தூசி மாமண்டூர் அருள்மிகு லக்ஷ்மிநாராயண பெருமாள்
நேர்த்தியான சாய்வு முத்துக்கொண்டை சிறப்பு சேவை
Thiruvallikkeni arulicheyal goshti – close-up : Dr MAV swami, Kanthadai Srinivasan swami & TA Raghavan swami and ……. Other swamis.
Aadi shuklapaksha Ekadasi today 29.7.2023
Sree Partha saarade pahimam
Shrutha jana palaka pahimam
Most likely you have heard the magic voice of KJ Yesudas singing this beautiful Malayalam song in Keeravani ragam on Sri Parthasarathi though this perhaps is on Aramula Perumal (Thiruvarnvilai divyadesam)
This is part of album ‘Thulasi Theertham’ released in 1986 – music of TS Radhakrishnanji, lyrics Chovvallur Krishnan kutty.
Sree Partha saarade pahimam - Shrutha jana palaka pahimam
Koorirul
chirakadicharkkum Bheekara Ghora vanangaliloode
Vattiya
mizhi neer chalukalil - Thee Kathum
marubhumiyilude
Apath
baandhava njan alayunnu, Jeevithamam ee radham urulathe
Sree
Partha saarade pahimam . .. .. Shrutha
jana palaka pahimam
You
may wish to hear this song on You tube : https://www.youtube.com/watch?v=8EAciCCIVAM
Here is a photo of Sri Parthasarthi Emperuman at Thiruvallikkeni
divyadesam on Aadi Shuklapaksha Ekadasi purappadu today
For Srivaishnavaites – divyadesams assume great significance as these
are the places where our Great Azhwars visited and sung about the Lord. Equally
important are the places associated with Azhwagal and Acharyargal….. around 50
kms away from the city of Chennai on the Bangalore Highway lies Sriperumpudur,
the birthplace of Sri Ramanujar - after Sriperumpudur comes Sunkuvar
Chathiram - here one has to branch off right and travel around 5-6
kms… to reach Madhuramangalam, the birth
place of Embar.
இன்று 28.7.2023 ஸ்ரீவைணவ சமுதாயத்திற்கு ஓர் பேரிடி !! நம்மிடையே வாழும் எதிராஜனாகவே
வாழ்ந்து வந்த எம்பார் ஜீயர் ஸ்வாமி திருநாடு அலங்கரித்த செய்தி ஆழ்ந்த வருத்தத்தை
தந்துள்ளது. உய்ய ஒரே வழி உடையவர் திருவடி
என ஸ்ரீவைஷ்ணவர்களுக்கு உயரிய தாரக மந்திரத்தை
உரக்க சொல்லி பரப்பியவர்.
திருவரங்கத்து அமுதனார் தமது இராமானுச நூற்றந்தாதியில் :
வைப்பாய வான் பொருளென்று * நல்லன்பர் மனத்தகத்தே
எப்போதும் வைக்கும் இராமானுசனை *
என்று
மங்களாசாசனம் செய்தார். கடின இடர்கள் எதிர்ப்படும் ஆபத்துக் காலத்தில் உதவுவதற்காகச் சேர்த்து வைக்கப்பட்ட
மிகவும் உயர்ந்த பெருமையுடைய தனம் எம்பெருமானார்.
வைத்தமாதியாக உள்ள இவரை மிகவும் உயர்ந்த தனம் என்று ஆழ்வான், எம்பார், முதலியாண்டான்
போன்றோர் தங்கள் மனதில் வைத்தனர். உயர்ந்த இரத்தினக் கற்களைச் செப்புக் குடத்தில் வைப்பது
போன்று இவர்கள் இவ்விதம் தங்கள் மனதில் உடையவரை வைத்தனர்.
