To search this blog

Monday, June 28, 2021

பல்வகையாலும் பவித்திரனே ! ~ Temples reopen today - darshan of Sri Parthasarathi Perumal

எம்பெருமான் ஸ்ரீமன் நாரணன் பால் ஈர்க்கப்பட்ட ஸ்ரீவைணவர்கள் அனுதினமும் அனுசந்திப்பது 'திருப்பல்லாண்டு'.  ஸ்ரீமன் நாராயணன் அளவிடமுடியாத பெருமைக்குரியவர்.  அவரை கண்டவுடன், தொழுது தமக்கு வேண்டியவை வேண்டமால், எம்பெருமானுக்கே எந்த  அமங்களமும் நேரிடாதபடி மங்களமே உண்டாயிருக்கவேணும்’ என்று பல்லாண்டு, பல்லாண்டு  ‘பல்லாயிரத்தாண்டு’’   ‘‘பலகோடி நூறாயிரம் பல்லாண்டு’’ என பாடியவர் பெரியாழ்வார்.  நாம் வேண்டுவது எல்லாம் - எம்பெருமானை அவன் உறையும் அற்புத திருத்தலங்களில், கோவில்களில் சென்று சேவிக்கும்படி  நல்ல மனநிலையையும், உடல்நிலையையும், - எம்பெருமான் நமக்கு அளிக்க வேண்டும் என்பதே !



நாம் நினைத்துப்பார்க்கவும் இயலாத விஷயம் ஒன்று நடந்தேறியது.  கொரோனா எனும் தீநுண்மி தாக்கி, அகிலத்தையே அச்சுறுத்தி முடக்கியது.  திருக்கோவில்கள் கூட மூடப்பட்டன.  எம்பெருமானை சேவிக்கவும் இயலவில்லை ! 

3 months ago it was Masi Magam - 27.2.2021 - a day on which the Ocean (Bay of Bengal) becomes much happier – for Sri Parthasarathi Emperuman visits bay of Bengal at Marina beach.   .. ..  could not forget remembering the past –  the year before -  Masi magam purappadu for Sri Parthasarathi occurred on  9.3.2020; then there was Gajendra varadhar thavanothsavam, Sri Azhagiya Singar thavanothsavam (3 days)    15.3.2020   –   then Corona struck .. .. for  296 days there was no purappadu. 

2021 dawned better – there was purappadu of Sri Andal neeratta uthsavam, followed by many including 2 Brahmothsavams – then on   Apr 9, 2021, Udayavar had purappadu in the morning and  evening – on day 1 of His Thiruvavathara uthsavam and .. .. after that no purappadu.  From 26.4.2021, Temples  were  closed to devotees too  and we are not in a position to have darshan of Emperuman.  It was painful  !!




Today  Monday, 28th of June 2021 is a grand day – “Avittam in the month of Aani” – masa thirunakshathiram of Sri Boothathazhwar.  More than anything else, devotees are happy that temples are open and we had darshan of Sri Venkatakrishnan (moolavar) [Sri Parthasarathi] as also Sri Ramar, Sri Mannathar, Vedavalli Thayar, Sri Varadharajar, Sri Azhagiya Singar and Andal at Thiruvallikkeni divyadesam in their sannithies.  

According to newspaper reports, around 3,000 temples in and around Chennai  have reopened today following the government decision to relax lockdown conditions.  Celebrating the reopening and occasion to have darshan with a pasuram of Sri Periyazhwar.  இதோ இங்கே நம் பெரியாழ்வாரின் திருப்பல்லாண்டு பாசுரம் : 

அல்வழக்கொன்றுமில்லா அணி கோட்டியர் கோன்* அபிமானதுங்கன்

செல்வனைப் போலத்   திருமாலே  நானும் உனக்குப் பழவடியேன்

நல்வகையால்  நமோ நாராயணாவென்று நாமம் பலபரவி

பல்வகையாலும் பவித்திரனே  உன்னைப் பல்லாண்டு கூறுவனே. 

இந்த மண்ணில் மறையும் தேகத்தை நிரந்தரமான ஆத்மாவென்று நினைப்பது, பகவானுக்கு சேஷமாய்ப் பரதந்த்ரமான ஆத்மாவை ஸ்வதந்த்ரமென்று நினைப்பது, தேவதாந்தரங்களைப் பரதெய்வமாக நினைப்பது, எம்பெருமானிடத்தில் க்ஷுத்ர பலன்களை அபேக்ஷிப்பது, மோக்ஷத்துக்காகவும் கருமம் ஞானம் முதலிய உபாயாந்தரங்களை அநுஷ்டிப்பது இவை முதலானவை அல்வழக்குகள்  !  

