Friday, July 5, 2024

Aani Amavasai 2024 - "அகங்கார மமகாரங்கள்" - Ornaments worn on head !!!

நகரங்களில் பலர் நரக வாழ்க்கை வாழ்கின்றனர்.  பிரச்னைகள் எனும் பூதம் அவர்கள் மீது அமர்ந்து கொண்டிருக்கிறது.  அவர்கள் ஒருவருக்கும் உண்மையாக இல்லை !  ஏன் தனக்கே கூட !!  சரித்திரம் பலப்பல சாம்ராஜ்யங்களையும், நதிகளின் தீரத்திலே நகரகங்களையும் கண்டுள்ளது. நம் போன்ற ஸ்ரீவைணவர்களுக்கு பல்வேறு க்ஷேத்திரங்களுக்கு சென்று ஸ்ரீமன் நாராயணனை சேவித்து, கைங்கர்யங்கள் செய்து, அவன் புகழ் பாடி திளைப்பதே பேரின்பம்.   வாழ்க்கையின் பரம பலன் :  அதிகார போதை, ஆத்திரம், தீய எண்ணங்கள் இல்லாமல் - நான் சாதாரணன், நான் பக்தன், எனது பணி எம்பெருமானுக்கு, அவர்தம் அடியாருக்கு பணி செய்வதே என்பதை உணர்ந்து வாழ்தலே !

 


Today 5th July 2024  is Thiruvathirai in the month of  Aani  – masa thirunakshathiram of our Swami Emperumanar Ramanujar. Today is Amavasai too.. .. ..

When someone asks you – ‘How are you ?’ – what would be the answer – is it simply ‘fine’ or factual ‘not so fine’.  How willing are you to  genuinely listen to people ? How often would you interrupt to say – what I do, how I would have handled this ! or in my personal experience and .. .. ..

நம்மில் பலர் பல பிரச்னைகளிடையே உழல்கிறோம்.  மனா நிம்மதி இல்லை.  தினசரி வாழ்க்கையில் எப்போதும் பலப்பல  பிரச்னைகளுடன் சுற்றிக்கொண்டிருக்கும் நிலை ! சரியான இடமில்லை, நல்ல உடைகளில்லை  (அதாவது எவ்வளவு இருந்தும் போதும் என்ற மனதில்லை); அலுவலக வேலையில் மேலதிகாரிகளுடன் பிரச்னை, கீழ் பணிபுரிபவர்களுடன் பிரச்னை, சக  பணியாளர்களுடன் பிரச்னை,  மற்றவர்களுக்கு எல்லாமே எளிதில் நடப்பதாகவும் தமக்கு சாதாரண விஷயங்கள் கூட பல இடர்பாடுகள் நேர்வதாகவும் உண்மையாகவோ மனத்திலோ சிந்தனை;  குடும்பங்களில்  பிரச்னை;  பணமுடை; போதாக்குறைக்கு கொரோனா வேறு உலகத்தையே ஆட்டிப்படைத்து விட்டது. 

Glory, or difficulty – nothing is permanent.  In this World, there have been mighty Kings –  not exactly those  who ruled the entire Universe but many lesser mortals with valour who ruled over a piece of land and were proud -  history has it that they have fallen biting the dust – that what can lesser humans who possess broken pots as their asset dream of …. Alwar directs us to fall at the feet of Lord Sriman Narayana  .. ..

We think, speak and surround ourselves with Self !!  .. .. .. the  ego (Latin for "I") acts according to the reality principle; i.e., it seeks to please the id's drive in realistic ways that, in the long term, bring benefit, rather than grief.  At the same time, Freud concedes that as the ego "attempts to mediate between id and reality, it is often obliged to cloak the unconscious commands of the id with its own preconscious rationalizations, to conceal the id's conflicts with reality, to profess...to be taking notice of reality even when the id has remained rigid and unyielding." The reality principle that operates the ego is a regulating mechanism that enables the individual to delay gratifying immediate needs and function effectively in the real world.  

மனித இனத்தை, எண்ணங்களும், கவலைகளும் - என்ன நடக்குமோ என்ற எதிர்பார்ப்புகளும், எவ்வளவு நாட்கள் இவை தொடருமோ போன்ற மனப்பிராந்திகளும் கலக்குகின்றன.  இது போன்ற ஸ்திரமற்ற கலங்கிய நிலைக்கு முக்கிய காரணம்   மனிதரிடையே காணப்படும் அகவிருளான கோபம் பொறாமை பொறுமையின்மை பேராசை சுயநலப் போக்கு அகங்காரம் மமகாரம் போன்றவற்றைக் குறிப்பிடலாம். "அகங்கார மமகாரங்கள்" கவுரவர்கள் அழிவுக்கு காரணமானது ! எம்பெருமான் ஸ்ரீகிருஷ்ணர் நான், எனது என்ற  மனநிலையை விலக்க கீதோபதேசம் செய்தார்.  - அது என்ன "அஹங்காரமமகாரம்" -  நான்’ என்ற முனைப்பு அகங்காரம் - 'எனது' என்ற 'பற்று' மமகாரம்.

மமதை என்ற சொல்லுக்கு செருக்கு, ஆணவம், திமிர் போன்ற பொருள்கள் கொள்ளலாம்.  self-conceit, vanity, haughtiness.  வெற்றி பெற்றே ஆகவேண்டும் என்கிற வேகம், தோல்வி வந்து விடுமோ என்கிற பயம், அடுத்தவர்கள் என்ன நினைப்பார்களோ என்கிற கவலை, என்ன நேர்ந்தாலும் அதிருப்தி, அடுத்தவர்கள் நிலை பார்த்து பொறாமை முதலான தன்மைகள் மமகாரத்தினால் உருவாக்கப்படுபவை.