அவர்கள் போலவே ஸ்ரீவைஷ்ணவத்திற்கு
தன் வாழ்வையே அர்ப்பணித்து அனைவருக்கும் உடையவர் தாளடிகளை அடைந்து உய்யும் உபாயத்தை
பட்டி தொட்டி எங்கும் பரப்பியவர். எளிமையின்
சிகரம். பண்பின் இமாலயம் என திகழ்ந்த ஒரு மாபெரும் ஆச்சார்யர் இன்று நம்மிடம் இருந்து பிரிந்து திருநாடு ஏகினார். அவரது ஆன்மீகச் சிந்தனைகள் மிக சிறப்பானவரி. எம்பெருமானார் சிந்தனைகளைப் தன் வாழ்க்கை நெறிமுறையாய் இல்லம் தோறும் கொண்டு
சென்ற உத்தமர். பூர்வாசிமரத்தில் ஸ்ரீ உ.வே.குமாரவாடி
இராமானுஜாசாரியார் என 'திருமால்' ஆன்மீகத் திங்கள் இதழ் சிறப்பாக நடத்தி,
பின்னாளில் ராஜரிஷியாக வாழ்ந்து, இன்று எம்பெருமானார் இடத்தே சென்று சேர்ந்து விட்டார். அவரது ஆன்மிகத் தொண்டுகள் அவரை பரத்துவ கைங்கர்யத்தில் ஈடுபடுத்தும் என்பதில் ஓர்
மனநிறைவு எனினும் இன்று மிக வருத்தமாகவே உள்ளது
. யாவர் பாலும் பாகுபாடின்றி செலுத்தி வந்த பரிவும் பாசமும் என்றென்றும் அவரை நினைவு கூற வைக்கிறது.
Sri Ramanujar has the pride of place in the list of our Acharyars; he is
hailed as Udayavar, Emperumanar, Bashyakarar, Ilayazhwaar, Yathirajar,
Thiruppavai Jeeyar, Num Kovil annan, amongst other names. Of
those who remained closest to Sri Ramanuja – Sri Mudaliandan, Sri
Koorathazhwan, Sri Embar, Sri Ananthazhwan, Arulalaperumal Emperumanar,
Kidambi Achaan, Thirukurugai Piraan Pillan, Thiruvarangathu Amuthanar and more.
Today we grive the passing away of His Holiness Sri Perumpudur Appan Parakala
Ramanuja Embar Jeeyar Swami. Swami had completed 99 years and was close to his century. The 1st peedapathi
of this Embar Mutt was Sri Krishnan Swami who travelled wide and finally
established a Mutt at Sriperumpudur known as Sri Perumpudur Embar Jeeyar
Mutt. The mutt was founded by him in 1834 CE.
Sri Sri Jeeyar Swami at Thirumalai Ananthazhwan thottam
Dr VV Ramanujam swami with Sri Sri Jeeyar Swami at Thiruvallikkeni
Sri Sri Jeeyar Swami at Panchangam release TAMBRAS function 2014
HH Srimath Paramahamsethyadhi Appan ParakAla EmbAr Jeeyar swamy, was popularly known as Kumaravadi Ramanujachariar in his purvasraman [i.e., before accepting sanyasam]. Swami was a renowned scholar, known for his exceptional clarity and style of writing and deliverance of kalakshepams. Swami was fondly known as ‘Che Ra’ – was with Dinamani and ran Srivaishnava Sampradhaya magazine “Thirumal” – wrote many books and commentaries on granthams.
Sri Embar Jeeyar Swami was very active throughout his life, visiting many divyadesams and other places with exceptional regularity. He presided over many vidwat sadas and propagated Srivaishnavaite doctrines. Swami was present on 22nd Feb 2015 at the 961st Birth day celebrations of Thirumalai Ananthai Pillai at holy Thirumala; was present at Gangaikondan mantap during panchangam release in 2014 and in Sept. 2010, the two Yathis – Sree Govinda Yathiraja Jeeyar Swami and Sreemath Paramahamsa Appan Parakala Ramanuja Embaar Jeeyar Swami were present at our native village Mamandur [Dusi Mamandur approx 9 kms away from Kanchi after river Palaru].
Right from his young days, Swami was a great Nationalist who
conducted many vizhas for Nationalist movements and participated in freedom
struggle too. He was vociferous against
the propaganda against Theism and organized meetings. He coordinated with various Hindu
organisations like VHP in propagating bakthi culture. Ages ago, he spoke on same platforms alongside
Kirupanantha variyar showcasing that there are no differences between Saivism
and Vaishnavism and each tend to steer devotees towards bakthi cult. For many years he ran Sivaishnava magazine
Thirumal and was involved in books published by Lifco Krishnaswami sharma. His book ‘Bhagawat Ramanuja’ released by Kachi Swami Sri Prathivathi Bayankaram
Annangarachar is a treasure trove of information. Like Acarya Udayavar, he travelled to hundreds
of villages propagating the teachings of Ramanujar.