எம்பெருமானே !  அத்தகைய  அல்வழக்கான  அநீதிகள் ஒன்றுமில்லாமலிருக்கிற  அழகிய திருக்கோட்டியூரில் உள்ளவர்களுக்குத் தலைவரும்  ஸ்ரீவைஷ்ணவ  அபிமாநத்தினால் சிறந்தவருமான செல்வநம்பியைப் போலவே நானும் தேவரீருக்கு முதிர்ந்த  தாஸனாய்விட்டேன்!  எல்லாவிதங்களாலும் பரிசுத்தனான எம்பெருமானே, அடியேனுக்கு நன்மையுண்டாகும்படி  நமோ நாராயணா என்று  திருமந்திரத்தை அநுஸந்தித்து, தேவரீருடைய அனேக திருநாமங்களைச் சொல்லியேத்தி உமக்கே பல்லாண்டு, பல்லாண்டு   என  தேவரீருக்கு மங்களாசாஸநம் பண்ணுவேன், என பக்தி செலுத்தி வேண்டுகிறார் விஷ்ணுசித்தர். 

On this happy day, remembering those golden days when we had daily darshan of Sri Parthasarathi and those golden purappadus that occurred regularly.  Here are some photos of Sri Parthasarathi Perumal during periya mada veethi purappadu on the occasion of ‘Kaisika Dwadasi’ on 14.12.2013.   It was our fortune that varthamana Acaryar Swami Mudaliandan Swami embellished the divyaprabandha goshti.

 

adiyen srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
28th June 2021. 








Saturday, June 26, 2021

Sri Puri Jagannath Rath Yatra 2021

A majestic chariot festival, Rath Yatra (Juggernaut) is a magnificent Hindu festival associated with Lord Jagannatha held at Puri in the state of Odisha every year. Due to the Covid-19 global health scare, the annual event got widely impacted. Last year, in a historic first, the iconic Rath Yatra of Lord Jagannath was held in the pilgrim town without the usual sea of devotees and amid tight security in view of the surging coronavirus cases.







Just like our Kovil Ozhugu, there is Madala  Panji, a chronicle describing the historical events of Odisha Jagannath Temple.  In the state of Odisha [Orissa] lies the famous ‘Jagannath temple’ in Puri, situate on the east coast.  The moolavar idols of Northern India are different than the ones in South India, mostly in white marble.  Puri Jagannath is different – Perumal is made of sacred wood, which are ceremoniously replaced after few years.  The  Navakalevara  ceremony is an intricate set of rituals that accompany the renewal of the wooden statues.

The Puri  temple was built in the 12th  century atop its ruins by the progenitor of the Eastern Ganga dynasty, King Anantavarman Chodaganga Deva. The temple is famous for its annual Rath Yatra, or chariot festival, in which the three main temple deities are hauled on huge and elaborately decorated temple cars. Lakhs of devotees descend here at this holy temple town for this festival.

Inside the huge temple, the presiding deities are : Sri  Jagannath (Lord Krishna), Balabhadra (Balarama)  and the Goddess Subhadra constituting  trinity of deities worshiped at the temple. The temple iconography depicts these three Gods sitting on the bejewelled platform [ Ratnabedi ]  in the inner sanctum. Lord  Jagannatha is  the supreme God and the sovereign monarch of the Odishan empire. The Deities are adorned with cotton and silk fabrics, Gold Ornaments studded with precious stones, flowers of different varieties, Tulsi leaves, sandal paste, camphor. These articles are used in the daily and periodical rituals.







The annual festival of Lord Jagannath Rath Yatra began on June 24, 2021  with Snana Purnima. On this day, it is considered auspicious to bathe in the holy water and begin the jalyatra. The festival is celebrated by worshipping Lord Jagannath (ruler of the world), his elder brother Balbhadra (Balaram) and sister Subhadra. Three giant wooden chariots are made of a kind of Neem tree for the deities for the yatra.  Ahead of the annual festival, the temple in Puri was illuminated on Wednesday evening. The gates of the 11th-century temple opened  on June 25 after several weeks of closure due to the COVID-19 pandemic. Due to the pandemic, the day was observed without devotees. Instead, the festival was live-streamed across the world. Only fully vaccinated people with COVID negative reports are allowed in the temple, Chief Administrator of the temple  informed.