அஹங்காரம் என்பது ஏதோ துர்யோதனனிடம் மட்டுமே இருந்த கெட்ட குணமல்ல.  நமக்கு நம் குணங்கள் அழகானவையாக, நம் மனதில் படலாம் !  ஆனால் நாம் ஒவ்வொருவரிடமும் துர்யோதனாதிகளின் செருக்கு ஆழ்ந்த மனத்தில்  அருவறுப்பான கரையாக படர்ந்துள்ளது.  நமக்கு மற்றவர்கள் பலர் திமிர் பிடித்து நடந்து கொள்வதாக படுகிறது !  .. .. ஆனால்  நம்மிடம் எவ்வளவு பேர் அணுகி தங்களை கஷ்டங்களை, நம் குறைகளை சொல்லிவிட முடியும்.   நாம் நமது அருவறுப்பான பகுதிகளை பார்க்க விரும்புவதில்லை..  நான் என்னும் சொல்லுக்கு இலக்காக இருக்கிற மனிதன் தன்னை மற்றவர்களிடத்திருந்து பிரித்து வைத்துத் தன்னை உயர்ந்தவனாகக் கருதினால் அது அஹங்காரம். நான் என்னும் சொல்லை உபயோகப்படுத்துவதற்கிடையில் தன்னை மற்ற உயிர்களோடு இணைத்து வைத்துத் தனிப்பெருமை நாடாதிருந்து பழகினால் அது அஹங்காரமற்ற நிலை.

மமகாரம் என்பது என் வீடு, என் சொத்து, என் சுகம், என் கல்வி, என் உடைமை என்பனவாம். அகங்காரம் என்பது நான் செய்தேன், நான் சாதித்தேன், என்னை தவிர வேறு யாராலும் முடியாது போன்ற எண்ணத்தின் வெளிப்பாடாகும். இதில் ஒரு பிரச்சனை என்னவென்றால் அகங்காரமும் மமகாரமும் இருப்பதை அவர்களால் உணர முடியாது. அடுத்தவர் உணர்த்தினால்தான் உண்டு.

அஹங்காரம்  மமகாரம்  ஆகிய இவ்விரண்டும் அக்ஞானத்தினின்று உதிப்பவைகளாம்.  தன்னை பற்றி என்றென்றும் நினைக்காமல் எம்பெருமானையே நினைத்து உள்கசிந்த  ஸ்வாமி நம்மாழ்வாரே - நெடுநாளாக  அஹங்காரமமகாரங்களால் பாழாய்ப் போனேனே, என்று இழந்த நாளைக்கு அநுதாபிக்கிறார். நான் உனக்கு அடிமைப்பட்டவன்; எனக்கென்று தனியே ஒரு பொருள் கிடையாது என்றபடி அவர் உரைக்கும் திருவாய்மொழி பாசுரம் இங்கே :

யானேயென்னை அறியகிலாதே,

யானேயென் தனதேயென்ரூ  இருந்தேன்,

யானேநீ  யென்னுடைமையும்  நீயே,

வானேயேத்தும்  எம்வானவரேறே.

விண்ணுலகம் முழுவதும் துதிக்குமாறு உள்ள நித்யஸூரிநாதனான எம்பெருமானே!  இதுகாறும் என்னை  - நான் எப்படி உனக்கு அடிமைப்பட்டவன், எவ்வாறு எல்லாம் உன் அருளாலே நடைபெறுகிறது என்பதையெல்லாம் அறியமாட்டாமல் 'யானே என் தனதே'  என்று அஹங்கார மமகாரங்கள் கொண்டிருந்தேன்.  வாழ்க்கையின் உண்மையை உணர்ந்து,  அவற்றை தவிர்த்து  நான் அநுஸந்திக்கும் வகை யாதெனில் -   எனது உடைமைகளும் நீயிட்ட வழக்காயிருக்கும் என்பதே, என தெள்ளத்தெளிவாக  உரைக்கின்றார் சுவாமி  நம்மாழ்வார்.

சங்க கால தமிழ் பெண்கள் தங்கள் கூந்தலை குழல், அளகம், கொண்டை, பணிச்சை, துஞ்சை என ஐந்து வகையாக ஒப்பனை செய்து கொண்டார்கள் என, மதுரைக்காஞ்சி நூல் கூறுகின்றது. கூந்தல் மீது அணிகின்ற பொருட்களை, தலை அணிகலன்கள் என்கின்றனர். இவற்றில் மகுடம் எனும் அணிகலனும் ஒன்றாகும்.  நவீன கால இளம் பெண்கள், நவீன காலத்துக்கு ஏற்றதுபோல டிரெண்டியாகவும், எளிமையாகவும் இருக்கும் கூந்தல் அணிகலன்களை  செய்து கொள்கிறார்கள்.  கூந்தலை அலங்கரிக்கும் பாரம்பரிய அணிகலன்களை, சிறப்பு நாட்களில் அணிவதை, இன்றும் பல பெண்கள் வழக்கமாகக் கொண்டிருக்கிறார்கள்.  

இலக்கியங்களில் பெண்களின் கூந்தல் மயில்தோகைக்கும் கார்மேகத்திற்கும் ஒப்பிடப்படுகிறது. பூங்குழலி, வண்டார்குழலி என்றெல்லாம் கூந்தலை மையப்படுத்திப் பெண்களுக்குப் பெயர்கள் அமைந்துள்ளன.

