Saturday, June 30, 2012

Azhagiya Singar Brahmothsavam - Day 3 - Garuda Sevai


Brahmothsavam is a grand Celebration – a festivity of 10 days conducted for the Lord at Divyadesams.  The origin of this Uthsavam is traced back to Brahma itself – Brahma originated the festivity and hence ‘Brahmothsavam’.

At Thiruvallikkeni, there are 2 Brahmothsavams – one for Sri Parthasarathi in the month of Chithirai and for Lord Azhagiyasingar in Aani.  The brahmothsavam starts with hoisting of flag [dwajarohanam] and ends a day after the unfurling [avarohanam].  For this purpose , there are two kodi marams [holy flag posts] in Thiruvallikkeni.

During the Brahmothsavam,  Lord astrides various vahanams – of which the most prominent are : Garuda, Hanuman, Yaanai, Horse [not necessarily in the same order].  The third day morning is Garuda Vahanam whence the servant of Lord – the mystic Garudan carries Perumal on his shoulders.  Those who have darshan of Lord on Garuda vahanam will get all their wishes fulfilled.  

Today [30th June 2012] is the third day of Azhagiya Singar Brahmothsavam at Thiruvallikkeni and this morning was the fabulous purappadu – Garuda Sevai.  Thousands waited to have glimpse of Lord as he came out of the Western gate sitting on Garuda.  Then there was the decorative ‘aesal’ at Thulasinga Perumal Kovil Street.  On this day, people from far and wide come to the temple, offer vasthram, place before Lord coconut, fruits & other offerings and have darshan. 

ச்ரியபதியான சர்வேஸ்வரன் [கருட வாஹனத்தில்] பெரிய திருவடியின் மேலேறிக்கொண்டு வந்து தோன்றியதை பெரியாழ்வார், "பறவையேறு பரம்புருடா" என மங்களாசாசனம் செய்கிறார்.

Here are some photos taken  at Thiruvallikkeni during the Garuda Sevai purappadu






Adiyen Srinivasa dhasan. 

Thiruvallikkeni Azhagiya Singar Brahmothsavam - Day 2 Eve : Simha Vahanam and Periyalwar Sarrumurai


29th June 2012 – [Fri]  marked the Second day of Azhagiya Singar Brahmothsavam – this day being ‘Swathi nakshathiram in the tamil month of Aani’ has added significance, being the birth day of Periyazhwaar.  In the evening Periyazhwar accompanied Lord Azhagiya singar – who had purappadu on ‘Simha vahanam’.

Periyaazhwaar was born as ‘vishnu chithar’ at Sri Villiputhur.  With exceptional commitment, he rendered  floral service to the Lord Vada Bhathrasayee.  With the blessings of Lord, he proved before the Pandya King, the uniqueness of Sriman Narayanan.  He was honoured by the King and was taken around atop bridled elephant.  To honour him Lord Sriman Narayana alongwith Pirattiyar appeared on Garuda vahanam and Vishnu Chithar instead of asking for favours [which any other normal human would have done] started singing paeans in a manner that he sought that HIS wealth and other blessings should remain as they are without diminishing in any manner.  Such was his devotion that he was called ‘Periyaazhwaar’ –the big among all others. 

His renditions are “Thirupallandu” and “Periyazhwaar Thirumozhi”.  Though they were not the ones made first, in Sri Vaishnavism, they are considered to be the initial ones in ‘Naalayira Divyaprabandham’ compiled by Sriman Naathamunigal and everytime ‘Naalayira Divyaprabandham’ is rendered, it begins with ‘Thirupallandu’ only. 

Posted above are some photos taken during the purappadu yesterday at Thiruvallikkeni

29th June 2012 [Friday] - இன்று அழகிய சிங்கர் உத்சவத்தில் இரண்டாம் நாள் - இரவு பெருமாள் சிம்ம வாஹனத்தில் எழுந்து அருளினார். இன்று -'நல்லானியில் சோதி நாள்" - பெரியாழ்வார் சாற்றுமுறை. இன்று பெரியாழ்வார்   பெருமாள் உடன்  புறப்பாடு கண்டு அருளினார். 
  
