுக்கு வந்து ஸ்தலசயன பெருமாளை மங்களாசாசனம் செய்துள்ளார்.  அவருடைய காலத்திலே பல்லவ சாம்ராஜ்யம் பெருகி வளர்ந்த சிறப்புடன் விளங்கியது என்பதையும் மாமல்லபுரம் செல்வம் கொழிக்கும் துறைமுகமாக விளங்கியது என்பதையும்  “புலன்கொள் நிதிக்குவையொடு,  புழைக்கை மா களிற்றினமும்;  நலங்கொள் நவமணிக் குவையும்;   சுமந்தெங்கும் நான்றொசிந்து,  கலங்கள் இயங்கும் மல்லைக்,  கடல் மல்லைத் தலசயனம் -  வலங்கொள் மனத்தாரவரை,  வலங்கொள் என் மட நெஞ்சே!     என்ற பாசுரத்தில் மூலம் அறியலாம்.   

திருமங்கையாழ்வாரின் காலத்துக்குப் பிற்பட்ட நூறாண்டுக் காலத்தில் பல்லவ சாம்ராஜ்ய சூரியன் அஸ்தமித்துவிட்டது. ‘கல்வியில் இணையில்லாத காஞ்சி’ மாநகரின் சிறப்பும் குறைந்து விட்டது. ‘கலங்கள் இயங்கும் கடல் மல்லை’யின் வர்த்தக வளமும் குன்றி வந்தது. ஆனால் தமிழகத்துக்கு அழியாப் புகழ் அளிப்பதற்கென்று அமைந்த அந்த அமர நகரத்தின் அற்புதச் சிற்பக் கலைகளுக்கு மட்டும் எந்தவிதக் குறைவும் நேரவில்லை. பாறைச் சுவர்களில் செதுக்கப்பட்ட சித்திர விசித்திரமான சிற்பங்களும் குன்றுகளைக் குடைந்து எடுத்து அமைத்த விமான ரதங்களும் பல நூற்றாண்டுகளுக்கு முன்னால் அவற்றை அமைத்த காலத்தில் விளங்கியது போலவே இன்றைக்கும் புத்தம் புதியனவாக விளங்கி வருகின்றன.   

The glorious temple of Lord DEvathirajar is in Thirukachi – officially ‘Kanchipuram’, the ancient capital of the Pallava kingdom, is situated around 78 kms from Chennai.      The state of civilization of a people is judged by its architecture.  Mamallapuram of yore is one classic place revealing high state of excellence in the architectural arts at any age and in any country, we may assume as a sine qua non, that the people likewise had advanced considerably in civilization.  

The capital city of the Pallavas occupies a very prominent place in the ancient history of Southern India, and has been regarded from early times as one of the seven sacred places  of India.  Besides the high proficiency in the arts, the Pallava Kings   were renowned for their learning,  skill in warfare, and personal valour .  The historian traveler Hiuen Thsang (640 A.D.) found numerous temples throughout the portion of his route which lay through this country.   

The Pallava Empire was the largest and most powerful South Asian state in its time, ranking as one of the glorious empires of world history. The Pallavas gained prominence after the eclipse of the Satavahana dynasty.   The history of Pallavas depicts continued war of ascendance with Chalukya empire.   Pallava Kings were patrons of Srivaishnavism and built many temples for Sriman Narayana.  Pallavas for a major part of their tenure ruled from Kanchi.    From ancient times, our lives are intrinsically mingled with temples which are the torch bearers of our glorious heritage – the hindu way of life. Obeisance to God, Acharyas and those involved in temple work is our primordial duty.  Kanchipuram has been the repository of many magnificent temples. There are several big temples and for Vaishnavaites “PerumalKovil” would mean the temple of Lord Devarajar – AthigiriArulalar. Temples in kanchipuram are torchbearers of the glorious heritage of the Kanchipuram District and are repositories of the magnificient art forms that evolved over several centuries. The city famous for silk sarees is called as "City of 1000 Temples" and a famous Sanskrit poem ascribes it as ‘nagareshukanchi’ – the best of the cities.   

There are many important places in and around Kanchipuram and as you travel from Kanchi to Vandavasi / Cheyyar, you would cross the SalaiKinaru (from where thirumanjanatheertham for Devarajar was brought), Iyengarkulam, Palar bridge, Dhoosi, you would come to the hamlet ‘Mamandur’ – known as Dhoosi Mamandur due to its proximity to Dusi. This village has a big reservoir and is about 3 km away from Palar and about 8-9 km away from Kanchipuram. Legend has it that Lord Varadharaja Perumal used to visit this place on every Chitra Pournami day.  Though not much of water could be found in Palar these days, it is a river which rises in Kolar and flows through Andhra and enters Tamilnadu before confluencing into Bay of Bengal at Vayalur. One of its main tributaries is Cheyyar river. 