சிவபுராணத்திலும் சிவனின் ஜடாமுடி பற்றிய தகவல்கள் வருகின்றன. ஜடாதரன் என்றே அவர் அழைக்கப்படுகிறார். பகீரதன்  ஆகாச கங்கையை பூமிக்குக் கொண்டு வர சிவபெருமான் தன் ஜடை முடியில் கங்கையைத் தாங்குகிறார். 

சூடாமணி, திருகுப்பூ, சந்திரப் பிரபை, சூரியப் பிரபை, ராக்கொடி போன்றவை சில, குற்றாலக் குறவஞ்சியில் பெண்கள் அணியும் தலை அணிகலன்கள்.   இன்று திருவல்லிக்கேணி எம்பெருமானின் விசேஷ சிகை அலங்காரத்தையும், அதில் சூட்டிக்கொண்ட பூக்களையும், ஆபரணங்களையும் இங்கே கண்டு இன்புறலாம்.





Here are some photos of Sri Parthasarathi Emperuman taken during Aani Amavasai purappadu today.   Falling at the feet of Emperuman praying to remove all my ignorance and bless me with a stable mind that is attached to His lotus feet and encourages in doing kainkaryam to Emperuman and His followers

adiyen Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
5th July 2024.  









Thursday, July 4, 2024

Thiruvallikkeni Brahmothsavam 2024 ~ Chips from a German workshop !!

 

The grand Aani Brahmothavam for Sri Azhagiya Singar is now complete and in couple of days Kodai Uthsavam for Sri Parthasarathi would start at Thiruvallikkeni divydesam.  Here are some photos of Sri Thelliya Singar taken on 24.6.2024 -  day 8  during Pathi ula purappadu to Kuthirai vahanam, Emperuman having savaari paagai for riding the horse.

 


Occasioned to read some parts of a book written by Max Muller and wonder how deep he had dwelt !!  Friedrich Max Müller (1823 – 1900) was a British philologist and Orientalist of German origin. He was one of the founders of the Western academic disciplines of Indology and religious studies. Müller wrote both scholarly and popular works on the subject of Indology. He directed the preparation of the Sacred Books of the East, a 50-volume set of English translations.  Müller became a professor at Oxford University, first of modern languages, then of comparative philology in a position founded for him, which he held for the rest of his life. Early in his career he held strong views on India, believing that it needed to be transformed by Christianity. Later, his view became more nuanced, championing ancient Sanskrit literature and India more generally.  He  promoted the idea of a "Turanian" family of languages. 

In ancient Greek religion and mythology, the Muses were  the inspirational goddesses of literature, science, and the arts. They were considered the source of the knowledge embodied in the poetry, lyric songs, and myths that were related orally for centuries in ancient Greek culture.  

The story begins with an invocation to the Muse. The events begin in medias res towards the end of the Trojan War, fought between the Trojans and the besieging Achaeans. The Achaean forces consist of armies from many different Greek kingdoms, led by their respective kings or princes. Agamemnon, king of Mycenae, acts as commander for these united armies.  Chryses, a priest of Apollo, offers the Achaeans wealth for the return of his daughter Chryseis, held captive by Agamemnon. Although most of the Achaean kings are in favor of the offer, Agamemnon refuses. Chryses prays for Apollo's help, and Apollo sends a plague to afflict the Achaean army. After nine days of plague, Achilles, the leader of the Myrmidon forces and aristos achaion ("best of the Greeks"), calls an assembly to deal with the problem. Under pressure, Agamemnon agrees to return Chryseis to her father, but decides to take Achilles' slave, Briseis, as compensation.   

The Iliad -  a  poem about Ilion (Troy)") is one of two major ancient Greek epic poems attributed to Homer. It is one of the oldest extant works of literature still widely read by modern audiences. As with the Odyssey, the poem is divided into 24 books and was written in dactylic hexameter. It contains 15,693 lines in its most widely accepted version.  

Homer (8th century BC) was a Greek poet who is credited as the author of the Iliad and the Odyssey, two epic poems that are foundational works of ancient Greek literature.  The  Iliad centers on a quarrel between King Agamemnon and the warrior Achilles during the last year of the Trojan War. The Odyssey chronicles the ten-year journey of Odysseus, king of Ithaca, back to his home after the fall of Troy. The poems are in Homeric Greek, also known as Epic Greek, a literary language which shows a mixture of features of the Ionic and Aeolic dialects from different centuries; the predominant influence is Eastern Ionic.  Most researchers believe that the poems were originally transmitted orally.  

Mythology is like an enormous avalanche of ancient thought that has carried down with it not only snow and ice, but rocks, trees, plants, and animals, nay, even many fragments of human handiwork It but seldom we are able to examine the deposits of such an avalanche in their entirety and, as it were, in situ.  These snowflakes of early thought soon became hardened and changed into ice by inevitable misunderstandings !   

Mythology should in consequence be treated, as I have tried to treat it, however imperfectly, as a chapter of the Science of Language, and as a chapter of the Science of Thought. It belongs to the Science of Language, because that science alone can account to us for the process which deprives roots and words of their original transparency and animation, making them hard and solid, till by constant friction they become mere pebbles, opaque and colourless, but for that very reason perhaps better adapted for the issue and the exchange of the more abstract thoughts of later ages.  