பெரியாழ்வாரது   இயற்பெயர் விஷ்ணுசித்தர்.  தென்பாண்டி நாட்டிலுள்ள ஸ்ரீவில்லிபுத்தூரில் ஆனிமாதத்தில் சுவாதி நட்சத்திரத்தில்  வேயர்குலம் என அழைக்கப்பட்ட வம்சத்தில் முகுந்த பட்டர் என்பவருக்கும்-பதுமவல்லி நாச்சியாருக்கும்  புத்திரராக அவதரித்தவர். இவர் கருடனின் அம்சம் என்று வணங்கப்படுகிறவர். 

வடபத்திரசாயி என பள்ளிகொண்ட கோலத்தில்  இருக்கும் வடபெருங்கோயிலுடையான் என்றுவழங்கப்படும் கோயிலுக்கு தெற்கே நந்தவனம் அமைத்து தினம் பகவானுக்கு பூமாலை  சாற்றி கைங்கர்யம் செய்து வந்தார்.    பாண்டியன் சபையில் '  பரம்பொருள் யாது' என்றபோட்டியில் ஸ்ரீமந்நாராயணின்  கடாட்சத்தால் ஸ்ரீமந் நாராயணனே எல்லாருக்கும் தலைமையானகடவுள் என  பரத்துவத்தை  நிர்ணயம் செய்து வெற்றி கண்டார்.   இதனால் அவரை யானை மீது ஏற்றி அவருக்கு பட்டர்பிரான் என்றுபட்டம் சூட்டி நகர்வலம் வந்தபோது அதைக் கண்டு களிக்கத் திருமாலே கருடன் மேல் ஏறி  பிராட்டியுடன் வந்து தரிசனம் தந்தாராம். ஆழ்வார் யானையின் கழுத்தில்  உள்ள மணிகளைத்  தாளமாகக் கொண்டுபரவசத்தில் திருப்பல்லாண்டைப் பாடினார் என்பது குருபரம்பரைக் கதை.   


பெரியாழ்வார் இயற்றியவை "திருப்பல்லாண்டும் - பெரியாழ்வார் திருமொழியும்".  

கோதிலவாம் ஆழ்வார்கள் கூறு கலைக்கெல்லாம்
ஆதி திருப்பல்லாண்டு ஆனதுவும் - வேதத்துக்கு
ஓம் என்னும் அது போல் உள்ளத்துக்கெல்லாம் சுருக்காய்த்
தான் மங்களம் ஆதலால்*-- ~~~~

 'ஸ்ரீ நாலாயிர திவ்யப்ரபந்தத்தில்' உள்ள எல்லா பாடல்களுக்கும் ஓம் என்ற பிரணவம் போலே- மற்றயவை யாவற்றுக்கும் சுருக்கமாகவும் மங்களாசாசனமாகவும் திகழ்கிறது - " திருப்பல்லாண்டு" என நம் ஆச்சார்யன் மணவாள மாமுனிகள் உபதேச ரத்தினமாலையில் அருளிச் செய்துள்ளார்.  ஸ்ரீ நாலாயிர திவ்ய பிரபந்தம் எப்போது சேவிக்கப்பெற்றாலும், திருப்பல்லாண்டுடன் துவங்குவது ஸ்ரீவைஷ்ணவ மரபு. திருப்பல்லாண்டு மொத்தம் 12  பாசுரங்கள் ; பெரியாழ்வார் திருமொழி - 461  பாசுரங்கள்*

திருவல்லிகேணியில் திருவீதி புறப்பாட்டின் போது எடுக்கப்பட்ட சில படங்கள் இங்கே 

அடியேன் ஸ்ரீனிவாச தாசன்.