He was recognized with many titles and awards, foremost among them being the title ‘Thiru Naaveerudaiya Piran’ by Kachi swami, ‘Sara grahi’ by Karappangadu Swami; ‘Senthamizh Vethiyar’ title given by Barathi Kalai kazhagam, Sreevainava Maamani, and Sreevaishnavasimhan appreciated by Sri Sudarsanar Sree Krishnaswami Iyengar.
Everyone of us who are in the habit of going to Temples at Sriperumpudur, Thiruvallikkeni, Mylapore, Kanchi and more – would have had the lifetime opportunity of seeing this Swami and speaking to him. He was a very intelligent person with astounding knowledge in satsampradhaya, granthas and was equally at ease on every aspect of life. Most important thing was his soulabyam in allowing people to get closer to him, his great memory in remembering people and blessing all the Srivaishnavas.
I fall at the feet of the great Yathi who taught us the path of Swami Ramanujacharya. In his passing, Srivaishanavism has lost a doyen, a greart Acarya who reminded us the Great Ramanujacharya himself.
With profound grief
Life is simple, yet there are too many conflicts – conflicts not necessarily outside, some at home too !! Difference of opinion is a disagreement or argument about something important. Sadly, in many divorce cases, we hear that – one partner puts up that ‘the differences are so severe that they can no longer be compromised!’.
வீட்டில்
தம்பதியருக்கு இடையே சண்டை வந்தால் - அதிகம் சொல்லப்படும் வார்த்தை, நான் உங்கள் முகத்தை
கூட பார்க்க விரும்பவில்லை !! - அப்படி சண்டை நடக்கும் சமயம் - சோழனுக்கு சோறு கிடையாது
!!
As each one of us humans is an irreducible individual, we all will have different backgrounds, experiences and perspectives. This will sooner or later lead to mutual differences of opinion. Generally, we learn to live with such differences; we consciously or unconsciously adopt the motto, “Live and let live.”
Co-existence exists on paper, but being together becomes difficult when the two sides see the differences of opinion differently. One considers the difference super-important, whereas the other considers the difference to be inconsequential. This second one doesn’t get worked up about the difference, whereas the first one gets worked up about that difference — and gets even more worked up seeing that the other side is not at all worked up. So accusation further flows that the other is insensitive, monstrously insensitive. Incensed by such labeling, the second labels the first side hypersensitive, rabidly hypersensitive.
So people move away more from each other, getting polarized – separation, scalding scars all make life miserable and to a large extent unlivable. Many would put up that ‘everyone is entitled to their opinion.’ Is that really true ? – can you fight on every damn thing and express your opinion or are people only entitled to what they can argue for.” Lesser the arguments, simpler the life, more happy !!
Meryl Dorey is the leader of the Australian Vaccination Network, which despite the name is vehemently anti-vaccine. Ms. Dorey has no medical qualifications, but argues that if Bob Brown is allowed to comment on nuclear power despite not being a scientist, she should be allowed to comment on vaccines. We see in our country that even failed actors try to voice their opinion on Economics, Fiscal policy, Rocket science and more !!
The problem with “I’m entitled to my opinion” is that, all too often, it’s used to shelter beliefs that should have been abandoned. It becomes shorthand for “I can say or think whatever I like” – and by extension, continuing to argue is somehow disrespectful. And this attitude feeds, leads into the false equivalence between experts and non-experts that is an increasingly pernicious feature of our public discourse.
Bhagwan
Sree Krishna has lived us the way the life is to be lived and taught the great
Bhagwad Geetha on the battle field.
आत्मौपम्येन सर्वत्र समं पश्यति योऽर्जुन ।
सुखं वा यदि वा दु:खं स योगी परमो मत: ॥
He is a perfect yogī who, by comparison to his own self, sees the true equality of all beings, in both their happiness and their distress, O Arjuna!
