Sri
Jaynthi Krishnar purappadu : Uriyadi 2018 ::
'காளிங்க நர்த்தனனாய்" திருக்கோலம் கொண்ட கண்ணன்’
The most acclaimed day ~
hailing the birth of Lord Sri Krishna
~ when our Emperuman Sri Krishna
was born - Sri Periyazhwar sings that – people living in
those beautiful mansions, spilled oil and turmeric powder on one another, in
celebrations thus slushing the portico of Sri Krishna’s house. .. .. .. Uriyadi is an important celebration
on Sri Jayanthi day.
வண்ண மாடங்கள் சூழ்
திருக்கோட்டியூர்;
கண்ணன் கேசவன் நம்பி பிறந்தினில் **
எண்ணெய் சுண்ணம் எதிரெதிர் தூவிடக்;
கண்ணன் முற்றம் கலந்து அளராயிற்றே.
பெரியாழ்வாரின் 'பெரியாழ்வார் திருமொழி பாடல்கள் இவ்வாறே துவங்குகிறது. ஆனந்திப்பது எம்பெருமான் கண்ணனது பிறப்பை
! .. .. திருக்கோட்டியூரில் எழுந்தருளியிருக்கிற
எம்பெருமான் திருவாய்ப்படியில் நந்தகோபர் திருமாளிகையில் ஸ்ரீக்ருஷ்ணனாக அவதரித்தவளவில்
அங்குள்ளவர்கள் எல்லோரும் அளவுகடந்த ஆநந்தமடைந்து, எண்ணையையும் மஞ்சள் பொடியையும் ஒருவர்மேல்
ஒருவர் தூவிக் கொள்ளவே அவ்விரண்டும் கீழேவிழுந்து ஒன்று சேர்ந்து அந்தத் திருமாளிகையின்
முற்றம் முழுவதையும் சேறுமயமாக ஆக்கியதாம்
A
couple of years ago read this news item in The Hindu – Tamil that read “உரி அடிக்கும் விழாவில் 12 வயதுக்கு உட்பட்ட சிறுவர்களுக்கு
அனுமதி இல்லை” : உச்ச நீதிமன்றம்.. .. இது
தமிழில் தவறான சொல்லாடல் !! கண்ணனது பிறந்த நாள் கொண்டாட்டங்களில் முக்கியமான ஒன்று
உறியடி திருவிழா ~ உரியடி அல்ல !! திருவல்லிக்கேணியில் உள்ள யாதவர்கள் இந்நாளில்
உறியடி திருவிழாவினை சிறப்பாககொண்டாடுவர்.
சில இடங்களில் 'உரியடி' என்று எழுதப்பட்டாலும் 'உறியடி'என்பதே சரி. உரிச்சொல் என்பது, ஒன்றுக்கு ஒன்று உரிமை உடையதாக விளங்கும்
சொல். ஆங்கிலத்தில் இதனை Synonym என்கின்றனர்.. தமிழில்,
உரி என்கிற வினைசொல்லுக்கு, தோலைநீக்கு' அல்லது ஒருமுகத்தல் அலகு' என்றே பொருள்படும். உறி என்ற பெயர்ச்சொல் பண்டங்கள், தயிர் போன்றவை
வைக்கும் பொருட்டு தொங்கவிடும் உறி – எனவே இது உறியடி.
Having celebrated the
birth of Lord Krishna on 3rd Sept 2018, lot more flows.
Lord Krishna was born in every house of His devotees; in the morning of 4th
Sept, there was purappadu of Bala Krishnan [Kalinga Narthana kannan] visiting
various places. At Thiruvallikkeni, it was little dancing Krishna in Sesha
vahanam – ‘butter and milk’ is offered to Him.
In the evening, occurred
the grand purappadu of Sri Parthasarathi, as ‘Krishna with flute’ in
beautiful sitting posture on ‘Punnai tree’ [Pinnakilai vahanam].
BalaKrishnar was there in the vahanam too. On this occasion, ‘uriyadi’ –
the game of hitting the hanging object [with hidden gifts inside] with
sticks is played, specially by Yadavas (the cowherds), the clan of Lord
Krishna Himself. The game is very fierce as the clubbing with a stick is
made most tough with others fiercely throwing water on the
player. The water twirled out of cone shaped pitchers would flow like a
whip and can cause some pain too, when struck. This is a traditional
game.
Triplicane has a fair
sprinkling of Yadavas and there was grand uriyadi at the entrance of the Temple
and at Singarachari Street nearer Nagoji Rao Street intersection. Here are some
photos of the purappadu. One can have darshan of Lord Krishna at
the feet of Lord Parthasarathi, sitting on Punnaikilaivahanam.
In the Northern part of
India ~ on the occasion of Krishna Janmashtami is played ‘Dahi Handi’ ~
which in recent years has been in news because of Court imposing restrictions.
In the annual Dahi Handi ritual, human pyramids compete to reach for Dahi
Handis or pots filled with curd that are strung up high on poles. Participants
call themselves "Govindas" - another name for Lord Krishna - and wear
colourful costumes. Sadly there have been partisan trends when it comes to our
practices – while sometimes the Courts observe that it is a matter of faith –
Hindu rituals and customs are often questioned – by judicial activism.
These are matters of faith and Courts are unlikely to understand or interpret
it properly. There is always the feeling that Courts / Governments /
Administrators do not impose such harsh restrictions when it comes to other
religious practices nor would Police enforce as rigorously. In Chennai,
Police and State Govt restricts Hindu processions and gags Hindu leaders; for a
week or so, the arterial Mount Road was daily blocked when another sect
protested against a movie – the actor would justify his crass comments against
Hinduism bent on his knees to have the trouble subside. But when it comes to installation and
procession of Vinayaka idols, comes so many restrictions.