பெரியாழ்வார் 






Friday, June 29, 2012

Sri Azhagiya Singar Uthsavam- Day 2 Morning – Sesha Vahanam


Sri Azhagiya Singar Uthsavam- Day 2 Morning – Sesha Vahanam

சென்றால் குடையாம் இருந்தால் சிங்காசனமாம்,
நின்றால் மரவடியாம் நீள்கடலுள், - என்றும்
புணையாம் மணிவிளக்காம் பூம்பட்டாம் புல்கும்
அணையாம், திருமாற் கரவு.  – Muthal Thiruvanthathi, Poigaiazhwaar.

Of those who render service to Maha Vishnu, Ananthan – the snake serves Him in the best possible manner that one could visualize.  When Thirumal is moving, Thiruananthazhwaan hoods him like a parasol,  when God sits,  Seshan is  settee – the seat of comfort;  when Lord stands,  the snake serves Him as footwear ; in the Thiruparkadal where Lord reclines to take rest, he becomes the silken bed – he gleams with light and provides handrest too.   The serpentine Ananthazhwaan is ever at the service of the Lord in every possible manner. 

On day 2 of Brahmothsavam of Sri Azhagiya Singar at Thiruvallikkeni divyadesam, it was ‘Sesha Vahanam’ and it was indeed a grand purappadu this morning.  Here are some photos for our joy.



With regards – S. Sampathkumar.

Thursday, June 28, 2012

Sri Azhagiya Singar Brahmothsavam 2012 - Day 1 - Eve


இன்று [28.06.2012] ஸ்ரீ அழகிய சிங்கர் பிரம்மோத்சவம் - முதல் உத்சவம்.

At Thiruvallikkeni, today is the first day of Azhagiya Singar Brahmothsavam and it was to be Punnai Kilai vahanam in the evening.

It rained and hence Azhagiya Singar had purappadu in ‘thottil’.  Here are photos of Perumal covered with silken blanket and uncovered one displaying his resplendent spelndour.


இன்று மாலை மழை பெய்யவே, பெருமாள் புன்னை கிளை வாஹனத்தில் இருந்து இறங்கி, தொட்டிலில் குளக்கரை மற்றும் சிறிய மாட வீதி புறப்பாடுகண்டருளினார். 

புறப்பாட்டில் முதலில் போர்வையுடனும் பிறகு களைந்த பிறகு, குழலூதும் கண்ணனாக காலை மடித்து அமர்ந்து சேவைசாதிக்கும் திருக்கோலங்களில்  இங்கே சேவிக்கலாம். 

அடியேன் ஸ்ரீனிவாச தாசன். 
. 





Sri Azhagiya Singar Brahmothsavam – Triplicane – Day 1


Sri Azhagiya Singar Brahmothsavam – Triplicane – Day 1 –Morning 

திருவல்லிக்கேணி  ஸ்ரீ அழகியசிங்கர் பிரம்மோத்சவம் - காலை புறப்பாடு 

The ‘Aani Brahmothsavam’ of Sri Azhagiya Singar commenced this morning at Triplicane.

After Dwajarohanam, Azhagiya Singar proceeded to Vahana mandapam and there was the ‘periya maada veedhi’ purappadu in ‘Dharmathipeedam’

Some photos taken are posted here – Adiyen : Srinivasan Sampathkumar.








Wednesday, June 27, 2012

Pattnam Kovil Periyazhwar kuthirai vahanam


The Thiruvavathara Uthsavam of Periyazhwaar is now being celebrated.  Periyaazhwaar upon determining the uniqueness of ‘Lord Vishnu’ was given rousing reception on an elephant by the Pandia King. Lord Maha Vishnu Himself descended on Garuda to see the celebration. On seeing the Lord capable of destroying all his enemies with a small movement of his fingers, Azhwaar felt that ‘no harm should befall on the munificient Lord’ and sung ‘pallandu, pallandu…’

Thus yaanai vahanam [elephant as his ride] would be befitting ! Thirumangai Azhwar used to ride horse on his various journeys !! still at Chenna Kesavaperumal temple aka Pattnam Kovil in Chennai near Flower bazaar, there was the purappadu atop the beautiful horse – a special one as this could swing as well.  Here are photos taken by my friend Thirumazhisai Kannan. 