The influence of language on thought, or, to put it more clearly, the influence of old and petrified on new and living thought, was no doubt more powerful in ancient than in modern times. I believe that its silent but irresistible power had been recognised by Hindu philosophers under the name of Apta-vaA’ana, i. e. traditional speech, for which they actually claimed the same authority (pram^na) as for sensuous perception (pratyaksha) and reasoning (anum^na), thus recognising the fact that, like the oyster, the mind has to live on in the shell which it has built for itself. It is curious how few among our modern philosophers have paid proper attention to this determining influence of language on thought, and how apt they are to pass by questions connected with it as mere questions of words ;—they might as well say, mere questions of thought.  

We know, for instance, how important an element in ancient thought or mythology is that of Animism, in German Beseelung. Why was a soul ascribed to the moon or to a river ? The ordinary explanation amounts to no more than that it was so, and that it was very natural. But we know now that it was not only natural, but inevitable, inevitable in the historical growth of language, which was in reality the historical growth of our thought. The moon could only be called or conceived by means of one of the predicative roots.   

Roots were all or nearly all expressive of actions,—as a matter of fact, as I said, as a matter of necessity, as my friend Noire added. Hence a river could only be called and conceived as a runner, or a roarer, or a defender, and in all these capacities always as something active and animated, nay, as something masculine or feminine. Hence we have river, from Latin rivus, and this from the root sru, Greek p4o), to run ; we have Sanskrit. nadi, river, from nad, to roar ; we have Skt. sindhu, river, from sidh, to ward off, to protect, rivers being natural barriers and frontiers, at least in ancient times. 

We have read of botanical mythology, and we might and have equally useful works on astronomical, on religious, nay, even on philosophical mythology.

That the worship of ancestors was drawn into the vortex of mythology is shown clearly enough by the fact that the spirits of the departed were supposed to migrate to the A^est or to the East, to the moon or to the sun, there to join the company of the Devas, nay, to assume themselves a Leva-like or divine nature. Only it stands to reason that the Levas must have been elaborated first, before the Pitr'is could join them and share in their divine attributes.  

If, after we have perceived a general similarity between gods or heroes as described in the Veda and as known to Homer, we discover that they shared their names in common, making allowance only for phonetic changes, a new light seems suddenly to burst over the dark picture of the distant past which we are trying to understand. No one who has not worked himself in this field can imagine the joy of the discoverer, can understand the difference it makes to him when he thus feels the ground safe under his feet. I can only describe it as something like the relief which one experiences when meeting an acquaintance after many years, and feeling convinced that one has seen the face before, though trying in vain to recollect his name. As soon as he tells us his name, we know the man and all about him, and neither strange wrinkles nor white hair can prevent our recognizing our old friend.  

That Varuna reminds us of Ouranos or Ouranos of Varwia is quite true. Still, this is very different from saying that the birthplace or the original concept or naming of the two was the same. But when we find that the name of Varujia can be traced back to the root var, which means to cover, to surround, and which as a name of the sky must in Sanskrit have meant the covering sky, just as the Skt. Name of a cloak, var-utra, meant a covering garment; and if we find that this name can in Greek be represented by Ouranos, we feel that we are standing on firm ground. Both Yarima and Ouranos must have been names of the same mythological concept, names of the coAmring sky, whatever changes happened in later times and in different countries.  

The text in this colour extracted from various pages of :  Chips from a German Workshop (1867) ~ Essays on Mythology & Fololore : The Right Hon F Max Muller 

adiyen  Srinivasa dhasan

Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar

4.7.2024 







Wednesday, July 3, 2024

Sri Parthasarathi ~ Aani Rohini purappadu 2024 : USA Independence Day

 

Sri Parthasarathi ~ Aani Rohini purappadu 2024

 



எம்பெருமான் எத்தகையவன் ? - இவ்வண்டத்தில் உள்ள பரமாணுக்கள் யாவற்றையும் தன்னுள் அடக்கியவன்.  

Tomorrow is a day of significance elsewhere in the World. In 1775, the people in the thirteen American colonies commenced their struggle for independence from British rule under King George III. This conflict marked the beginning of the American Revolutionary War, a fight driven by the colonists' desire for self-governance and freedom from oppressive British policies. The momentum for independence culminated on July 2, 1776, when Congress secretly voted in favor of breaking away from Great Britain, setting the stage for a historic declaration. 

Two days after the decisive vote, on July 4, 1776, the final wording of the Declaration of Independence was approved and the document was officially published, marking a pivotal moment in American history. The Declaration's first public reading occurred on July 8, 1776, allowing the colonists to hear the momentous news. 

US Independence Day 2024, celebrated on July 4th, will mark 248 years since the adoption of the Declaration of Independence in 1776. This national holiday commemorates the birth of the United States as an independent nation, with festivities including fireworks, parades, concerts, and family gatherings across the country.  The day is a   federal holiday with government offices, schools, stock market remaining closed.   

It may seem remarkable that no American spent the Fourth of July holiday in space for the first 21 years of human spaceflight. Not until 1982 and the 35th U.S. human spaceflight did Americans awaken in space on Independence Day, and then bring their spacecraft back to Earth later in the day to a rousing welcome by the President of the United States.  On July 4, 1982, the final day of their flight, astronauts Thomas K. ‘TK’ Mattingly and Henry W. “Hank” Hartsfield guided space shuttle Columbia to its first concrete runway landing at Edwards Air Force Base in California. President Ronald W. Reagan, who two years later instructed NASA to develop a space station, and First Lady Nancy Reagan greeted Mattingly and Hartsfield on the runway as they disembarked from Columbia. Through 2024, 73 Americans have celebrated Independence Day in space, eight of them twice, each in a unique style. 