One who is Kṛṣṇa
conscious is a perfect yogī; he is aware of everyone’s happiness and distress
by dint of his own personal experience. The cause of the distress of a living
entity is forgetfulness of his relationship with God. The eternal cause of happiness is knowing Kṛṣṇa
to be the supreme enjoyer of all the activities of the human being, the
proprietor of all lands and planets, and the sincerest friend of all living
entities. The perfect yogī knows that the living being who is conditioned by
the modes of material nature is subjected to the threefold material miseries
due to forgetfulness of his relationship with Kṛṣṇa.
As e one in Kṛṣṇa consciousness is happy, he tries to
distribute the knowledge of Kṛṣṇa
everywhere. Since the perfect yogī tries to broadcast the importance of
becoming Kṛṣṇa conscious, he is the best
philanthropist in the world, and he is the dearest servitor of the Lord. In
other words, a devotee of the Lord always looks to the welfare of all living
entities, and in this way he is factually the friend of everyone. He is the
best yogī because he does not desire perfection in yoga for his personal
benefit, but tries for others also. He does not envy his fellow living
entities.
Life is simple, live
it happy, you may win an argument but in the process would destroy a fine
thread of harmony and disturb the mental peace of at least two, of which you
are the first victim
Collated from various
sources; Bhagwad Geetha from : https://vedabase.io/en/library/bg/6/32/
இன்று 26.7.2023 ஆடி ஸ்வாதி ~ திருவல்லிக்கேணியில் திரு தெள்ளியசிங்கர் சிறிய மாடவீதி புறப்பாடு கண்டருளினார். கோஷ்டியில் பேயாழ்வாரின் மூன்றாம் திருவந்தாதி சேவிக்கப்பெற்றது.
Fire has been a core principle in most traditions, cultures and religions across the globe. Lighting a Lamp is considered sacred - a daily ritual, a key step taken on the path of light, fire, and grace. Lamp is reverred and the flame not only provides light but also enlightens !
Away, there are electricity. We use light bulbs every day: at homes, offices, stores and more. When we talk about a “regular lightbulb,” we mean an incandescent bulb, the type that’s been around since Thomas Edison patented his invention in 1879. An incandescent light bulb, is an electric light with a wire filament that is heated until it glows. The filament is enclosed in a glass bulb that is filled with vacuum or inert gas to protect the filament from oxidation. Current is supplied to the filament by terminals or wires embedded in the glass. A bulb socket provides mechanical support and electrical connections.
Incandescent bulbs are manufactured in a wide range of sizes, light output, and voltage ratings, from 1.5 volts to about 300 volts. They require no external regulating equipment, have low manufacturing costs, and work equally well on either alternating current or direct current. As a result, the incandescent bulb became widely. Incandescent bulbs typically have short lifetimes compared with other types of lighting. There reportedly have been inventors prior to Edison of General Electric. Thomas Alwa Edison's version was able to outstrip the others because of a combination of three factors: an effective incandescent material, a higher vacuum and a high resistance that made power distribution from a centralized source economically viable.
Now-a-days, none uses those gundu bulbs, replaced by LED bulbs. Technically, LED bulbs aren’t bulbs – LED stands for “light-emitting diode.” They’re tiny semiconductors (diodes) wrapped in plastic to protect the elements and focus the light. LED do not have filaments and function completely different. When a current passes through the electrodes and semi-conductive material, it emits visible light, or a photon.
Moving away,
for us it is the divine lights that lead to salvation. We follow the path of light to move to the
lotus feet of Sriman Narayana.
தமிழ் தலைவன் என்ற புகழ் பெற்ற ஸ்ரீபேயாழ்வார் நமக்கு உரைக்கும் பாசுரம்
:
உய்த்துணர்வென்னும் ஒளிகொள்
விளக்கேற்றி,
வைத்தவனை நாடி வலைப்படுத்தேன்,
- மெத்தெனவே
நின்றானிருந்தான் கிடந்தானென்னெஞ்சத்து,
பொன்றாமை மாயன் புகுந்து
!
மனத்தினாலும் அறிவினாலும் உய்ந்து உணர்ந்த விவேக உணர்ச்சி எனும் மாசற்ற தீபத்தை ஏற்றி, ஸ்ரீமன் நாராயனான எம்பெருமானை தனது இதயத்திலே வலைப்படுத்தி தனதாக்கிக்கொண்டால், அவ்வெம்பெருமான் குறை ஒன்றுமில்லாமல் ஹ்ருதயத்திலே குடி புகுந்து, அமைதியாக, முதலில் நின்று, சற்று பிறகு, வீற்றிருந்து அதன் பிறகு அங்கேயே பள்ளிகொண்டருளினான் ~ என்கிறார் தமிழ் தலைவன் பேயாழ்வார்.