In the Mamandur village stands the majestic grandeur Lord Arulmigu Sundaravalli Thayar samedha Lakshmi Narayana Perumal. This is a temple of more than 300 years old and has rich history with many vidhwans hailing from this place. Many Sampradhaya periyavars have told that many of the Nalayira Divyaprabandha adhikaris hailed from this hamlet of DhusiManandur. The temple is not big and during my visit few years back, it certainly was craving for immediate renovation.  It is apparent that this village which should have shone in splendour had lost its sheen over the years as many had sought greener pastures and shifted to Chennai and thence to various other cities. Probably not many maintain their links to their ancestral roots.  

The temple houses Lord Lakshmi Narayanar who is in sitting posture with Lakshmi devi on his lap. Thayar thirunamam is ‘Sundaravalli  Thayar’ and has an individual sannadhi. There are beautiful idols of Sadagopar (Nammalwar), Kaliyan (ThirumangaiAzhwar), Udayavar (Ramanujar) and Varavaramuni (Swami Manavalamamunigal) and  Aravanaikkum  Aanjaneyar.   

Inscription states that ‘samprokshanam’ was conducted way back in 1950 and not much renovation  took  place thereafter. The Balalayam (vedic initiation of the renovation work) was conducted on 25th March 2010 and with the active involvement of some families belonging to the Temple,   Maha Samprokshanam was held  on 5th Sept. 2010.  Hundreds of people with lineage of this village descended on that day at the Temple and witnessed the Samprokshanam which was conducted in the presence of the Two great Saints – Sreemath Paramahamsa Appan Parakala Ramanuja Embaar Jeeyar Swami and Sree Govinda Yathiraja Jeeyar Swami, both hailing from Sriperumpudur.  

ஸ்ரீமன் நாராயணனை வணங்கும் ஸ்ரீவைஷ்ணவத்தில் எம்பெருமான் திருக்கோவில்களில் அர்ச்சை  நிலையில் வாத்சல்ய சௌசீல்யனாய் அருள்பாலிக்கிறார். தொண்டைமண்டலத்தில் காஞ்சியில் பல திவ்யதேசங்கள் உள்ளன. நகரேஷுகாஞ்சி என கோவில்களுக்கு பிரசித்தியான காஞ்சிநகரில் இருந்து சுமார் ஒன்பதுகி.மீ.  தொலைவில் அமைந்துள்ள சிற்றூர் நமது “மாமண்டூர்”. மாவண்டூர் மருவி அருகில் உள்ள தூசியுடன் இணைந்து தூசிமாமண்டூர் ஆனது.  இங்கே உள்ள சிறியகுன்றின் மீது பல்லவமன்னன் மகேந்திர பல்லவனின் கல்வெட்டு உள்ளது. திவ்யதேசங்கள் பல இருந்தாலும் ஒவ்வொருவருக்கும் தாங்கள் பிறந்த மண்ணும் ஊரும் பெருமைக்கு உரியன அல்லவா! அரசாணிப்பாறை என்ற ஆறு அருகிலுள்ள பெரியஏரியிலிருந்து பாய்ந்து ஊருக்கு வளம் சேர்க்கிறது.  

தூசி, மாமண்டூர் – இவ்விரண்டும் முறையே  சடகோபுரம், மனவாளபுரம் என  பழங்காலத்தில் வழங்கப்பட்டதாக ஸ்ரீகோவிந்த யதிராஜஜீயர் சுவாமி தமது மங்களாசாசனத்தில் குறிப்பிட்டு உள்ளார். மறைஓதும் அந்தணர்கள் பலர் வாழ்ந்த இப்புண்ணிய பூமியில்  ஸ்ரீலக்ஷ்மிநாராயண பெருமாள் கோயில் அமைந்துள்ளது. வைகானச ஆகமத்தின்படி உள்ள         இக்கோவிலில் மூலவர் ஸ்ரீலக்ஷ்மிநாராயணர் தமது மடியில் லக்ஷ்மிதேவியை இறுத்தி இடக்கையால் அணைத்து எழுந்து அருளியுள்ளார். உத்சவர் சதுர்புஜங்களுடன் சங்குசக்ரம் ஏந்தி சேவை  சாதிக்கிறார். தாயார் ஸ்ரீசுந்தரவல்லி மிக அழகாக எழுந்து அருளிஉள்ளார். தவிர  ஆண்டாள், நம்மாழ்வார்,  கலியன், உடையவர், மணவாளமாமுனிகள் விக்ரஹங்களும் உள்ளன.   