திருப்பல்லாண்டு பாடிய பெரியாழ்வார் உத்சவம் தற்போது  நடைபெற்று வருகிறது -" நல் ஆனியில் சோதி நாள் " அன்று சாற்றுமுறை.  

தமது அவதாரத்தில், பெரியாழ்வார்,  பாண்டியராஜனுடைய பண்டித ஸபையிலே,   பரதத்வநிர்ணயம் பண்ணின உடனே பெரியாழ்வார்க்கு அவ்வரசன் யானையின்மேலே மஹோத்ஸவம் செய்வித்தான். அப்போது எம்பெருமான் ஸ்ரீவைகுண்ட ஸபரிவாரனாய் எழுந்தருளி எதிரே ஸேவைஸாதிக்க, ஆழ்வார்  பெருமாளுக்கு  இந்நிலத்திலே யாராலே என்ன தீங்கு விளையுமோ ! ஒரு அமங்கலமும் உண்டாகக் கூடாது என உடனே 'பல்லாண்டு, பல்லாண்டு, பல கோடி நூறாயிரம்' என மங்களாசாசனம் செய்தார்.  எப்படிப்பட்ட எதிரிகளையும் ஒரு விரல் நுனியாலே வென்றொழிக்கவல்ல தேஹவலிவு கொண்ட பெருமானையும், தனது அசாத்திய பரிவாலே பல்லாண்டு பாடியவர் பெரியாழ்வார். 

பொற்கிழியை வென்ற விஷ்ணுசித்தன், பட்டர்பிரான் என  பட்டத்து யானை மேல் ஏறி வந்ததை நினைவு கூற - யானை வாஹனம் ஆழ்வாருக்கு ஏற்றமே ! கலியன் தான் புரவியில் எங்கும் பவனி வந்தவர்.  எனினும் 'பட்டணம் கோவில் எனும் சென்ன கேசவப்பெருமாள் கோவிலில்' நடைபெறும் பெரியாழ்வார் உத்சவத்தில் நேற்று [26.6.12] குதிரை வாஹனம்.  ஸ்வர்ண கீல் குதிரை என்னும் ஆடல் குதிரையிலே பெரியாழ்வார் புறப்பாடு கண்டு அருளினார்.



அடியேன் ஸ்ரீனிவாச தாசன் 

Tuesday, June 26, 2012

ChennaKesava Perumal Kovil - Periyazhwar Uthsavam


Chennai Patnam Kovil – Periyazhwar Uthsavam

Besides the Divyadesams, there are some temples which are more than a few centuries old and one such temple is Chenna Kesava Perumal Temple, better known as Pattanam Kovil.  This temple prominently is placed in the bustling area of Flower Bazaar, lying closer to NSC Bose Road,  Rattan Bazaar, Sowcarpet, Broadway, High Court and more……. – being a prominent landmark by itself.

In the Thondaimandalam, an area between Pennar river of Nellore and Pennar river of Cuddalore, the capital was Kanchipuram – the modern city of  Chennai,  also  known as "Madraspatnam" arose from the British settlement of Fort St. George and its subsequent expansion through merging numerous native villages and European settlements around Fort St. George into the city of Madras. While most of the original city of Madras was built and settled by Europeans, the surrounding area which was later incorporated included the native temples of Thiruvanmiyur, Thiruvotriyur, Thiruvallikeni (Triplicane), Thirumayilai (Mylapore) which have existed for more than 1000 years.

