கழகண்டு என்ற வார்த்தைதனை கேள்வியுற்று இருக்கிறீர்களா
? -
தீங்கு, தீம்பு, கோரம்பு, இடர்ப்பாடு
என பொருள் கொள்ளலாம். It can perhaps be simple
‘mischief’ all .. … here it is not the
one that harms but a mischief enjoyed and lauded as it is attributed to Bhagwan
Sri Krishna. Masi 24 (Mar 8, 2019)
Friday ~ was a totally different experience – I have not had this beautiful
darshan in the close to 5 decades of my life.
கண்ணன் மதுராவில் ஜனித்து
கோகுலத்தில் வளர்ந்த ஒவ்வொரு பருவத்தையும் மிக அழகாக தனது பெரியாழ்வார் திருமொழியில்
பாடுகிறார் பட்டர் பிரான் எனும் விஷ்ணுசித்தர்.
இதோ கண்ணனை மஞ்சனமாட அழைக்கும் பாடல்களில் ஒன்று.
எண்ணெய்க் குடத்தை உருட்டி இளம்பிள்ளை கிள்ளியெழுப்பி*
கண்ணைப் புரட்டி
விழித்துக் கழைகண்டு செய்யும் பிரானே*
உண்ணக் கனிகள் தருவன்
ஒலிகடல் ஓதநீர் போலே*
வண்ணம் அழகிய நம்பீ
மஞ்சன மாடநீ வாராய்.
திருவாய்ப்படியில் வளர்ந்த
கண்ணபிரான் தனது பால்யத்தில், எண்ணெய் நிறைந்த குடத்தை உருட்டிவிட்டு, உறங்குகிற சிறு குழந்தைகளை கிள்ளி தூக்கம் களைந்து எழுந்திருக்கச் செய்து, கண் இமையை தலைகீழாக மாற்றி
(அப்பூச்சி காட்டி) விழித்து, பல பொறுக்க முடியாத
தீம்புகளை (கழைகண்டு) செய்யும் பிரானே ! - உனக்கு நல்ல பழங்களை
உண்ணும்படி கொடுப்பேன், கடலினுடைய அலைகளையுடைய நீர் போலே திருமேனியின் நிறம் அழகாயிருக்கப் பெற்ற, உத்தமபுருஷனே!
- வந்து திருமஞ்சனம் கண்டு அருள வேணும் என விழைகிறார் நம் பெரியாழ்வார்.
In the divyadesam of
Thiruvallikkeni, the tamil month of Masi has special significance. On the
Full moon [Pournami day and Magam Nakshathiram] Sri Parthasarathi Swami visits the shores of Marina, famously
known as Masi Magam. On Masi New moon [Amavasyai] starts the float
festival at Thiruvallikkeni. The tank of Sri Parthasarathi Swami is
famous ~ it is ‘Kairavini Pushkarini’… the pond
of Lily – ‘allikkeni’ from which the place itself derives its name (~ and
my blog is titled Kairavini Karaiyinile literally meaning
on the banks of holy Kairavini, the temple tank).
The tank has added significance attributed to the birth of “Yathi Rajar” –
Swami Ramanujar due to the penance undertaken by Kesava Somayaji and
Kanthimathi ammal. Pushkarinis were developed closely associated with temples.
The water from the tank was once used daily for thirumanjanam and all other
religious functions of the Lord. The conclusion of Brahmotsavam would be by
‘thirthavaari’ the sacred bath at the tank.
திருவல்லிக்கேணி பெயர்
அமையக் காரணமானது திருக்கோவில் குளம் - கைரவிணி புஷ்கரிணியில் இருந்து. இத் திருக்குளத்தில் மீன்களே கிடையாது என பண்டைய
நூல்கள் இயம்புகின்றன. நம் பகவத் ராமானுஜர்
பிறக்க சோமயாஜி வேண்டி தவம் இருந்த குளம் இது.
இதன் மையத்தில் சிறிய அழகான 'நீராழி மண்டபம்' உள்ளது. தண்ணீர் தளும்பும் நாட்களில் இதனுடைய கீழ் படிக்கட்டுகள்
தெரியாது. இந்த மண்டபத்தின் மேல்பாகத்தில்
கோயில் விமானம் உள்ளது. நீர் நிலையில் நீரின்
உயரம் அதிகமான பகுதியில் ('ஆழ்'எனப்படும்) மண்டபம் இருப்பதால் 'நீராழி மண்டபம்' எனப்படுகிறதாம்.
Every year there is the ‘theppam’
– the float festival. A floating structure gets spruced up, made of drums, timber
and ornated beautifully. Perumal comes to the temple tank in purappadu
and is placed majestically inside the float. The beautifully lit theppam is
dragged around in water. Devotees in hundreds converge, sit everywhere on the
steps of the temple tank to have darshan of the Lord on theppam. In olden days,
the shops springing up for the occasion were of added attraction.
In the middle of Kairavini
pushkarini is a mantap called ‘Neerazhi mandapam’ – on day 3 of Sri
Parthasarathi brahmothsavam there would be ‘thirumanjanam’ of Sri Parthasarathi
– in the morning after kulakkarai purappadu, Sri Parthasarathi would ascend the
theppam, have thirumanjanam, stay cool inside the float; in the evening there
would be theppam, then purappadu. Have heard from our
elders that Perumal used to have thirumanjanam at the Neerazhi mandapam till
1960s – have also heard that in one particular year 1994 or so, this was
revived but could not be continued. In
recent few years, we have heard that some efforts were taken for this but could
not fructify.
திருமஞ்சனம் என்பது ஒரு
அற்புத அனுபவம். திருவல்லிக்கேணியில் தெப்போத்சவத்தில்
மூன்றாம் நாள், காலை எம்பெருமான் எழுந்து அருளி திருமஞ்சனம் தெப்பத்திலேயே நடக்கும். இது குளத்தின் நடுவே அமைந்துள்ள நீராழி மண்டபத்தில்
நடைபெற்றதாக பெரியவர்கள் சொல்லி கேட்டுள்ளேன்.
1960கள் வரை இது நடைபெற்றதாகவும் மறுபடி
1994ல் நடந்ததாகவும் கேள்வி. இவ்வருடம் கோவில்
நிர்வாகம், பட்டாச்சார்யர்கள், அத்யாபகர்கள், கைங்கர்யபரர்கள் அனைவருடன் ஆதரவுடன்,
திருவல்லிக்கேணி தென்னாசார்ய ஸ்ரீபாதம் தாங்கிகள் பெரு முயற்சி எடுத்து, இக்கடினமான
காரியத்தை இனிதே நடந்தேற்றினர்.
This year it was unique
experience – at around 0930 am, after kulakkarai purappadu, the theppam with Perumal moved nearer the
Neerazhi mantap. Sripadham thangigal took special care to carry our Emperuman
on the steep steps leading to the Mandapam – and our Emperuman was comfortably
placed inside the Neerazhi mantapam, thirumanjanam performed over there. Indeed unique and exceptional – for most of
us have not had darshan of Emperuman having thirumanjanam inside the mantap
situate in the middle of Temple tank with no access other than wading through
the water.
It was great effort well
executed by the Thennacharya Sripadhamthangigal, supported by Battacharyas,
adhyapakas, temple administration and all other kainkaryabarargal. Here are
some photos of this great spectacle.
~adiyen Srinivasa dhasan.
8.3.2019
No comments:
Post a Comment