Here are some photos taken during purappadu of Sri Azhagiya Singar being Adi Swathi.
Welcoming His Holiness Shri Shri Vidyadeesha Theertha Swamiji; Jagadguru ShrimanMadhvacharya Moola Maha Samasthanam – Shri Hrishikesha Theertha peetam – Sri Palimaru Mutt, Udupi, Peetapathi.
Tamilnadu Brahmins Association Triplicane Unit – financial aid
distribution function held on 23.7.2023 at Vyasaraja Mutt, Triplicane.
இன்று 24.7.2023 மாலை திருவல்லிக்கேணி திவ்யதேசத்திலே கருமேகங்கள் சூழ்ந்து அதிகமான
காற்றோடு மழை கொட்டும் என தோன்றியது. இன்று ஆடி மாதத்தில் ஹஸ்த நக்ஷத்திரம்
- ஸ்ரீவரதராஜர் சிறிய மாட வீதி புறப்பாடு கண்டருளினார்.
Many a
times human ego makes them feel big ! ..
.. but what is the reality ? .. .. you do not need Science or logic to confirm
that ant is small and Elephant is very big !
.. .. that is visualized by naked eye.
Huge tuskers are really big, much much bigger and bulkier than humans
and so we fear them ! .. .. yet – do we understand that any standard definition
can go awry ! – it is not only the blindmen who failed to see !!
Elephants
are threatened by humans, much as the way it was threatened by a mugger
crocodile, when Sriman Narayana came flying to save Gajendra.
Miles
away in Kenya, during colonial times, elephant hunting was promoted as a sport
for noblemen and was exploited by the colonial governors. It is no game, it was pure gruesome killing
by the hapless by people armed with weapons.
Among the white hunters, the bull elephant was the most exhilarating
target. Small-bore rifles aimed at the brain cruelly ended lives of mammoth
giants. Then there were other groups out to kill – young, old, male or female, it did not
matter, as the primary purpose was ivory.
In 1973, Kenya banned hunting but could not completely stop
poaching. Poaching
continues, as there is still international demand for elephant tusks.
The
sordid story of a resilient elephant called ‘monsoon’ is really heart-rending. Monsoon survived the poaching war of 2009 –
2014 despite being shot five times by poachers and losing two calves to
poachers’ bullets. The elephant grew up
and lived until 60 when she was euthanized after she collapsed several times
in northern Kenya. Though the cause is
reportedly is old age, cruel humans kept it running away from bullets. At times the drought was so severe that wild
elephants had to scramble for food and water.
Though
gifted with eye-sight, we cannot comprehend the place we live and often live
with false perceptions ensconced as sound scientific ideas – the Universe is
very very vast and our Emperuman Sriman Narayana is Unique, vast than the Universe, infinitely
superior and His acclaims are much more than what humans can decipher and
describe. When we think of Him with devotion, the most merciful Sriman Narayana immediately
appears in the heart of such devotees and remains there. So our thoughts,
actions, words and action should steadfastly remain on Him – guides the
greatest Tamil Saint Sri Peyalwar.
தமிழ்
தலைவன் என்ற புகழ் பெற்ற ஸ்ரீபேயாழ்வார் நமக்கு உரைக்கும் பாசுரம். :
- ஏ, உலகத்தார்களே ! .. .. ‘எது
நல்லது, எது தீயது‘ என சஞ்சலத்துடன் விவாதித்துக்கொண்டே வாழ்க்கையை வீணாக்காதீர்
!! எம்பெருமானிடத்தில் ஈடுபடுவது நன்று ! ஸம்ஸாரத்தில் ஆசை கொண்டிருப்பது
தீது' என அறிந்து எம்பெருமானின் தாள் பணியுங்கொள் என உரைக்கின்றார் பேயாழ்வார்.
