Members of the England Cricket team landed at Chennai airport – Meenambakkam, was once a village under Pallava rule. The Chennai airport’s new integrated terminal, which would be constructed after demolishing existing terminals 2 and 3, would be commissioned by Dec 2022, the Airports Authority of India (AAI) said. The new terminal will have a total area of 2,18,000 sq m and function as one large integrated terminal for international and domestic operations, the AAI said. Often we hear about Chennai getting a second airport. Earlier 6 places reportedly had been shortlisted : reportedly, Thiruporur, Vallathur, Thodur, Cheyyar, Maduramangalam and Mappedu ! Know these places ???
இன்று தை மாதத்தில்
புனர்வசு நக்ஷத்திரம் - ஸ்ரீ எம்பார் சாற்றுமுறை
ஸ்ரீ ஆளவந்தாரின் சிஷ்யர்களில் ஒருவரான பெரிய திருமலை நம்பிக்கு இரு ஸஹோதரிகள் இருந்தனர். பூமிப் பிராட்டி, பெரிய பிராட்டி என்று அவர்களுக்குப் பெயர். மூத்தவளான பூமிப்பிராட்டி ஸ்ரீபெரும்பூதூரில் ஆஸுரி குலதிலகரான கேசவசோமயாஜியாருக்கு மனைவியானாள். இவளுடைய குமாரர் நம் சுவாமி ராமானுஜர் - எம்பெருமானார். இளையவளான பெரிய பிராட்டி மதுரமங்கலம் கமலநாராயண பட்டரை மணந்தாள். இவர்களது குமாரர் கோவிந்தப்பெருமாள். இவர் கோவிந்த தாஸர், கோவிந்த பட்டர் எனவும் பின்னாளில் "ஸ்வாமி எம்பார்" எனவும் ராமானுஜ பதச்சாயை என்றும் பிரசித்தி பெற்றார்.
எம்பெருமானிடத்திலே பக்தி செய்தல் இளைய பெருமானான இலக்குவணன் 'அடிமை சேவகம் செய்தார் போலே' என அவனிடத்தில் “உனக்கே நாம் ஆட்செய்யவேணும்” என்னும்படி வேணும் என்றும் சொல்லப்பட்டுள்ளது. அதாவது கைங்கர்யம் என்னும் லட்சியத்தை இராமாயணத்தில் இளைய பெருமாள் கடைப் பிடித்துக் காட்டினார். இராமனை உடன் பிறந்த வகைக் கருதாமல் தெய்வமாக எண்ணிப் பணிவிடைகள் செய்தான். பெரியாழ்வார் திருமொழியில் இதோ ஒரு அற்புத பாசுர வரிகள் :
காதம்
பலவும் திரிந்துழன்றேற்கு அங்கோர் நிழலில்லை நீருமில்லை* உன்
பாத
நிழலல்லால் மற்றோர் உயிர்ப்பிடம் நானெங்கும் காண்கின்றிலேன்*
இப்படி
நம் எம்பெருமானாராகிய உடையவரிடத்திலே - அவரது பாத நீழல் (இராமானுஜ பதச்சாயா) என கைங்கர்யம்
பண்ணின 'எம்பார்' சாற்றுமுறை இன்று.
For Srivaishnavaites – divyadesams assume great significance as these are the places where our Great Azhwars visited and sung about the Lord…. Equally important are the places associated with Azhwagal and Acharyargal….. Sri Ramanujar has the pride of place in the list of our Acharyars; hailed as Udayavar, Emperumanar, Bashyakarar, Ilayazhwaar, Yathirajar, Thiruppavai Jeeyar, Num Kovil annan, amongst other names. Our darsana Sthapakar, Sri Ramanujar rightly reverred as ‘Yathi Rajar’ ~ the king among yathis [hermits and sages, the greatest reformer he was, Ramanuja gave us many vedantic treatises - toured the entire Country, making the Srivaishnavatie tradition flourish in all his path. Of those who remained closest to Sri Ramanuja – Sri Mudaliandan, Sri Koorathazhwan, Sri Embar, Sri Ananthazhwan, Arulalaperumal Emperumanar, Kidambi Achaan, Thirukurugai Piraan Pillan, Thiruvarangathu Amuthanar and more.
Around 56 kilometers from Chennai lies this place – which perhaps you would have passed by hundreds of times………… As we travel on the Chennai Bangalore highway, Sriperumpudur, the birthplace of Sri Ramanujar is around 48 kms ~ Thirukachi is around 78 kms… after Sriperumpudur comes Sunkuvar Chathiram - here you need to branch off right and travel a few more kilo meters to reach Madhuramangalam… The moolavar here is Sri Vaikunda Perumal and Thayar is Kamalavalli thayar. There is a separate sannathi for Swami Embar right infront of the Perumal sannathi. This temple not being located on the mainstream has lesser number of people visiting. All the Uthsavams are being conducted well….
Madhuramangalam is the birth place of Swami Embar ~ cousin of Swami Ramanujar, Embar was born as Sri Govindar here (then known as Mazhalai mangalam) in Krothana Samvatsaram (1026 AD). Embaar was born to Periya Piraati and Kamala Nayana Bhattar. Swami Ramanujar is known as the incarnation of ThiruAnanthazhvan and Swami Embaar as the incarnation of Periya Thiruvadi. Arising out of his connection to Periyathiruvadi, the Theertham of this temple is known as Garuda Pushkarini and it is believed that at this place any snake or poisonous insects will not harm anyone. The Avathara Mandapam of Swami Embaar is located around ½ km from the temple.