Divyadesangal offer greatest chances to have darshan and realize the greatness of Emperuman.  At Thiruvallikkeni, Uthsavams galore – after Aani Brahmothsavam of Sri Azhagiya Singar comes, the Kodai uthsavam for Sri Parthasarathi –– in between there was Ekadasi and  today  it was ‘Rohini thirunakshathiram’ –and purappadu of Sri Parthasarathi perumal. As usual, Emperumal dazzled and His beauty was so attractive to those who could have darshan at the streets of Thiruvallikkeni .. .. here is a brief from Swami Nammalwar’s thiruvaimozhi. 




ஒருவரை, ஒரு பொருளின் சிறப்பை உணர - அவற்றின் சிறப்பை உணர்ந்து அறிய வேண்டும் ! ~ நம் எம்பெருமான் எத்தகையவன்  - அளத்தற்கரியவன் !! - அவனது சிறப்புகளை ஆழ்வார்கள் வாயமுதமாகவே அறிவது உயர்ந்தது அல்லவா !! 

 

புகழும் நல் ஒருவனென்கோ  ?   – பொருவில்சீர்ப் பூமியென்கோ ?

திகழுந்தண் பரவையென்கோ?  – தீயென்கோ வாயுவென்கோ ?

நிகழும்  ஆகாசம் என்கோ  !  – நீள்சுடரிரண்டும்  என்கோ

இகழ்வில்  இவ்வனைத்தும் என்கோ  !  – கண்ணனைக் கூவுமாறே!

 

உலகத்து எல்லா சத்பொருள்களையும் தனக்குச் சரீரமாகவுடையவன்.  வேத முதல்வன், விளங்கு புரிநூலன் என வேதங்கள் இதிஹாஸ புராணங்கள் போன்றவற்றால்  புகழ்ந்து கூறப்பெற்ற விலக்ஷணமான குணங்கள் முதலியவற்றையுடைய ஒப்பற்றவன் என்று சொல்வேனோ? ஒப்பில்லாத சிறப்புக்களையுடைய பூமியென்று சொல்வேனோ?விளங்குகிற நீர்நிலையென்று சொல்வேனோ?அக்கினியென்பேனோ? காற்று என்பேனோ? எங்குமுளதான ஆகாசமென்பேனோ?  தகிக்கும் ஸூர்யன், தண்மையான சந்திரன் என  இரண்டு சுடர்களுமென்பேனோ? இகழப்படுதலில்லாத (வேண்டும் பொருள்களாகக் கைக் கொள்ளுதற்கு உரிய) இவையெல்லாப் பொருள்களுமென்பேனோ?  உயர்ந்த கல்யாண குணங்களை உள்ள எம்பெருமானை என்ன சொல்லி, எப்படி அழைப்பேன் ? - பரம்பொருளை யான் இன்னதென்று  உணறேன் என்கிறார் சுவாமி நம்மாழ்வார் தமது திருவாய்மொழி மூன்றாம் பத்து  - நான்காம் திருவாய்மொழியிலே 

 

To those of us who stand near and worship Sri Parthasarathi Perumal at Thiruvallikkeni, one day could come realization of the greatness, the uniqueness, the unparalleled brilliance of Emperuman – and one need not falter for words to describe His brilliance.  Swami Nammalwar in his Thiruvaimozhi says of Emperuman – He is the famed one ! ~ who contains and has in Himself, the blemishless earth, cool wide mighty Ocean, the fire, the wind, the all pervasive space, the bright Sun, cool moon ~ and the rest and more ! .. .. and how do we call our great Emperuman, the supreme Paramathma 

– simply call Him by the thousands of name that our Azhwars and Acaryas praised, just think of Him, fall at His lotus feet – and get rid of all our sins. Here are some photos of  Aani Rohini purappadu today.

 

adiyen  Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
3.7.2024








 

Tuesday, July 2, 2024

Aani Krishna paksha Ekadasi 2024 - வெற்றிப் பணிலம்

 

பணிலம் என்ற சொல்லை கேள்வியுற்று இருக்கிறீர்களா !  அதன் பொருள் என்ன என்று தெரியுமா ?? 



Today,  2nd July 2024     is ‘Aani Krishna paksha  Ekadasi’.   On this  Ekadasi day at Thiruvallikkeni divyadesam, Sri Parthasarathi had grand purappadu with most beautiful floral garlands outsmarting the dazzling ornaments.   Today He was ‘pulchritudinous’ – stunning beauty – besides the ornaments embellishing, in tune with the season, it was choicest garland. 




Conch  is a common name of a number of different medium-to-large-sized sea snails. Conch shells typically have a high spire and a noticeable siphonal canal (in other words, the shell comes to a noticeable point on both ends).   A conch is a sea snail in the phylum Mollusca. A conch shell consists of about 95% calcium carbonate and 5% organic matter. 

In North America, a conch is often identified as a queen conch, indigenous to the waters of the Gulf of Mexico and Caribbean    The protected Queen conch season, a period when regulations are in place to safeguard the population officially started yesterday, July 1.  During this time, restrictions are imposed on harvesting the Queen conch to prevent overfishing and ensure the sustainability of the species, while helping to maintain a healthy population of the Queen Conch in the marine environment.   According to a   post of  the Antigua and Barbuda National Park, “It’s illegal to fish for, sell, purchase, or possess Queen conch during this time”. 