The British began to build a fort in the 1640s. It was built in stages for a number of years. Out of this famous Fort St. George grew a few settlements. The Indians lived here and it was referred to as the Blacktown by the British. By some accounts, the present Pattnam kovil housing Chenna Kesava Perumal and Chenna Malleeswarar were relocated from their existing place and constructed in the present place near Broadway, Mint Street and Kothawar chavadi, a major vegetable market.  

The twin temples of Chenna Kesava Perumal and Chenna Mallikeswarar Temples reportedly appear on the notification dating back to 1766.   besides grant of the land by the Council, Manali Muthukrishna Mudaliar is credited to have contributed 5202 pagodas and huge amount for constructing these temples.  Some accounts date the  Chennakesava Perumal Temple to mid 1600s.

The temple is well maintained and attracts hundreds of devotees every day.  The thirunakshathira celebrations of Periyazhwaar, - ‘Swathi in  the month of Aani’ falls shortly and the Thiruvavathara celebrations are on. 

At Chenna patnam kovil, the Uthsavam of Periyalwar is being celebrated grandly, and here are some photos taken recently at Pattnam kovil. [photo courtesy my friend : Thirumazhisai Kannan]






With regards – S. Sampathkumar.

Thiruvallikkeni Sri Parthasarathi Kodai Uthsavam - day 5


திருவல்லிக்கேணி கோடை உத்சவம் 5

At Thiruvallikkeni,  around June occurs the 7 day long festivity of Kodai Uthsavam.   

On Sun, 24.6.12, it was day 5 of the Uthsavam.  Here are some photos.

With regards – S. Sampathkumar





Sunday, June 24, 2012

Thiruvallikkeni Sri Parthasarathi Kodai Uthsavam - Day 4


திருவல்லிக்கேணி கோடை உத்சவம்

At Thiruvallikkeni, there are festivities throughout the year.  During the Summer is celebrated Kodai Uthsavam, when Sri Parthasarathi used to visit Vasantha Bungalow.  The Kodai Uthsavam takes place for 7 days and on Sat 23.6.12, it was day 4 of the Uthsavam.

In this Uthsavam, Sri Parthasarathi and Ubaya Nachimars are taken on procession in separate kedayams.  Here are some photos take by me on day 4 of the Kodai Uthsavam.
  
திருவல்லிக்கேணியில் ஸ்ரீ பார்த்தசாரதி பெருமாளுக்கு வருடம் முழுவதும் பல உத்சவங்கள் விமர்சையாக நடைபெறுகின்றன.  கோடை கால முடிவில் நடைபெறும் உத்சவம் "கோடை உத்சவம்".  முன்னாளில் பெருமாள் மாலை வேளையில் வசந்த உத்சவ பங்களாவுக்கு எழுந்து அருளி இளைப்பாறி, பின்பு வெய்யில் தணிந்ததும் திரும்புகால் புறப்பாடு கண்டு அருள்வார்.

இப்போது 'வசந்த உத்சவ பங்களா' இல்லாத காரணத்தால் 'பெருமாள் வேங்கடரங்கம் பிள்ளை தெரு வழியாக புறப்பாடு கண்டு அருளி, "கேட் ஆம்"  என்று அழைக்கப்படும் வீடுகள் வழியாக குளக்கரைக்கு திரும்பி புறப்பாடு கண்டு அருள்கிறார்.  இவ்வுத்சவத்தில் 'ஸ்ரீ பார்த்தசாரதி பெருமாள் தனி கேடயத்திலும், உபய நாச்சிமார் தனி கேடயத்திலும்"  எழுந்து அருள்வது விசேஷம். 

ஏழு நாள் நடைபெறும் இவ்வுத்சவத்தில் சனி [23.06.12] அன்று நான்காம் உத்சவம்.  'நான்முகன் திருவந்தாதி' சேவிக்கப்பட்டது. புறப்பாடு சமயம் எடுக்கப்பட்ட சில படங்கள் இங்கே. 