The beginning of the Lord Jagannath Rath Yatra dates back to 143 years ago. For the first time in the temple's 143 years history, last year the rath yatra was restricted. The construction of three gigantic chariots for Lord Jagannath's Rath Yatra, the annual car festival of the Holy Trinity scheduled to be held on July 12, is underway in Puri in full swing. The construction work is being carried out at the 'Ratha Khala' (traditional temple workshop) located on both sides of Bada Danda (Grand Road) in front of the Jagannath temple office and the Sri Nahar palace. The Jagannath temple office said that fixing of 'Kantaa' in the 'Pancha Dandaa', fitting of 'Garagara' and fixing of 4 Nahaka' in the chariots at the Ratha Khala is already complete. The making of 4 Potala Khambi', 2 'Saala' and 7 'Jokha' for Prathama Bhuin of the chariots is also being done. 












Meanwhile, a petition has been filed in the Orissa High Court seeking permission for conducting the famous Rath Yatra of Sidhha Baladevjew in Kendrapara in the lines of the festival at Puri Shree Jagannath Temple. As per sources, five servitors of the Sidhha Baladevjew temple have filed a public interest litigation before the State's apex court while praying it to allow the conduct of the annual festival with participation of only sevayats under strict adherence to Covid protocols. The development comes just hours after devotees  staged mass protests in several parts of Kendrapara demanding Odisha government to permit the car festival in the Tulasi Kshetra. The construction of the Brahma Taladhwaja chariot which rolls down the road during the festival in the town has been  stayed after the administration issued an order following Odisha government's directive to only allow the Rath Yatra at Puri.

Even as the Odisha government has announced partial unlock measures in the State after decline in cases of Covid, the Puri Jagannath Temple will remain out of bounds for the public till July 25. Chief Administrator at the temple,   informed the mediapersons in this regard and said that the entry of devotees into the 12th century shrine will continue to be restricted till the said date.  







The nine-day long annual sojourn of Lord Jagannath and His sibling deities to Mausi Maa Temple will be followed by the Suna Besha and Niladri Bije on July 23, the homecoming of the deities to the shrine.  This year, the State government has already announced to conduct the grand festival without participation of the public just like last year in the wake of the pandemic resurgence.   

Elsewhere, as many as 10 Maharana servitors engaged in the construction of chariots in violation of Odisha government’s order were arrested in Nilgiri area of Balasore in a joint raid by the district administration and police on Monday. The Rath Yatra of Lord Jagannath has been banned elsewhere is the State except for Puri this year in the wake of Covid-19 pandemic. The raid on Ratha Khala, the workplace of chariot construction, was led by the sub-collector, tehsildar and Nilgiri police. While 10 artisans have been arrested, the construction equipment have been seized.  Recently, servitors and the people of Baripada, which is known as second Srikhetra, staged a protest urging the State government to allow the celebration of annual Rath Yatra in Baripada sans devotees like Puri.  Similarly, a petition was filed in the Orissa High Court seeking permission for conducting the Rath Yatra of Sidhha Baladevjew in Kendrapara in the lines of the festival at Puri Srimandir. 

A juggernaut  in current English usage, is a literal or metaphorical force regarded as merciless, destructive, and unstoppable. This usage originated in the mid-nineteenth century. The figurative use of the word is analogous to figurative uses of steamroller or battering ram to mean something overwhelming. Its British English meaning of a large heavy truck or articulated lorry dates from the second half of the twentieth century.  The word is derived from the Sanskrit/Odia Jagannātha "Supreme Lord of the World” combining jagat ("world") and Nātha ("lord"), which is one of the names of Krishna found in the Sanskrit epics. 

Look forward to another opportunity of darshan at the holy place of Puri and participation in the reverred Puri Jagannath rath yatra.

 
Adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
26th June 2021.

PS:  all photos (except a few with watermark ‘kairavini karaiyinile”) – taken from twitter and is owned by their respective owners.

  








Friday, June 25, 2021

Ratha, Chariot, Thiruther - some History and some ilakkiyam - Sri Azhagiya Singar thiruther 2021

If not for Corona invading the World, today (25th June 2021) would have been day 7 of Aani brahmothsavam of Sri Azhagiya Singar – and we would have in the morning had great darshan of Thelliya Singar in the big thiruther at Thiruvallikkeni – alas, not to be ! 