இதோ இங்கே மூன்றாம் திருவந்தாதியில் இருந்து ஒரு பாசுரம் :
அதுநன்று
இதுதீதென்று அய்யப்படாதே,
மதுநின்ற
தண்டுழாய் மார்வன், - பொதுநின்ற
பொன்னங்கழலே
தொழுமின், முழுவினைகள்
முன்னங்
கழலும் முடிந்து.
அது நல்லதோ? இது கெட்டதோ?
- எது சரியானது, என சந்தேகத்துடன் விவாதங்கள் செய்து, மனத் தெளிவு இல்லமால், கவலைப்படுவதை
நிறுத்திவிட்டு, தேன்நிறைந்த தண்டுழாய் மாலையைத் திருமார்பிலணிந்த எம்பிரான்
ஸ்ரீமந்நாரணனின் ஸர்வஜந ஸாதாரணமான விரும்பத்தக்க அழகிய திருவடிகளையே வணங்குவீராக
! அப்படி வணங்குபவர்க்கு, எம்பெருமானின், திருப்பாத கமலங்களை நினைத்த க்ஷணமே,
முழு வினைகளும், செய்த பல பாவங்களும், உருமாய்ந்து ஒடி சென்று நம்மை விட்டு அகலும்.
இன்று ஹஸ்தம் .. .. .. திருவல்லிக்கேணியில் ஸ்ரீவரதராஜ பெருமாள் சிறிய மாட வீதி புறப்பாடு
கண்டருளினார்.
Mystic Melukote - miles away is the abhimana kshetram - Melukote (Thirunarayana Puram) known by number of other names such as Vedadri, Yadavagiri, Yatisaila, Daksina Badarikasrama…. ~ and Jnanamantapa – a pavilion of knowledge.
An aerial photo of the temple and its Vimanams !!
ஸ்ரீராமானுஜர் தன்னுடைய கட்டளைகளில் “திருநாராயணபுரத்தில் ஒரு குடிலாவது கட்டிக்கொண்டு அமைதியுடன், மனத்திருப்தியுடன் வாழ வேண்டும்” என்கிறார்.
மேலுகோட் திருநாராயணபுரம் சென்றால், ஒரே நாள் இருந்தாலே பரிபூர்ண மன அமைதி
கிடைக்கும். எம்பெருமானார் இராமானுஜர் வசித்த
ஊரில் வசிக்கும் மானிடர் எத்தவங்கள் செய்தார்
கொலோ !!
23.7.2023
திருக்கருப்பறியலூர்
எனும் ஊரை கேள்விப்பட்டு உள்ளீர்களா ? இது
சிவபெருமானின் தேவாரப்பாடல் பெற்ற சிவலாலயங்களில்
ஒன்றானதாம்.
சில ஆண்டுகளுக்கு முன்பு வரை கிராமங்களில் திருவிழா என்றவுடன் ராட்டினம், பச்சை குத்துபவர்கள், வளையல் வண்டிக்கார்கள், பலூன் விற்பவர்கள் எனக் கிராமமே களைகட்டும். பல பழைய படங்களில், வளையல் விற்பவர்கள் கதாபாத்திரமாக வருவது நினைவு இருக்கலாம். வாழ்க்கை மாறிவிட்டது.
இது
சிறப்பான ஆடி மாதம். ஆடிப்பூரத்தில் அம்பாளுக்கு
வளையல் சார்த்துவதும், வளையல் காணிக்கை, வளையல் மாலை அணிவிப்பதும் பக்தர்களின் நீண்ட
கால நம்பிக்கை. ஸ்ரீவைணவ திருக்கோவில்களில்
கூட, ஆண்டாளுக்கு திருவாடிப்பூரத்தன்று பக்தர்கள்
வளையல்களை காணிக்கையாக அளிப்பர்.
Firozabad in
UttarPradesh has earned the name ‘Suhag Nagari’ which means the city of married
women, where the married women wear
bangles as a symbol of prosperity. Laad Bazaar or Choodi Bazaar in Hyderabad is
famous for varieties of pearl
bangles. Laad Bazaar is the centuries- bangles
market near Charminar in Hyderabad, which has inspired photographers and poets. Moradabad city in India is the largest
producer of bangles. Nakkavanipalem, a
tiny village near Narsipatnam was once a place where skilled bangle workers
were in existence.