அடியேன் ஸ்ரீனிவாச தாசன்.  


ஸ்ரீ பார்த்தசாரதி
உபய நாச்சிமார்

கேட் மண்டகப்படியில் சாற்றப்பட்ட வஸ்த்ரத்துடன் பெருமாள்

Saturday, June 16, 2012

Sri Parthasarathi Ekadasi Purappadu – 15th June 2012



Friday, 15th June 2012 was Ekadasi.  At Thiruvallikkeni, Sri Parthasarathi had grand periya maada veedhi purappadu adorning jewels and beautifully made garlands.

Adieyn – Srinivasa dhasan.





Wednesday, June 13, 2012

ASI move to take over - protests grow at Thirukadanmallai Divyadesam


சென்னைக்கு அருகே அமைந்துள்ள அழகான திவ்யதேசம் 'திருக்கடல்மல்லை'  

பொதுவாக வைணவத் தலங்களில், நின்றான், கிடந்தான் என்றபடி   துயில்கின்ற பெருமாள், இத்தலத்திலே 'திவளும்வெண்மதிபோல் திருமுகம்' என அற்புதமான நிலவை போன்று திருமுகத்துடன்,  தான் புரிந்த பல அவதாரங்களின் சிறப்புடன் தன்னை அடைந்தவர்கள் அனைவருக்கும் எல்லா அருள் புரிபவனாக உள்ளான் என திருமங்கை ஆழ்வார் மங்களாசாசனம் செய்துள்ளார்.  

"அன்னமும் மீனும் ஆமையும் அரியும் ஆயஎம் மாயனே !அருளாய், என்னுமின் தொண்டர்க் கின்னருள் புரியும் இடவெந்தை யெந்தை பிரானை' என ஆழ்வார் வாக்கு.  அத் திருத்தலத்தில் நடக்கும் சில நிகழ்வுகள் பற்றிய பதிவு இது :
அடியேன் ஸ்ரீனிவாச தாசன். 

For a Sri Vaishnavaite,  it is one’s duty to do ‘nithyanushtana karmas’ , follow our Sampradhayam, regularly go to Temples, especially Divadesams, preserve and take care of our  culture, tradition and heritage.  Divyadesams are beautiful places reverred by our Great Azhwaars; not all the divyadesams sung by Alwars are accessible now and of the available Divyadesams, some are controlled in a different way [lokacharam]

In Tamilnadu, where most of the Divyadesams are situated, the temples are under the clutches of Government, controlled by HR&CE Department – often there have been some infringements and unnecessary controls hindering continuance of age-old rituals and practices.  There are some atheists, non-believers and those bent on creating trouble causing needless trouble to the customary practices,  much to the anguish of believers.   It is in this background that one felt lurking fear reading the an announcement  proclaiming the Notification of the  Archaeological Survey of India, pertaining to protection of Sri Sthalasayanaperumal Temple, Mamallapuram, District Kanchipuram – the  divyadesam of Maamallapuram (Kadanmallai Thalasayanam)  where Lord reclining on the ground with the name  ‘Sthalasayana Perumal”  grants the wishes of all His devotees.  This is also the birth place of azhwaar – Boothath Azhwaar.   

The fears are not totally unfounded though we would like them to be so…….. the apprehension was that once Temple comes within the control of  Archaeological Survey of India, it would become more of a monumental place rather than the Temple of worship.   One would expect residents of a town to take pride in ancient structures in their locality being declared as monuments of national importance.  There has been appreciable reaction from the residents in the town of  Mamallapuram  housing the temple of  Sthalasayana Perumal.  Residents have been flooding the Archaeological Survey of Indias sub-office in Mamallapuram and Circle office at Fort St George in Chennai with petitions against the move.  Today [13th June 2012]  there is another report in Times of India, Chennai Edition titled ‘Mamallapuram protests against ASI move to take over Pallava-era temple’
The reports states that “Opposition is building up against the Archaeological Survey of India’s proposal to take over the Pallavaera Sri Sthalasayana Perumal temple at the world heritage site in Mamallapuram, 60km south of Chennai. In a show of solidarity against the takeover, people hoisted black flags atop all 3,500 houses, about 1,000 shops in the town on Tuesday.