ரதங்கள்  (திருத்தேர்) திருக்கோவிலுக்கு அழகு சேர்ப்பன - அவை நிற்குமிடம் ஒரு முக்கிய பகுதி - திருவல்லிக்கேணியில் தேரடி தெருவை ஆங்கிலத்தில் கார் ஸ்ட்ரீட் என்பது மருவு !  .. .. ஊர் அமைப்பில் பிரதானமாகத் திகழ்வது தேரோடும் வீதிகளே. பண்டைக் காலத்தில் மதுரை நகரின் அமைப்பு தாமரை மலரை ஒத்ததாக இருந்தது என்று பரிபாடல்  கூறுகிறது.  மாடங்கள் சூழ் மதுரையில் தேர்வலம் வருதலையொட்டியே கீழ இரதவீதி, மேலஇரத வீதி, தெற்கு இரதவீதி, வடக்கு இரதவீதி என்று இப்போதும் வழங்கப்படுகிறது. தேர் என்ற ஊர்தி பண்டைக் காலத்தில் போக்குவரவிற்கும், போர் செய்வதற்கும்,  இறைவன் குடிகொள்ளும் நகரும் கோயிலாகவும் மிக உயர்வாக கருதப்பட்டது. 

Ratha   is the Indo-Iranian term for a spoked-wheel chariot or a cart of antiquity. In the Indus Valley Civilization sites of Daimabad and Harappa in the Indian subcontinent, there is evidence for the use of terracotta model carts as early as 3500 BC during the Ravi Phase. There is evidence of wheeled vehicles  - during the Harappan Period (Harappa Phase, 2600–1900 BC) there was a dramatic increase in the terracotta cart and wheel types at Harappa and other sites throughout the Indus region. The diversity in carts and wheels, including depictions of what may be spoked wheels, during this period of urban expansion and trade may reflect different functional needs, as well as stylistic and cultural preferences.  Indo-Aryan Indigenists have argued for the presence of chariots before its introduction by the Indo-Aryans in the early 2nd millennium BCE.  Our famous Ithihasa puranas – Sree Ramayana and Mahabaratha have specific references of chariots (raths) in war, elaborately description of its Ratha sarathi (the charioteer), the flagmast symbol and more !

Thundering hooves, spinning wheels, a cheering crowd: Envisioning an ancient Roman chariot race is easy, but many 21st-century notions of the sport come from the writings of the 19th. Adapted several times for the big screen (the 1959 film is perhaps the best known), the 1880 novel Ben-Hur climaxes with a thrilling chariot race. American author Lew Wallace meticulously researched classic texts to make his book as authentic as possible, but his passion for chariot racing comes shining through.   Wallace adored chariot racing, but ancient Rome’s relationship to it was more complicated. The spectacle, as described by Wallace centuries later, was indeed intoxicating, but some Roman elites looked upon racing with disapproval. These same elites funded the construction of massive venues for racing, such as the Circus Maximus in Rome and the Hippodrome in Constantinople. Chariot racing’s popularity only grew as the Roman Empire expanded. New stadiums were built in other cities, and racing became an obsession there.

Chariot racing’s historic roots, however, tap deep into the sacred beliefs of ancient Greece, whose games—such as the Olympic and the Pythian events—were not considered entertainment. They were holy activities and part of solemn religious rites. The purpose of these events, which included chariot racing, was to please the gods, either through sacrifice or in presenting bodily skill as an offering in itself. Homer’s epic The Iliad features chariot races as part of the funeral games ordered by the mourning Achilles in honor of his fallen companion, Patroclus. The word “hippodrome” also comes from the Greek, with hippo meaning “horses” and dromos meaning“path.” (Delphi was home to the Pythian Games, sacred to Apollo).