Gold
bangles have adorned and ornamented women’s dainty wrists since ages. This is a
symbol of status, prosperity, and wealth. Wrists vary in size, thickness,
texture, strength, and symbolize kindness as well as for gallantry. Wrists must
be decorated with jewels not because they help establish the human connection!
More so because they are status symbols.
Diamond Bangles also sell well !
the Jewellers cash more in experimentation with so called newer designs,
patterns, styling, engraving and more !
- some would prefer very delicate
thin gold bangles while some would insist them being solid and weighing more !
ஆண்டாள் நாச்சியார் திருமொழி பாசுரத்தில் ஒரு சொல் 'கோல்வளை' - இது பெயர்ச்சொல் - ஒரு வளையல்வகை. வளையல் என்பது இரண்டு கைகளிலும் மணிக்கட்டில் அணியும் ஒரு அணிகலனாகும். பொதுவாக வட்ட வடிவமானது. ஆனால் வளையக் கூடியதல்ல. இது ஒரு இந்தியப் பாரம்பரிய ஆபரணமாகும். தங்கம், அலுமினியம், பிளாட்டினம், கண்ணாடி, எனப் பலதரப்பட்ட பொருட்களால் உருவாக்கப்படுகின்றன.
கோல்வளை பற்றி தேடியபோது படித்தது ஒரு தேவாரப் பாசுரம். திருநாவுக்கரசர் தேவாரம் நான்காம் திருமறையில் - திருவதிகை வீரட்டானம் பற்றி பாடும் போது –
நீறு கொப்பளித்த மார்பர் நிழறிகழ் மழுவொன்றேந்திக்
கூறு கொப்பளித்த கோதைக் கோல்வளை
மாதோர் பாகம்
ஏறு கொப்பளித்த பாதமிமையவர் பரவியேத்த
ஆறு கொப்பளித்த சென்னியதிகை வீரட்டனாரே.
திருநீறு பரந்து விளங்கும் மார்பினராய், ஒளி விளங்கும் மழுப்படையைக் கையில் ஏந்தி, எல்லோரும் புகழும் மாலையும் திரண்டவளைகளும் அணிந்து ஒரு பாகத்தை விளக்கும் பார்வதி சமேதராய், காளையைத் தழும்பேற வைத்த தம் திருவடிகளைத் தேவர்கள் துதிக்குமாறு கங்கை நதி பெருகித்தங்கியிருக்கும் செஞ்சடையை உடையவராய் காட்சி வழங்குகிறார் அதிகை வீரட்டனார் என பாடியுள்ளார்.
திருக்கருப்பறியலூர் தற்போது தலைஞாயிறு என அறியப்படுகிறது. இங்கு இறைவன் : குற்றம் பொறுத்த நாதர். இறைவியார்
கோல்வளை நாயகி. இந்த தலம் வைத்தீசுவரன்கோயில் இரயில் நிலையத்திலிருந்து
வடமேற்கே 8-கி.மீ தூரத்தில் உள்ளது.
மயிலாடுதுறை, வைதீஸ்வரன்கோயில் ஆகிய இடங்களிலிருந்து தலைஞாயிறு செல்ல பேருந்து வசதி உள்ளது. தருமபுர ஆதீனத்தின் கட்டுப்பாட்டில் உள்ள இவ்வாலயம்,
கிழக்கு நோக்கிய மூன்று நிலை ராஜகோபுரத்துடன் அமைந்துள்ளது. உள்மண்டபம் வெளவால் நெத்தி
மண்டப அமைப்பில் காணப்படுகிறது. “கற்றவன் இருப்பது
கருப்பறியலூரே” என்று ஞானசம்பந்தரும், “கற்றோர்தம் இடர்தீர்க்கும் கருப்பறியலூர்” என்று
சுந்தரரும் இத்தலத்து இறைவனைப் போற்றிப்பாடியுள்ளார்கள்.
22.7.2023
is Thiruvadipuram [Puram Nakshathiram in
the month of Aadi] – the
most blessed day for all Srivaishnavaites – marking
the birth of Kothai Piratti [Andal].
In the ongoing Thiruvadipura Uthsavam- 21.7.2023 being day 9 – it was
siriya thiruther for Sri Andal. Here are
some photos of Andal purappadu to thiruther and Andal wearing beautiful bangles.