Apex Court refused to
rethink a ban on taller "Dahi handi" human pyramids - popular during
the Janmashtami festival in Maharashtra stating that "to increase
the height is very scary". A Mumbai-based group had asked the court to
reconsider its own order and raise the 20-feet cap, voicing a demand that is
backed by almost every political party in Maharashtra. The court commented:
"Are you getting an Olympic medal also for this? Then we will be
happy." Unwarranted comments one feels, what a religious practice to
do with Olympic medal and would Court ban Produnova as it is risky or ban IPL
and other forms of Cricket because Phil Hughes passed away struck by a vicious
bouncer and an Australian Umpire was injured in the head at Dindigul in a Ranji
match !! The Maharashtra government had also told the court that
"height is the charm of the game and courts can consider increasing the
height to 25 feet."
At Thiruvallikkeni
divyadesam it is a rare occasion when there is no arulicheyal goshti. In
today’s purappadu, Yadavas have prominence ~ there was this group of kids
and a couple of elderly persons with sticks in hand for Uriyadi and chant of
Govinda on their lips. It was something like this :
o
Paraalum Venkatesa perumalukku oru Govindam podu (others in
chorus) – Govindha, Govindha !
o
"maayanukku oru Govindam podu da" - Govindha, Govindha
o
Namma Parthasarathi perumalukku oru Govindham podu : Govindha,
Govindha
o
~ ` may be there was no written script or pattern but rhyme and
more of devotion in their chant which delighted other bakthas. Perhaps in a
place like Thirumala, more devotees would have joined the chorus of singing the
names of Govindha !
Here is a photo (taken in
2016) of the sticks for *Uriyadi* being placed before our Emperuman Sri
Parthasarathi and being blessed with strands of jasmine that adorned Him.
கிருஷ்ணஜெயந்தி நன்னாளில் ஸ்ரீகிருஷ்ண பகவான் தன்னை அன்புடன் அழைத்த பக்தர்கள் இல்லங்களில்
எல்லாம் பிறந்து, அவர்கள்
அணிவித்த புத்தாடை உடுத்தி, நம்
இல்லங்களிலே தள்ளித்தளர்நடையிட்டு, நாம் அவருக்கு சமர்ப்பித்த "செந்நெல்
அரிசி சிறுபருப்புச்செய்த அக்காரம் நறுநெய்பால்";
“கன்னலிலட்டுவத்தோடு சீடை காரெள்ளினுண்டை”;
“அப்பம் கலந்த சிற்றுண்டி அக்காரம் பாலில் கலந்த சிற்றுண்டிகள்”;
“நாவற்பழம் முதலான பழங்கள்'
ஆகிய எல்லாவற்றையும் ஏற்றுக்கொண்டார். நாமும்ஆனந்தித்தோம்.
இப்படியாக நள்ளிரவிலே பிறந்த கண்ணபிரான், மறுநாள்காலை –
'காளிங்க நர்த்தனனாய்" திருக்கோலம் பூண்ட
கண்ணன் தாள்பணிந்தோரை எல்லாம் தயவுடன் காப்பவன், பாலகண்ணனாக – சேஷவாஹனத்தில் புறப்பாடு கண்டு அருளினார். இப்புறப்பாட்டின்
போது பக்தர்கள், கண்ணனுக்கு
வெண்ணை சமர்ப்பிக்கின்றனர். மாலை ஸ்ரீபார்த்தசாரதிபெருமாள் புன்னைகிளை வாஹனத்தில் எழுந்து அருளி பக்தர்களுக்கு
அருள்பாலித்தார். புல்லாங்குழல் ஊதும் மிக அழகிய திருக்கோலத்தில் 'ஆயர்பாடியில் ஆயர்களோடு குரவை கோத்தமாமாயன்'
– புன்னைகிளை வாஹனத்தில்,
கூடவே பாலகண்ணனும் எழுந்து அருள புறப்பாடு
கண்டு அருளினார்.
நாலாயிரதிவ்யபிரபந்தத்தில் பெரியாழ்வார் திருமொழியில் உறிபற்றி
- முதற்பத்து முதல்திருமொழி - வண்ணமாடங்கள்
(பாடல் 4). “உறியை
முற்றத்து உருட்டி நின்றாடுவார்*. அடுத்த பாசுரத்தில்
" கொண்டதாளுறி கோலக்கொடுமழு" என்றும்
வருகிறது. இந்த உறியடி விளையாட்டில் உயரமானகம்புகள் இடையே கிணற்றில்
இருக்கும் கப்பி போன்ற அமைப்பின் வழியாக தேங்காய்க்குள் பரிசுபொருள்கள் அடங்கிய
உறி ஒன்று தொங்கவிடப்படுகிறது. இளைஞர்கள் தங்கள் கையில் உள்ள கொம்பின் மூலம் அந்த
உறியை அடித்து சாய்த்துவதுதான் போட்டி. பெரிய ட்ரம்களில் தண்ணீர் வைத்து உருளிகள்
மூலம் வாகாய் சுழற்றி வேகமாய் உறியடி அடிக்கவருவோர்மீது பலர்அடிப்பர். இது சாட்டைஅடி போன்று விழும்.
புறப்பாட்டின்போது எடுக்கப்பட்ட சிலபடங்கள் இங்கே :
அடியேன் ஸ்ரீனிவாசதாசன்.
6th Sept 2018
No comments:
Post a Comment