தேர்களைப் பெரும்பாலும் அரசர்களும், போர் வீரர்களுமே பயன்படுத்தி வந்தனர். ராமனின் தந்தை பத்துத்திசைகளிலும் தேர்களைச் செலுத்தும் வல்லமை பெற்றிருந்தாராம். அதனாலேயே அவர் தசரதர் என்று அழைக்கப்பட்டார் என்கிறது புராணம்.  ரிக் வேதத்தில் கயிறுகளால் இழுக்கப்படும் தேர்கள் பற்றியும், இந்திரன், வருணன், அக்கினி, சூரியன் போன்ற கடவுள்களுக்கு தியாகத் தேர்கள் பயன்பட்டமை பற்றியும் குறிப்புகள் உள்ளன.  சிலப்பதிகாரம், மணிமேகலை, சங்க இலக்கியங்கள், பன்னிருதிருமறைகள், புராணங்கள் ஆகியவையும் தேர்கள் பற்றிய செய்திகளை நமக்கு பெருமளவில் தருகின்றன.

தகடூர்  தெரியுமா .. ஒரு காலத்தில் சிறப்பாக விளங்கிய நகரம் - இன்றைய தருமபுரி மாவட்டம் அமைந்துள்ள இடம் !    கடைச் சங்க காலத்தில் வாழ்ந்த கொடை வள்ளல்கள் எழுவருள்ளே அதியமான் நெடுமான் அஞ்சி என்பானும் ஒருவன். அவர் ஒரு  குறுநில மன்னர். தனது ஈகை நலத்தாலும் வீர வலத்தாலும் இணையற்று விளங்கினான். அதனால் அதியர் குடிப்புகழ் சிறப்புற்று ஓங்கியது. குடிப்பெருமையைப் பெருக்கிய அதியமானைப் புலவர் பலரும் அதியமான் நெடுமான் என்று அகமகிழ்ந்து போற்றினர்; அவனது இயற்பெயர் அஞ்சி என்பதே. அவன் மழவர் என்னும் வீரர் குலத்திற்குத் தலைவனாதலின் மழவர் பெருமகன் என்றும் அழைக்கப்பெற்றான்.

இவன் ஆட்சிக்கு உட்பட்டிருந்த நாடு தலைநீர் நாடு எனப் பெயர் பெற்றிருந்தது. தலைநீர் என்பது ஒகேனக்கல் அருவியின் சங்ககாலப் பெயர்.  புறநானூறு, அகநானூறு, குறுந்தொகை, பதிற்றுப்பத்து, சிறுபாணாற்றுப்படை ஆகிய நூல்களில் நெடுமான் அஞ்சி பற்றிய குறிப்புக்கள் வருகின்றன. ஔவையார் மற்றும் சிறந்த புலவர்கள் பலர்  பாடிய பாடல்களில் இவரைப் பற்றிய தகவல்கள் உள்ளன. திண்மையான உடல்வலி பொருந்தியவன் என்றும்; சேரன் சோழன், பாண்டியன் உட்பட்ட ஏழு அரசர்களை எதிர்த்து நின்று வென்றவர் என்றும் புலவர்கள் இவனைப் புகழ்ந்து பாடுகின்றனர். இவனது அரண்மனைக்கு இல்லையென்று வருவோர்க்கு அடையாத வாயிலைக் கொண்டது என்றும், அவரது கைகள் மழையைப் போல் ஈயும் தன்மையது என்றும் பாடல்கள் அவரைப் புகழ்கின்றன. தனக்குக் கிடைத்த சாவா மருந்தாகிய நெல்லிக்கனியைத் தான் உண்ணாது ஔவையாருக்குக் கொடுத்தார் என்றும் அவரது கொடையின் திறம் பேசப்படுகிறது.

அவ்வையார் - அதியமான் நெடுமானஞ்சி  குறித்து தும்பை திணையில்  போற்றி பாடிய புறநானூற்று பாடல் ஒன்று இங்கே : 

களம்புகல் ஓம்புமின், தெவ்விர்! போர் எதிர்ந்து,

எம்முளும் உளன்ஒரு பொருநன்; வைகல்

எண் தேர் செய்யும் தச்சன்

திங்கள் வலித்த கால்  அன்னோனே.