The English word "conch" is attested in Middle English, coming from Latin concha (shellfish, mussel), which in turn comes from Greek konchē (same meaning) ultimately from Proto-Indo-European root *konkho-, cognate with Sanskrit word śakha.

பணிலம் என்றால் சங்கு !

சங்கம் முழங்கவே, சாரதியாய் வந்து - எங்களை காப்பாயே !!

எம்பெருமான் ஸ்ரீமன் நாரணனின் திருக்கரத்தில் பாஞ்சஜன்யம் எனும் சங்கும் திருவாழி எனும் சக்கரமும் நிலை கொண்டு இருக்கும்.  தனது அடியார்களை காப்பாற்ற சக்கரத்தையும், பாரத போரில் சங்கத்தையும் ஏந்தியவன் பகவான் ஸ்ரீகிருஷ்ணன்.  அவனே ஸ்ரீபார்த்தசாரதியாக திருவல்லிக்கேணி புண்ணிய பூமியிலே சேவை சாதித்து அருள்கிறான்.   இதோ இங்கே தமிழ் தலைவன் பேயாழ்வாரின் ஒரு அற்புதமான பாசுரம் மூன்றாம் திருவந்தாதியில் இருந்து : 

பெற்றம் பிணைமருதம் பேய்முலை மாச்சகடம்,

முற்றக்காத்தூடு போயுண்டுதைத்து, – கற்றுக்

குணிலை விளங்கனிக்குக் கொண்டெறிந்தான், வெற்றிப்

பணிலம் வாய் வைத்துகந்தான் பண்டு. 

எம்பெருமான் எத்தகையவன் ! நம் அனைவரையும் காத்து ரக்ஷிப்பவன்.  கிருஷ்ணாவதாரத்திலே பசுக்களை முற்ற காத்து ஒன்று தப்பாமல் ரக்ஷித்தவனாயும், பிணைந்து நின்ற இரட்டை மருத மாங்களிடையே சென்றவனாயும், பூதனையின் முலையை உண்டவனாயும்,  பெரிய சகடத்தை உதைத் தொழித்தவனாயும், கன்றாகிய எறிதடியைக் கொண்டு விளாம்பழத்தின் மீது எறிந்தவனாயும் சிறப்புற வளர்ந்த எம்பெருமான் கண்ணன் முன்பொரு காலத்தில் ஜயசீலமான சங்கை (வெற்றிப் பணிலம்)  வாயிலே வைத்து ஊதி  உகந்தான்  என பேயாழ்வார் அதிசயிக்கின்றார். 

Leave your fears ! ~ try and forget all the difficulties !! fall at the lotus feet of Sriman Narayana and pray to Emperuman Sri Parthasarathi for the well being of us all. Here are some photos of Ekadasi purappadu this evening. 

After assuming office for the third time, Prime Minister Narendra Modi reached his parliamentary constituency Varanasi to visit Sri Kasi  Vishwanathar Temple. During this visit, he also participated in Ganga Aarti at Dashashwamedh Ghat along with Uttar Pradesh Chief Minister Yogi Adityanath, Home Minister Amit Shah.  The  man who grabbed the eyeballs was Ramjanam Yogi. He during the aarti blew the conch for 2 minutes and 40 seconds and caught the most attention, including that of PM  Shri Narendra Modiji.  

 
adiyen  Srinivasa dhasan
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
2.7.2024









Monday, July 1, 2024

Sri U. Ve. KKCP Doddarchar Swami Thirunakshathiram celerbations 2024

Sri U Ve Kovil Kanthadai Chandamarutham Periyappangar (Doddachar) Swami Thirunakshathiram 2024 

Sri Vaishnava Sampradhayam places great emphasis on following the path shown by Acharyan.  Our  Sampradhayam is proud of the rich lineage of greatest of Acharyas who have guided us towards salvation.  One can easily discern from the  Great ‘Thaniyan’ of Swami Koorathazhwaan that we observe daily –  

“Lakshminatha samarambaam, Nathayamuna madhyamam – Asmath Achaarya paryanthaam, vanthe Guru parambaram”.

 For a  Srivaishnavaite, Acharyar leads and guides one to ultimate  Sriman Narayana. My Acharyar  is Cholasimhapuram Doddayachaaryar (presently Sri U. Ve. Kovil Kanthadai Chandamarutham Yoga Nrusimhan  Swamy).   We the Sishyas of Swami belong to the lineage, which emanated from the Holy feet of Sri Periya Perumal, Periya Pirattiar, Senai Muthalvar, Nammazhwar, Naathamunigal, Uyyakkondar, Manakkal Nambigal, Aalavanthar, Periya Nambi, Emperumaanar, Koorathazhwar, Mudaliandan, Embaar, Battar, Nanjeeyar, Nampillai,  Vadakku Thiruveethipillai, Pillai Logachariyar, Thiruvoimozhipillai, Maanavala Maamunigal, Vaanamamalai Jeeyar to  Doddacharyar (of whose lineage we have the present head – Sri Yoga Narasimha Swami).