Today (26.1.2021)   had the fortune of visiting our village and had good darshan of Varshika uthsavam and thirumanjanam of Sri Sundaravalli thayar and Sri Lakshmi Narayana Perumal.  In front of the temple now stands the well constructed Ramanuja koodam donated by   Sri Kuppuswami Iyengar and many others of the Trust.   There are quite a few who are actively engaged and ensuring that for every uthsavam people come in large numbers and that daily pooja and other kainkaryams are taking place well.   Appreciate the good work of all those involved especially Sri Govindarajan. 

Post almost a repeat of my earlier one with photos taken this day.. .. 

பொலிக ! பொலிக !! பொலிக !!!

ஆழ்வார் எம்பெருமானார் ஜீயர் திருவடிகளே சரணம்

 

adiyen  Srinivasadhasan.
(Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar)
26.1.2021

 


































  

Sunday, January 24, 2021

Thiruvallikkeni Thai Ekadasi purappadu 2021 ~ வீதியார வருவானை, விருந்தாவனத்தே கண்டோமே

திருவல்லிக்கேணி ஒரு அற்புத திவ்யதேசம்.  பெரிய உத்சவங்கள், பஞ்ச பர்வங்கள், ஆழ்வார் ஆசார்யர் சாற்றுமுறை என பலப்பல புறப்பாடுகள் உண்டு.  எம்பெருமான் திருவீதி உலா ஒரு மகோன்னத சமயம்.  பெருமாள் புறப்பாடு கண்டருளும்போது ஏதேனும் கைங்கர்யம் செய்யலாம் ~ அல்லது வெறுமனே பெருமாள் உடனே நடந்து வரலாம்.  அவர் கூடவே வந்து அவரது அற்புத தேஜஸ்ஸை கண்டு ரசித்து, ஆனந்தப்படலாம். எம்பெருமான் ஸ்ரீபார்த்தசாரதி அழகன். இந்த திருமாமணி வண்ணனுடைய  தேஜஸ் அளவிடமுடியாதது.

 


கோதை பிராட்டி தனது நாச்சியார் திருமொழியில் உரைத்தது:

** பீதக வாடை உடைதாழப், பெருங்கார் மேகக்கன்றேபோல்*

வீதியார வருவானை, விருந்தாவனத்தே கண்டோமே **



 

யுக புருஷனான ஸ்ரீகிருஷ்ணன், ஆயர்களோடு, தனது மஞ்சள்  பட்டாடை தாழ, ஒரு பெரிய கார்மேகக் கன்றுபோல, வீதியில் நிறைந்து  வரும் அவனை, விருந்தாவனத்திலே  கண்டதாய்  மகிழ்கிறாள்.  இன்று தை மாச ஏகாதசி - கடல் அலைகள் ஆர்ப்பரிக்கும்,  திருவல்லிக்கேணி வீதி தனிலே, ஸ்ரீபார்த்தசாரதி எம்பெருமான்  அற்புதமான பட்டாடை உடுத்தி, மிக அழகிய மலர் மாலைகள் அணிந்து,  திருவீதி வலம் வந்து, பக்தர்களுக்கு அற்புதமான விருந்து அளித்தார். 

Today 24.01.2021 is Thai 11 –  Shukla baksha Ekadasi also Rohini thirunakshathiram.  For Rohini there would be siriya mada veethi purappadu and for Ekadasi it would periya mada veethi including kulakkarai thiruveethivula. Cannot but recall that on 20.3.2020 it was Thiruvonam on Ekadasi day ~ but purappadu was cancelled due to Corona.  From that day, it took almost 300 days for another thiruveethi purappadu of Sri Parthasarathi Perumal. 

Reading a book of a famous author that dwells at length on the perceived simmering tension between Science and Religion as   ‘oil and water’, arch enemies.  According to the author, "Since the beginning of history,”  “a deep rift has existed between science and religion" But is it really that simple? If we ignore the first problem with this claim (science has not been around since the beginning of history) is conflict the only manner in which the two are related?  

Not looking them as conflicts – Science has evolved, many of the profound believes have sought to be established by solid theories – and some the factual findings of Science too have been challenged by Science itself, undergoing a radical change conceptually.  .. .. from School children to World famous scientists – life is often sought to be changed by newer experiments.  Some of them have been on natural resources.