அரசன் அதியமானின் பகைவர்களை புலவர் ஔவையார் அச்சுறுத்தும் பாடல் இது. பிற மன்னர்களுக்கு உரைக்கிறார் : - நீர் எப்படிப்பட்டவராயினும், "அவனோடு போரிடுவோம்’ என்று மட்டும் சொல்லாதீர்.   ஒவ்வொரு நாளும் எட்டுத் தேர்களை முழுமையாகச் செய்யும் ஆற்றல் மிக்க தச்சன் ஒருவன் தேர்க்கால் (தேர்ச்சக்கரம்) ஒன்றுக்கு மட்டும் ஒரு மாத காலம் செலவிட்டு முயன்று செய்த தேர் பெற்றிருக்கும் வலிமை போல வல்லமை மிக்க ஒரு போராளி எங்களிடமும் இருக்கிறான். எனவே, பகைவர்களே! அவனை எதிர்த்துப் போர்களம் புகுவதைத் தவிர்த்துவிடுங்கள்.  அவனைக் காண்பதற்குமுன் சொன்னது சரி, கண்டபிறகும் அவ்வாறு சொன்னால், சொல்லியபடி செய்தல் அரிதாதலை அறிந்திருப்பீர்; ஆதலால் சொல்லாதீர்.

மற்றோரு வள்ளலான மலையமான் என்பவர்  சேர நாட்டு குறுநில மன்னர்களின் வம்சத்தவன்.    மலையமான் திருமுடிக்காரி  சிறந்த வீரன்; பெரிய வள்ளல்; புலவர்களால் புகழ்ந்தபாடப்பட்டவன். இவர்கள் திருகோவலூரை  தலைமையிடமாக கொண்டு ஆட்சி செய்தனர்.  இம்மன்னரை போற்றி  கபிலர், பாடாண் திணையில் இயற்றிய மற்றோரு புறநானூற்று பாடல் : .

நாட் கள் உண்டு, நாள்மகிழ் மகிழின்,

யார்க்கும் எளிதே, தேர் ஈதல்லே;

தொலையா நல்லிசை விளங்கு மலயன்

மகிழாது ஈத்த இழையணி நெடுந்தேர்

பயன்கிழு முள்ளூர் மீமிசைப்

பட்ட மாரி உறையினும் பலவே.

கள்ளும், மகிழும் உண்டு மகிழ்ந்திருக்கும் போது தன் தேரைப் பிறருக்குக் கொடையாக வழங்குதல் என்பது எல்லார்க்கும் எளிது. தான் உண்டு மகிழாமல் காரி மன்னன் அணிகலன்கள் ஏற்றி வழங்கிய தேர் அவனது முள்ளூரில் பெய்த மழைத்துளிகளைக் காட்டிலும் அதிகம்.

புலவர்கள் மன்னரை போற்றி பாடியதில் மிகைகள் இருக்கும்.  ஏனெனில் அவை பரிசுகளை எதிர்பார்த்து இயம்பப்பட்ட வார்த்தைகள். மிகைபட கூறுதல் கவிதை இலக்கியம். நமது இதிஹாச புராணங்கள் கதைகளோ, கவிதைகளோ அல்ல.  எம்பெருமான் ஸ்ரீமன் நாராயணனது  திருவவதார மகிமைகளை உள்ளது உள்ளபடி நயம்பட உரைப்பன.

ஸ்ரீவைஷ்ணவ ஆலயங்களில் திருத்தேர் புறப்பாடு முக்கியமானது.  பல நூறு பேர்கள் கலந்து கொள்ளும் ஒரு அற்புத நிகழ்ச்சி.  திருத்தேரில் பற்பல சிற்பங்கள் அழகாய் அமைந்து இருக்கும்.  பூதங்கள், யாளி, சிம்ஹம், பாய்ந்து இழுக்கும் குதிரைகள், தேர்ப்பாகன் போன்ற பொம்மைகளும் தோரணங்களாக வண்ண திரைசீலைகளும் இருக்கும்.  எம்பெருமானுடைய பல்லாயிர திருநாமங்களை கூவி 'கோவிந்தா!, மாதவா!, கேசவா!, நாராயணா!, கண்ணா!, மதுசூதனா, ஹ்ரிஷீகேசா' எனப்பாடி ஆனந்தித்து அவனை அவனுறையும் பல்வேறு கோவில்களில் சென்று சேவித்து, அவனது உத்சவங்களில் வாகன சேவைகளில் கண்டு இன்புறுகிறோம். இவற்றிற்கு மகுடமானது வருடாந்திர ப்ரஹ்மோத்சவம்.  இந்த பத்து நாட்கள் விசேஷ வைபவத்தில் , திருத்தேர் கம்பீரமானது. 

We were fortunate to witness this glorious spectacle of periya thiruther for Sri Azhagiya Singar during the  Special Brahmothsavam on   8.3.2021   - here are some photos of Sri Azhagiya singar thiruther celebrations – 13 years ago ! of 2009 !! 

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
25th June 2021.