This the first in a series of events planned at a recent meeting in the town where all political parties, including the DMK and the AIADMK, agreed to oppose the takeover of the temple. On June 19, all shops on the six main roads will be shut followed by protests and rallies in the town on June 28.

Finally, on July 3, the ECR at Mamallapuram would be blocked. “Public anger was evident in the monthly council meeting of the Mamallapuram town panchayat in May when a resolution was passed against the takeover,” said town panchayat chairman M Kothandapani.  On May 20, the ASI issued a notice seeking objections if any to the Centre’s proposal to declare the temple a monument of national importance under the Ancient Monuments and Archaeological Sites and Remains Act, 1958. Within a couple of days, more than 3,000 petitions flooded the ASI’s sub-office in Mamallapuram and the circle office at Fort St George, Chennai. “We have lived here for generations and are better informed about the town’s heritage than those coming here to conserve it. Our opposition is not against conservation but the restrictions that will follow,” said S Balaji, a resident.

Under the Ancient Monuments and Archaeological Site and Remains Amendment Act, 2010, no construction or repair work of existing structures is allowed within 100 metres of a monument — a prohibited area — while the area within 200 metres of the prohibited area is a regulated area where repair or alteration can be done with the National Monuments Authority’s approval. The temple, built in the eight century, has some of the most ancient sculptures in Mamallapuram.

With regards – S. Sampathkumar.

Tuesday, June 12, 2012

Cholasingapuram Sreeman U. Ve. Kovil Kandadai Chandamarutham Periyappangar Swami Sathabisheka Mahothsava Malar Release function at Thiruvallikkeni


ஸ்ரீமான் கோவில் கந்தாடை சண்டமாருதம் பெரியப்பங்கார் சுவாமியின் சதாபிஷேக விழா  மற்றும் நினைவு மலர் வெளியீடு - திருவல்லிக்கேணி 

10/06/2012 -  சிஷ்யர்களுக்கு உகந்த நாள். திருவல்லிக்கேணி வானமாமலை மடத்துக்கு ஸ்ரீமான் உ.வே.  கோவில் கந்தாடை சண்டமாருதம் சிங்காரச்சார் சுவாமி எழுந்து அருளி, மறைந்த ஸ்ரீமான் பெரியப்பங்கார் சுவாமியின் சதாபிஷேக விழா கோஷ்டியை சிறப்புற நடைபெறச் செய்து மடத்து சிஷ்யர்களுக்கு நல்லாசி வழங்கினார். திருப்பல்லாண்டு, திருப்பாவை, கோவில் திருவாய்மொழி, இராமானுஜ நூற்றந்தாதி, உபதேசரத்தினமாலை சேவிக்கப் பெற்று, ஸ்ரீமான் கோவில் கந்தாடை சண்டமாருதம் பெரியப்பங்கார் சுவாமியின் சதாபிஷேக மகோத்சவமலர் வெளியீடும் சிறப்புற நடந்தது.