Govindar studied under Yadava prakasar and rescued Ramanujar from the plot- the Guru Yadavaprakasa hatched. Legend has it that while taking bath in a river, a shivalinga landed in his palm and he became an orthodox Saivaite for a while. He stayed in Sri Kaalahasthi praying and offering pooja to the lingam. During this period he was known as ‘ullangai konarntha nayanar’. A great Acharya and uncle of Ramanuja - Thirumalai Nambi along with his disciples went to Kaalahasthi and started delivering upanyasams next to where Govindha was offering floral prayers to the linga.
While he was rendering discourse on Maran Sadagopan’s tamizh vedam – Thiruvaimozhi ~ in the decad titled “Thinnan veedu” – there is a pasuram - dhevum epporulum padaikkap poovil naanmukhanaip padiaatha - devan Emperumaanukkallal Poovum poosanaiyum thagume ? which would mean “ Sriman Narayana is the One who created everything – including all demi gods and all beings, sentient, non-sentient- is Chathurmukha Brahma (he is the one who created Siva); and it is the Lord Sriya Pathi Sriman Narayanan – the Primordial Chief who enabled Brahma to do so… Essentially it is Sriman Narana who makes everything happen.
Chathur mukhan the creator was created on the lotus flower from the navel of Emperuman and Azhwar asks whether any flower could be meant for some one else but HIM – the only one unparalleled !! Govindar jumped down crying ‘thagathu ! thagathu ! (cannot cannot). He fell down at the feet of Thirumalai Nambhi… with tears rolling down his cheeks and cried for saving him and to change him to a Vaishnavaite again. Embaar’s attachment to Ramanuja can be understood by the excellent description of the divinely beautiful thirumeni azhagu in his verse.
Embar's enjoyment of seeing Sri Ramanujacharya's lotus feet , tender fingers reminding one of the creepers, sacred saffron robe, most auspicious poonool, thridandam , His enchanting smile laden with Daya , large dark eyes reminiscent of wish yielding karpaka maram (tree), the kudumi (sikha) formed by abundant tresses is simply beautiful . Embar declares that there is no one equal to him; since Yathirajan's Divine Beauty lingers in his heart. ஸ்வாமி இராமானுஜரின் திருமேனி அழகை நம் எம்பார் உரைத்த பாசுரம் . . .
பற்பம் எனத் திகழ்
பைங்கழல் உந்தன் பல்லவமே விரலும்
பாவனம் ஆகிய பைந்துவராடை
பதிந்த மருங்கழகும்,
முப்புரி நூலொடு முன்
கையில் ஏந்திய முக்கோல் தன்னழகும்,
முன்னவர் தந்திடு
மொழிகள் நிறைந்திடு முறுவல் நிலா அழகும்,
கற்பகமே விழி கருணை
பொழிந்திடு கமலக்கண்ணழகும்,
காரிசுதன் கழல் சூடியமுடியும்,கனக
நற்சிகைமுடியும்,
எப்பொழுதும் எதிராசன்
வடிவழகு .. .. என் இதயத்துளதால்
இல்லை எனக்கெதிர்
! இல்லை எனக்கெதிர் !! இல்லை எனக்கெதிரே ! ! !
Swami Embar attended Ramanuja’s lectures,
discourse, debates expositions and dispositions and served his master as a
shadow. With great resolve and commitment, he secured sanyasa from Udayavar and
obtained robe of an ascetic. Udayavar named him Emperumanar but he could not accept
this and pleaded that he did not deserve this honour, upon which Udayavar
called him “Embar”. Swami Embar’s work ‘Vijnaasthuthi” is forever
remembered by posterity.
A great contribution to Vaishnavism is Embar being the acharya to the greatest
Sri Parasara Bhattar (son of Koorathazhwan). Legend has it that when Udayavar
asked Embar to bring baby Parasarar for naming, Embar by way of protection
muttered Dvaya mantram in the infant’s ears and that placed on the baby unusual
brilliance. Upon instruction of Udayavar, Embar became the Acharya of the baby
and thus vaishnavaites are endowed with a great Acharyar – Sri Parasara
Battar.
In the year 1137 the greatest of Acharyas Ramanujar left for heavenly abode
resting on the lap of Embar. His moving away left Embar sans any interest in
life and four years later, he followed the Jagadhacharyar. His work
‘Vijnaasthuthi” will ever be remembered by posterity.
Concluding with the thaniyan of Sri Embar and photos of Embar and Sri Parthasarathi perumal taken during sarrumurai purappadu at Thiruvallikkeni today (27.1.2020)
ராமானுஜ பதச் சாயா
கோவிந்தாஹ்வ அநபாயிநீ
ததா யத்த ஸ்வரூபா ஸா ஜீயாந் மத் விஸ்ரமஸ்தலீ
ராமானுஜரின் திருவடித் தாமரை நிழல்போல் பிரியாதவரும், அடியேன் துயர்களை நீக்கி இளைப்பாற்றும் நிழலுமான கோவிந்தப் பெருமாளின் புகழ் ஓங்குக.
Azhwar Emperumanar Jeeyar Thiruvadigale saranam !!
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
27.1.2021.