நம் ஸ்ரீவைணவ சம்பிரதாயத்தின் அடிப்படையே - ஆசார்யர்கள் தான்.  பெரிய பெருமாள்; ஸ்ரீ ரங்கநாச்சியார், சேனை முதல்வர், நம்மாழ்வார், நாதமுனிகள், உய்யக்கொண்டார், மணக்கால் நம்பிகள், ஆளவந்தார், பெரிய நம்பி, எம்பெருமானார் இராமானுசர், கூரத்தாழ்வான், முதலியாண்டான், எம்பார், பட்டர், நஞ்சீயர், நம்பிள்ளை, பிள்ளை லோகாச்சார், திருவாய்மொழிப்பிள்ளை, பெரிய ஜீயர் எனும் நம் மணவாள மாமுனிகள், வானமாமலை ஜீயர் சுவாமி,  தொட்டையங்காரப்பை சுவாமி, சண்டமாருதம் சுவாமி எனும் பெரிய சுவாமி தொட்டையாச்சர் என எங்கள் ஆச்சார்யர் குலம் நீள்கிறது.  பெரியப்பங்கார் ஸ்வாமிக்கு பிறகு அவரது திருக்குமாரர் ஸ்ரீ கோயில் கந்தாடை சண்ட  மாருதம் ஸ்ரீ சிங்கராச்சார் சுவாமி; பிறகு வர்த்தமான ஸ்வாமியாக ஸ்ரீயோக ந்ருஸிம்ஹன் சுவாமி.    

30.6.2024 அன்று ஸ்ரீ கோயில் கந்தாடை சண்ட  மாருதம் பெரியப்பங்கார் ஸ்வாமி  திருநக்ஷத்திரம் மற்றும் ஸ்ரீ சிங்கராச்சார் ஸ்வாமியின்   திருநக்ஷத்திர வைபவமும் அவரது சிஷ்யர்களான அடியோங்களால் விமர்சையாக திருவல்லிக்கேணி ஸ்ரீயதுகிரி யதிராஜ ஜீயர்  மடத்தில் கொண்டாடப்பட்டது. 

ஸ்ரீவைணவர்களான நம் அனைவருக்கும் எம்பெருமானார் இராமானுசர் திருவடி சம்பந்தமே மிக போக்யமானது.  உடையவர் 74 சீடர்களை சிம்ஹாசனாதிபதிகளாக நியமித்தருளினார்.  அந்த பரம்பரையில் வந்தவர்களிடம் பஞ்ச ஸம்ஸ்காரம் செய்து கொள்வோர் உடையவர் திருவடி சம்பந்தம் பெறுவர்.  உடையவர் சிஷ்யர்களில் அதி முக்கியமானவர் திரு முதலியாண்டான். அவரது திருக்குமரன் கந்தாடையாண்டான் - அவர் தம் வம்ச பரம்பரையில் வந்தவர் சோளசிங்கபுரம் தொட்டையாச்சார்யார் எனும் மஹாசார்யர்.  நமது வர்த்தமான ஆசார்யர் - ஸ்ரீமான் உபய வேதாந்த கோயில் கந்தாடை சண்டமாருதம் கந்தாடையாண்டான் (எ) யோகந்ருசிம்மன் ஸ்வாமி (Thiru KKC Yogesh Swami)
 

சில நூறாண்டுகள்  முன்பு நம் சுவாமி திருவம்சத்தில் ஸ்வாமி தொட்டாச்சார்யார் என்பவர் அக்காரக்கனியாக (இனிப்புச் சுவையுடைய பழம் போன்ற) போற்றப்படும் ஸ்ரீ யோக நரசிம்மருக்குப் பூஜைகள் செய்துவந்தார். பெருமாளிடம் பக்தி கொண்ட அவர் ஆண்டுதோறும் காஞ்சிபுரம் வரதராஜப் பெருமாள் கோவிலில் பிரம்மோற்சவத்திற்குச் சென்று பெருமாளைத் தரிசிப்பது வழக்கம். ஒரு முறை அவரால்  பிரம்மோற்சவத்திற்குச் செல்ல இயலவில்லை. மூன்றாம் நாள் கருட சேவை உற்சவத்தன்று ஸ்வாமி தொட்டாச்சார்யார் சோளசிம்மபுரம் என்ற தற்போதைய சோளிங்கரில் இருந்தவாறே  'ஸ்ரீ தேவராஜ  பஞ்சகம்'  எனும்  ஐந்து ஸ்லோகங்களைப் பாடினார். இதே நேரத்தில் காஞ்சியில் வரதராஜப் பெருமாள் கருட வாகன ரூபமாகத் திருவீதி உலா செல்வதற்காகக் கோயில் வாயிலுக்கு வந்தார். சோளிங்கரில் இந்த ஐந்து சுலோகங்களைப் பாடி முடிக்கவும், காஞ்சியில் கோயில் வாயிற் கதவு மூடிக்கொள்ளவும் சரியாக இருந்தது. 

மூடிய கதவுகளுக்குப் பின்னால் கருட சேவையில் இருந்த பெருமாள் அப்படியே சோளசிம்மபுரத்துக்கு  எழுந்தருளி தொட்டாச்சார்யாருக்குக் காட்சி கொடுத்தார். இன்றும் இது ஸ்வாமி தொட்டாச்சார்யார் சேவை என்று காஞ்சியில் வழங்கப்படுகிறது. சோளிங்கபுரத்தில் காட்சி அளித்த பெருமாள், தக்கான் குளக்கரையில் கருட சேவையிலேயே கோவில் கொண்டுள்ளார்.  அத்தகைய சிறப்பு வாய்ந்த திருவம்சத்திலே அவதரித்தவர் நம் ஆசார்யர். இன்று அவர் எழுந்து அருளி இருந்து நமக்கு அருளியது நம் பெரும் பாக்கியம். 