சோளசிம்ஹபுரம் என்று பெருமை பெற்ற, 'திருக்கடிகை' என ஆழ்வார்களால் மங்களாசாசனம் செய்யப் பெற்ற 'இன்றைய சோளிங்கரில்' வாசம் செய்யும் நமது ஆச்சார்யர்கள் மிகப் பெருமை பெற்றவர்கள்.  திருக்கடிகையில் பல நூற்றாண்டுகளாக 'கந்தாடையார்' என புகழ் பெற்ற வாதூல குலத்தவர்கள் அக்காரக்கனி எம்பெருமானுக்கு தொண்டு புரிந்து வந்தனர். இவர்கள் நம் ஆசார்யன் மணவாளமாமுநிகளால் நியமிக்கப் பட்டவர்கள்.  முதலியாண்டான் பரம்பரையின் ஒரு வழித் தோன்றல் 'ஸ்ரீ சுவாமி தொட்டாச்சார் '.  நம் தொட்டையாசார்யர் சுவாமி ஒரு சமயம் தேவப்பெருமாளின் கருட உத்சவத்திற்கு சென்று சேவிக்க முடியாத சமயம்,  சோழசிம்ஹபுரத்தில் பிரம்ம தீர்த்தக்கரையினில் நீராடி தேவப்பெருமாளை த்யானித்து ஐந்து ஸ்லோகங்கள் சாதித்தார். பெருமாள் திருக்கச்சியில் இருந்து கருட வாஹனத்தில் சோழசிங்கபுரம் எழுந்து அருளி, தொட்டையாசார்யருக்கு சேவை சாதித்த வைபவம் இன்றும் காஞ்சிபுரத்தில் தேவப்பெருமாளின் பிரம்மோத்சவத்தில்  கொண்டாடப்பட்டு வருகிறது. 

சண்ட மாருதம் என்றால்  'புயல் காற்றிலும் அணையாத விளக்கு' என்று பொருள்.  இந்த உயர்ந்த பரம்பரையில் தோன்றியவர் நமது ஆச்சார்யன் கோவில் கந்தாடை  சண்டமாருதம் பெரியப்பங்கார் சுவாமி. தமது நியம நிஷ்டைகள், ஆத்ம ஞானம், உபன்யாசங்கள், சௌலப்ய குணநலன்கள் மூலமாக உதாரண புருஷராக திகழ்ந்த நம் ஆச்சார்ய சுவாமிகள், 25.08.2007 அன்று திருநாடு எழுந்து அருளினார்.  நம் சுவாமியின் சதாபிஷேக விழா  மற்றும் நினைவு மலர் வெளியீடு - திருவல்லிக்கேணி  வானமாமலை மடத்தில் 10.06.2012 அன்று சிறப்புற நடைபெற்றது. 

 ஸ்ரீமான் உ வே  கோவில் கந்தாடை சண்டமாருதம் சிங்காரச்சார் சுவாமி மற்றும் கோவில் கந்தாடை முதலியாண்டான் சுவாமி முன்னிலையில் - வழக்குரைர் திரு T.S.  ராமஸ்வாமி ஐயங்கார் வெளியிட,  தொண்ணுறு வயதை தாண்டிய மூதறிஞர் முனைவர் வி.வி. ராமானுஜம் சுவாமி மலரின் முதல் பிரதியினை பெற்றுக்கொண்டு உரை ஆற்றினார்.  வர்த்தமான சுவாமி - ஸ்ரீமான் உ வே  கோவில் கந்தாடை சண்டமாருதம் சிங்காரச்சார் சுவாமி, சிஷ்யர்கள் அனைவருக்கும் அருள் பாலித்தார்.

ஸ்ரீமந் ந்ருசிம்ஹ வரதேசிக பெளத்ர ரத்னம்*
ஸ்ரீனிவாச சூரிபத பங்கஜ ராஜஹம்சம்*
ஸ்ரீமத் வாதூல குலவாரிதி பூர்ண சந்த்ரம்*
ஸ்ரீமந் ந்ருசிம்ஹ குருவர்யம் அஹம் ப்ரபத்யே *

- ஸ்ரீ ராமானுஜன் திருவடிகளே சரணம் - நம் ஆச்சார்யன் திருவடிகளே சரணம்

அடியேன் - ஸ்ரீனிவாச தாசன்.  [Srinivasan Sampathkumar]