A couple of years ago, TN  Co-op Minister was so badly ridiculed, memed and roasted on social media for his experiment on reducing evaporation of Vaigai river water.  Some of the scribes travelled along with him for 70 odd km to Vaigai dam to witness attempt in covering the water surface with sheets of thermocol taped together.   Unfortunately, he did not expect the strong wind to tear his water-shield to shreds. Later, a coracle was sent to place the sheets.  This is no post hailing the Minister but to bring home another fact of another attempt elsewhere, this time, sure to be acclaimed, for it is being promoted by someone else !!

Like our Hinduism, Greek have had great belief in Gods of various astronomical concepts.  Phaethon  was the son of the Oceanid Clymene and the solar deity Helios in Greek mythology.   Phaethon, challenged by Epaphus and his playmates, sought assurance from his mother that his father was the sun god Helios. When the Sun promised to grant him whatever he wanted, he insisted on being allowed to drive the sun chariot for a day. Helios tried to dissuade Phaethon, telling him that even Zeus was not strong enough to steer these horses, but reluctantly kept his promise.  Placed in charge of the chariot, Phaethon was unable to control the horses. In some versions, the Earth first froze when the horses climbed too high, but when the chariot then scorched the Earth by swinging too near, Zeus decided to prevent disaster by striking it down with a thunderbolt. Phaethon fell to earth and was killed in the process.

Moving to Science and modern day reality - "You can't cover the sun with a finger", but maybe with science and technology yes. According to Forbes , Bill Gates is funding a project that would dim sunlight in order to "cool" the Earth. The research called " Stratospheric Controlled Disturbance Experiment " (SCoPEx for its acronym in English) is carried out by scientists from Harvard University and has the purpose of achieving that the sunlight is reflected outside the atmosphere of our planet.  This solution would be achieved by spraying tons of non-toxic calcium carbonate (CaCO3) into the atmosphere. "SCoPEx is a scientific experiment to advance the understanding of stratospheric aerosols that could be relevant for solar geoengineering," the project page reads. The project will begin to carry out tests that so far consist of releasing a balloon with scientific equipment, which will not spray CaCO3 but will function as a test of maneuver and to explore communications and operating systems. “We plan to use a high-altitude balloon to lift an instrument package approximately 20 km into the atmosphere. Once in place, a very small amount of material (100g 2 kg) will be released to create a disturbed air mass approximately one kilometer long and one hundred meters in diameter. Then we will use the same balloon to measure the resulting changes in the disturbed air mass, including changes in aerosol density, atmospheric chemistry and light scattering, ”they explain.

According to Forbes , scientific opponents of this project believe that solar geoengineering could bring unavoidable risks and extreme changes in weather patterns that would be no different than current warming trends.

Experiments .. .. could lead to reliable concepts, later turning to factual ones. For us turning to the lotus feet of Sriman Narayana, the eternal saviour is the remedy for all our troubles both in this and the external World. It is always blissful to have darshan of Emperuman and it was a great day for all devotees at Thiruvallikkeni divyadesam on Ekadasi purappadu along the mada veethigal.

எம்பெருமான் வடிவழகை இவ்வாறாக ரசிக்கிறார் நம் பேயாழ்வார், தமது மூன்றாம் திருவந்தாதியில் : -

கண்ணுங் கமலம் கமலமே கைத்தலமும்,

மண்ணளந்த பாதமும் மற்றவையே,- எண்ணில்

கருமா முகில்வண்ணன் கார்கடல்நீர் வண்ணன்,

திருமா மணிவண்ணன் தேசு.

 

          எம்பெருமான் ஸ்ரீமன் நாரணன் :  கரிய பெரிய மேகம் போன்ற வடிவையுடையவனும்,  கரியகடல் நீரின் நிறம்போன்ற நிறமுடையவனும்  அழகிய நீலமணி போன்றவனுமான எம்பெருமானுடைய தேக அழகை ஆராய்ந்து நோக்குமளவில்,  அவனது திருக்கண்கள் தாமரைப்பூப்போன்றவை;   திருக்கைத்தலங்களும் அத்தாமரைப் பூப்போன்றவையே; இவ்வையமளந்த  திருவடிகளும் அத்தாமரைப் பூப்போன்றவையே. கண்ணும் கைத்தமும் மண்ணளந்த பாதமும் கமலமே - அவ்வளவு சிறப்பு வாய்ந்த எம்பெருமான் தாள்களையே பணிந்து அவனிடம் சேர்ந்து இன்புறுவோமாக ! 

As we pray our Emperuman Sri Parthasarathi, here are some photos of Ekadasi purappadu this evening.

 

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
24.1.2021