Aesthetics, is a branch of philosophy that deals with the
nature of beauty and taste, as well as the philosophy of art. It examines
subjective and sensori-emotional values, or sometimes called judgments of
sentiment and taste.
Perhaps there could never
be an apt definition of ‘beauty !’ – it is the quality present in a thing or person that
gives intense pleasure or deep satisfaction to the mind, whether arising from
sensory manifestations or something else. Beauty has varied throughout time, various
cultures and the vast different perceptions of the world. Beauty has been
described and depicted through pictures and concepts penetrating our minds.
Beauty has been defined in so many ways. Beauty is happiness. Beauty is often distorted,
misunderstood and shadowed by a wide amount of conflicting pressures. .. .. beauty is the one that makes you forget
everything and feel very blissful, forgetting your surroundings, your present
state of affairs and more ! beauty gives tranquility and peace of mind. ..
.. ……….
3rd July 2020
would have been day 5 of Sri Thelliya Singar Aani brahmothsavam – it
has denied us darshan of the most
beautiful enrapturing Azhagiya Singar in
“Nachiyar Thirukkoalam” – dressed as EzhilmiguThayar in a grand sitting
posture.....Srimannarayana- the ever merciful Lord is always our esteemed
protector. He is our Rakshak. He is glorified in the Vedas as the Supreme
entity. He is "Veda Mudalvan". The sublime beauty and oozing
benevolence as exceptionally visible in the Thirumugam [face] of Perumal –
Nachiyar. Day 5 is that day where one
would feel this life is not enough – one may feel like being with the Emperuman
throughout – those days, the morning purappadu would start around 530 am –
mandagappadi at Komutti bungalow; Thavana Uthsava bungalow; Kuthirai vahana
mantap; Nataraja Stores; Gangaikondan
mantap; kulakkarai Hanumar temple; Sri Yadugiri Yatiraja mantap; Krishnan kovil at Sunkuwar; tranquilty at
Vasantha uthsava bungalow (its vast expanse mesmerizing); kannadi pallakku
mantap; Sri Nammalwar sannathi; Andal Sannathi .. .. and purappadu culminating
after South Mada Street – it might take around 6 hours + for completion.
Many would walk with
Perumal during the purappadu doing every little kainkaryam; then wait eagerly
in the evening for that glorious ‘pathi ulathal’ – this time exquisite Yoga
Narasimhar thirukolam. After being
fortunate enough to have more darshan of Him – Azhagiya Singar majestically
would enter vahana mantap and around 9pm – grand purappadu in Hanumantha
vahanam, by the time Perumal returns from Vahana mantap, it could well be
mignight and what a day it would be !
Being day 5, it is Swami
Nammalwar’s Thiruvirutham, the essence of Rig veda in the morning purappadu.
Nammalwar experiencing ‘Parankusanayaki’ expresses her attachment to the
immortal Sriman Narayana and that perhaps is the reason for Nachiyar thirukolam
on this morning purappadu.
..... the beautiful
women of Thiruvallikkeni would circle around to have darshan of Him, look and envy
the best of silk saree tastefully worn (some may debate on the colour / border
combination !) - among the dazzling ornaments could be the ‘pavalam’[red coral] – simply marvellous. The
golden parrot ensconced above the abhaya
hastham of Nachiyar. More than the ornate style of dressing, it is
always His benevolence [karunyam] showering
blessings to His devotees.
ஐந்தாம்
நாள் புறப்பாட்டில் ஸ்ரீ அழகிய சிங்க பெருமாளின்
அழகு சௌந்தர்யம் வார்த்தைகளால் விவரிக்கமுடியாதது. கருத்துக்கு மிக எளியனான அப்பெருமாளின்
கருணைமிகுந்த திருக்கோலத்தை காண பக்தர்களுக்கு ஆசை வருவது இயல்பு. பெருமாள் தனது வாத்சல்யம், சௌலப்யம் போன்ற கல்யாணகுணங்களை
எல்லாம் நமக்கு அருளி, மிகஅழகாக குத்துக்காலிட்டு அமர்ந்து அபயஹஸ்தத்துடன் காட்சிதரும்
எழில்மிகு திருக்கோலமே நாச்சியார்திருக்கோலம்.
திருவல்லிக்கேணியில்
எல்லா பெரிய உத்சவங்களிலும் ஐந்தாம்நாள் ஸ்வாமி நம்மாழ்வார் அருளிச்செய்த 'திருவிருத்தம்'
சேவிக்கப்பெறுகிறது. ருக்வேதசாரமான திருவிருத்தம் 100 பாடல்கள் கொண்ட அந்தாதி;
கட்டளைக் கலித்துறை பாடல்களால் ஆனது.
நம்மாழ்வார் ஆழ்வார் ஆற்றாமை அதிகரித்துத் தாமான தன்மையழந்து 'நாயகியாய்' தம்மை பாவித்து
பிராட்டி நிலைமையடைந்து ‘பராங்குச நாயகி’யானார்.
நாயகன் ஆன எம்பெருமானின் ரூப வைலக்ஷண்யமுரைத்த பாசுரம் இது:
கண்ணும்
செந்தாமரை கையும் அவை அடியோ அவையே*
வண்ணம்
கரியது ஓர் மால்வரை போன்று மதிவிகற்பால்*
விண்ணும்
கடந்து உம்பர் அப்பால் மிக்கு மற்று எப்பால் எவர்க்கும்*
எண்ணும்
இடத்ததுவோ எம்பிரானது எழில் நிறமே?
எம்பெருமானுடைய
திருக்கண்கள்; திருக்கைகள்; திருவடி என்னுமுறுப்புகள்
ஸாக்ஷாத் தாமரைமலர்களே; திருமேனி நிறமோவெனில், ஒரு அஞ்சனமாமலை போன்றுள்ளது;ஞானத்தில்
மேம்பட்ட பரமபதத்து நித்யஸூரிகளும் விவரிக்க
முடியாத அதிரூபசௌந்தர்யம் எம்பெருமானது
திருமேனியழகு. ஐந்தாம் நாள் காலை பக்தர்களுக்கு
அருள்பாலித்த நாச்சியார் திருக்கோலத்தில் முந்தைய
வருடங்களில் எடுக்கப்பட்ட படங்கள் இங்கே
Sad –
Covid 19 has denied us the opportunity of His darshan on day 5 of Brahmothsavam
– here are some photos of yesteryears depicting Nachinary Thirukolam, Yoga
Narasimha thirukolam and a photo of Sri Azhagiya Singar Hanumantha vahanam.
~ adiyen
Srinivasadhasan.
Mamandur Veeravalli Srinivasa Sampathkumar 3rd
July 2020.
No comments:
Post a Comment