Understand that there were  5  Thirumaligais of the lineage of Doddacharyar  earlier.  Presently there are only two - the family of Swami Periyappangar Swami - of whose lineage is our varthamana Acharyar - Sri Ubhaya Vedantha Kovil Kanthadai Chandamarutham Singarachar Swamy;  the other is that of Swami Vedanthachaar. 

Today 30.6.2024,   is  a great day for the sishyas as the  Thirunakshathiram of Sri U.Ve. KKCP Periyappangar Swami &  thirunakshathiram of Sri Singarachar swami were celebrated at  Yadugiri Yathiraja Mutt, Triplicane.  Our varthamana Swami Sri KKCP Yoga Narasimhan  swami descended at Thiruvallikkeni  and hundreds of sishyas and members of ‘Sri Koil Kanthaadai Chandamarutham Periyappangar Swami Sishya Sabha’ gathered  to get the blessings of Acharyar.    

Tracing back our lineage,  Swami Sri Doddachar was born in 1543 in the famous lineage of Swami Mudaliandan.  In this Kaliyuga, we know that Thirukachi Arulalar directly conversed with Acharyan Thirukachi Nambigal  … and centuries later,  Sri Devathirajar had direct interaction with our Doddacharyar Swami too.  The most famous amongst the  brahmothsavam is the  Garuda Sevai – at Thirukachi,  Lord Devapperumal is taken in procession on vahanam of Garuda also known as Periya Thiruvadi.  Garuda Seva has special significance not only for Kanchi, more so for Sholinghur because of Swami Doddachaaryar connection.  Swami Doddayachar was an ardent devotee of Lord Varadharaja and did many kainkaryams to Him. He was a regular in the annual Vaikasi Garuda Sevai of Devathirajar. Legend has it that on a particular year, he was not well and could not attend the Garudothsavam at Kachi. He was feeling desperate about his misfortune of not being able to have darshan of PerArulalar at Kachi on Garuda vahanam. He lamented standing near the Thakkan kulam at Cholasimhapuram (Sholinghur]. He composed hymns on Lord Varadharaja, known as Sri Devaraja Panchakam. He longed for the Lord's sevai and these outpourings were a direct result. 

In the Devaraja Panchakam, Acharyan [Doddachaaryar] sings that .’Lord Varadarajan is radiant on the back of Garudan --the son of Vinathai—and is flanked on both sides by the twin sets of white umbrellas and Kavari deer tail chamarams (fans). His sacred, lotus-soft right hand is held in abhaya mudhra pose assuring all that He will free them from all their fears. His beautiful lotus-like eyes rain anugraham on all the beholders. Adiyen salutes always that Sarva Mangala Moorthy emerging out of His aasthaanam through the western gopuram on the third day of His Vaikasi Brahmothsavam. 

Emperuman will never let his ardent bhaktha down. He came down to Sholinghur and gave darshan to Doddacharyar - seated on Garuda vahanam. Such is the mercy and leela vinotham of PerArulalar. Continuing as it does, on every  Vaikasi Garudothsavam day, there is a tradition known as Doddachaaryar Sevai, when the archakas hide Lord Varadar at the western gate for a short time with divine white umbrellas (ven thirukudai) just before He leaves the temple.  It is believed that Lord goes to Sholinghur for giving darshan to Doddacharyar. The mangala harathi takes place thereafter. 

We are proud to follow the lineage of  Doddacharyar and follow the footsteps of our Acharyan - Sri U Ve Koil Kanthadai Chandamarutham Yoga Narasimha Swami. Here is the thanian of our Varthamana Swami…. 

ஸ்ரீமத் வதூல குலவாரிதி பூர்ணசந்த்ரம்

ஸ்ரீமந் மஹார்ய சரணாம்புஜ  ஸஞ்சரீகம்

ஸ்ரீ சிங்கரார்ய கருணாப்த ஸமஸ்தபோதம்

பக்த்யா ச  யோக ந்ருஸிம்ஹ  குரும்  ஸ்ரயாமி !    

This morning at Thiruvallikkeni,  there was Thirupallandu, Thiruppalliyezuchi Thiruppavai, Thirumozhi pasuram of Singavelkunram,  & Thirukadigai;  Kovil Thiruvaimozhi, Sri Ramanuja Noorranthathi and Upadesa Rathinamalai sevakalam.  Samasrayanam was performed for some sishyas.    We were too fortunate to have Perumal theertham and Sripada theertham of our Acharyan and  darshan of ‘Thiruvaradhana Perumal – Kannan’ of our Swami.  With his kind permission, photo of Lord Krishna who gets daily pooja of our Acharyar is also posted here.  Sri KKCP Bharath @ Srinivasan swami was also present at Tiruvallikkeni.  



Azhwaar Emperumaanar Jeeyar Thiruvadigale Saranam !

Acharyan Thiruvadigale Saranam !!  

ஆழ்வார் எம்பெருமானார் ஜீயர் திருவடிகளே சரணம் !

நம் ஆச்சார்யன் திருவடிகளே சரணம் !!

ஸ்ரீவைஷ்ணவனுக்கு உய்ய ஒரே வழி 

எம்பெருமானிடம் சரணாகதி அடைந்து,திருவடிகளில் பிரபத்தி செய்வதே.  ஸ்ரீவைகுண்டத்து எம்பெருமானிடம் நம்மை சேர்விப்பவர் நம் ஆசார்யரே ***  ***  


adieyn  Srinivasa dhasan. 
Mamandur Veeravalli Srinivasan Sampathkumar
30.06.2024